کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۸۷

زمانبندی صادرات گاز به بصره

شانا  مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در صورت امضای قراردادهای صادرات گاز میان ایران و کشورهای همسایه، امنیت کشورهای منطقه به یکدیگر پیوند می‌خورد و این موضوع نکته‌یی مهم در تامین امنیت ایران به شمار می‌آید.  حمیدرضا عراقی درباره صادرات گاز ایران گفت: صادرات گاز ایران هم برای کشور مقصد به صرفه است و هم برای ما مطلوبیت دارد زیرا آنها با دریافت گاز می‌توانند چرخ اقتصادشان را بچرخانند و ما نیز با فروش گاز به توسعه کشور کمک می‌کنیم.

وی درباره صادرات گاز به بصره عراق اظهار کرد: صادرات گاز به بصره در مرحله نخست با 7میلیون مترمکعب آغاز می‌شود، در مرحله دوم به 15میلیون مترمکعب می‌رسد و در مرحله پایانی به 25میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.  مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره استفاده از توان داخلی در راه‌اندازی خط ششم صادراتی انتقال گاز گفت: بخش‌های مختلفی از این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کردیم و آنان نیز موفق شدند این طرح را با فشردگی و حجم کار بسیار زیاد براساس برنامه زمانی تعیین شده با موفقیت اجرا کنند.

احداث بخش بخار نیروگاه‌ها با همکاری 2 وزارتخانه

ایرنا  معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو در نشستی مشترک به مساله رفع موانع احداث بخش بخار نیروگاه‌ها و اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید می‌پردازند.

«همایون حائری» افزود: ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، قانون مصوب و ابلاغ شده‌یی است که براساس آن قراردادهایی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منعقد شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در نشست با وزارت نفت مساله اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید مرتفع شود. براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید به دنبال افزایش راندمان در نیروگاه‌ها، سوخت صرفه‌‌جویی شده یا معادل آن باید به سرمایه‌گذاران پرداخت شود.

به گزارش«تعادل» پاییز امسال و در پی ناهماهنگی‌ها و تفاوت تفسیرهای وزارتخانه‌های نفت و نیرو از ماده 12 قانون رفع موارد تولید، گاز 17نیروگاه کوچک ‌مقیاس کشور رفع شده بود که انتظار می‌رود با نشستی که برگزار می‌شود، راه افزایش درک متقابل 2 وزارتخانه متولی انرژی کشور هموار شود. دلیل اختلاف‌نظر 2 وزارتخانه بر سر راندمان نیروگاه‌های کوچک ‌مقیاس بود. نیروگاه‌های کوچک‌ مقیاسی که خوراکشان قطع شده بود علاوه بر تولید برق، تولید حرارت هم داشتند تا به این صورت راندمانشان به حدود 80 درصد برسد. با این حال وزارت نفت تنها برق آنها را ملاک سنجش قرار می‌داد و راندمان را 30درصد بیان می‌کرد. بر همین اساس خوراک این نیروگاه‌ها با نرخ صنعتی محاسبه می‌شد و به دلیل بالا رفتن بدهی‌های آنها خوراکشان قطع شد.

 

 

ارسال نظر