لزوم ورود روحانیت به تغییر الگوی مصرف آب

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۷۲

گروه انرژی   آن‌ طور که مشخص است، رضا اردکانیان، وزیر نیرو به دنبال این است از روش‌های مختلفی که عموما «فرهنگی» به شمار می‌روند، بتواند الگوی مصرف آب در ایران را تغییر دهد. چند روز پس از آنکه اردکانیان از اراده‌اش برای استفاده از بازوی روابط عمومی وزارت نیرو در راستای تغییر الگوی مصرف آب همچنین برق صحبت کرد، اظهارات او در دیدار با مقامات استان قم نشان داد که اردکانیان به دنبال این است که از طریق حوزه نیز الگوی مصرف را دچار تغییر کند هر چند مشخص نیست که این ایده‌ها تا چه اندازه بتوانند عملیاتی باشند. به گزارش«تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو یکی از چند دیدار رضا اردکانیان در سفر پنج‌شنبه 5 بهمن به استان قم دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه سراسر کشور بوده است. دیداری که در آن وزیر نیرو گفته است:«در کشور ما نقش روحانیت بسیار چشمگیر است و این قشر می‌تواند اثرات مهم در حوزه مصرف را بر مردم داشته باشد.» اما مقایسه صحبت‌های وزیر نیرو در مورد استفاده از ابزار روابط عمومی این وزارتخانه و اظهاراتش در مورد حوزه علمیه و روحانیت نشان می‌دهد که او برای تغییر در الگوی مصرف «کشاورزان» بیش از هر چیز روی تاثیرپذیری این قشر از روحانیت حساب باز کرده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش در دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه سراسر ایران عنوان کرده است:«70درصد آب شیرین دنیا در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بسیاری از کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند، مشکلات مصرف برای آنها بیشتر است. با توجه به تفکرات موجود در بین ادیان درخصوص نحوه مصرف آب، یکی از بسترهای مناسب برای این کار استفاده از عالمان دینی برای اطلاع‌رسانی به مردم است.» او در ادامه عنوان کرده است:«اگر تشکلی در حوزه آب و محیط زیست بین ادیان شکل بگیرد تا مسائل مختلف را به گروه کشاورزان منتقل کنند، اثربخش خواهد بود. نخستین گروه در این بخش در واتیکان تشکیل شد و پس از آن ایران هم ورود جدی به این بخش داشت.» البته قیاس میان تشکل‌های حوزه آب در واتیکان و اقدام مشابه در ایران به این دلیل که در ایران دولت خود در مراحل تدوین قانون اساسی متکی به اسلام عمل کرده است، می‌تواند تا حدودی قیاسی مع‌الفارق باشد. بدین معنا که حاکمیت تاکنون نیز در ایران برای شکل‌دهی به الگوی مصرف انرژی بدون توجه به مبانی و فرامین دین عمل نکرده و در نتیجه با ایتالیا که مبانی دینی در قوانین جایی ندارند و واتیکان وضعیتی متفاوت دارد چندان قابل قیاس نیست.  اما به هر روی آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در دیدار با اردکانیان از ظرفیت‌های بخش تحت مدیریتش برای تغییر در الگوی مصرف انرژی ایران صحبت کرده است.  او در بخشی از صحبت‌هایش عنوان کرده است:«ما به دانش‌آموختگان خود توصیه می‌کنیم که سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با محیط زیست و انرژی و... را تشکیل دهند چراکه این مساله امروز در دنیا اهمیت جدی دارد و در این زمینه در داخل و خارج از کشور ظرفیتی ویژه داریم.» او آموزش طلاب درخصوص مسائل مرتبط با بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف را امری ضروری دانسته و گفته است: این بخش یکی دیگر از حوزه‌هایی است که وزارت نیرو و حوزه‌های علمیه می‌توانند اقدامات مشارکتی انجام دهند. مجموع اظهارات مطرح شده از سوی طرفین این دیدار به ویژه وزیر نیرو حاکی از این است که کشاورزی در ایران در مدت پیش رو مجبور به تغییراتی خواهد شد که احتمالا به مذاق خود قشر کشاورز چندان خوش نخواهد آمد. نبود طرح‌های اشتغالی جایگزین برای این قشر یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم رضایت است.

وزیر نیرو در بخشی از صحبت‌هایش در دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه کشور گفته است:«قطعا محدودیت‌هایی را در بخش کشاورزی خواهیم داشت و شاید مجبور باشیم در آینده الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را با محدودیت‌هایی مواجه کنیم.»

او در ادامه عنوان کرده است:«امسال از نظر بارش‌ها خشک‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر را طی می‌کنیم و امیدواریم وضع بهتر شود اما فعلا 30درصد کاهش بارش داریم که اثر آن روی تولید برق هم خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع تولید انرژی مورد تاثیر قرار خواهند گرفت.» او در نهایت عنوان کرده است:«استفاده از صنایع کم ‌آب‌بر، اصلاح الگوی کشت، توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، استفاده از راه‌های جدید استحصال آب، کم کردن هدررفت آب و اصلاح قیمت‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که در دستور کار خواهیم داشت.»

 

ارسال نظر