کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۹۵

تولید 4.5 میلیون بشکه‌ای تا 1400

ایلنا  حبیب‌الله بی‌طرف در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش درباره پتانسیل‌های صنعت نفت و گاز ایران اظهار کرد: کشور ما دارنده ۹درصد ذخایر نفت جهانی(۸ /۱۵۷میلیارد بشکه) است. همچنین ما پتانسیل این را داریم که روزانه ۶ میلیون بشکه نفت خام تولید کنیم ضمن اینکه دارنده ساختارهای توسعه یافته نفت و گاز طبیعی هستیم..  وی درباره اهداف برنامه ششم توسعه در بخش نفت و گاز گفت: در فاصله سال‌های ۹۶تا ۱۴۰۰ تولید نفت خام کشور ۵ /۴میلیون بشکه در روز، میعانات گازی ۹۵ /۰میلیون بشکه در روز و گاز طبیعی ۱۱۰۰میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.  بیطرف سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز کشور را در اهداف برنامه ششم توسعه در بالادستی ۱۳۴میلیارد دلار و بخش پایین‌دست ۶۷ میلیارد دلار عنوان کرد.

واردات «اسار اویل» از نفت ایران دو برابر شد

ایسنا  طبق آمار منابع بازرگانی و خدمات رهگیری کشتی، پالایشگاه خصوصی هندی «اسار اویل» ۱۳۹هزار و ۴۰۰ بشکه در روز در دسامبر از ایران نفت وارد کرد که تقریبا دو برابر میزان نوامبر بود.به گزارش رویترز، واردات «اسار اویل» از ایران در دسامبر 16.5 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. این پالایشگاه در سال میلادی گذشته حدود ۲۱درصد نفت کمتری از ایران خرید که به حدود ۱۳۴هزار بشکه در روز بالغ شد.

غول نفتی روس‌نفت و شرکایش شامل ترافیگورا و صندوق UCP روسیه، قرارداد 12.9 میلیارد دلاری برای خرید 98.3 درصد سهم در اسار اویل را در آگوست سال میلادی گذشته نهایی کردند و به این ترتیب این کنسرسیوم جای پایی در آسیا و همچنین منبع جدیدی برای نفت خود پیدا کرد.

 

 

ارسال نظر