3 قربانی در پی حریق انبار قیر در بندرعباس

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۹۱
3 قربانی در پی حریق انبار قیر در بندرعباس

گروه انرژی   

به دنبال حریق در مخزن ذخیره‌سازی مواد نفتی در کارخانه‌یی که در ابتدا کارخانه «تولید قیر بندرعباس» عنوان شد 3 نفر کشته شدند. این خبری است که عصر دیروز به نقل از معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس روی خروجی خبرگزاری‌ ایرنا قرار گرفت تا شوکی دیگر به افکار عمومی که هنوز موضوع جان‌باختگان نفتکش سانچی را هضم نکرده بودند، وارد کند. جزئیات اتفاقی که منجر به حریق در این مخزن شده است، اعلام نشده اما در ابتدا به نقل از رییس انجمن تولید قیر استان هرمزگان صرفا عنوان شد که وظیفه مخزن آتش گرفته، گرم کردن تانکرهای حامل قیر بوده است. در ادامه اما مشخص شد که اخبار منتشر شده در ایرنا در واقع «تقطیع» اظهارات معاون آتش‌نشانی و همچنین رییس انجمن تولید قیر بوده است.

در ابتدا «تعادل» با وحید شیخی رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ارتباط برقرار کرد تا جزئیات بیشتر این خبر را از او جویا شود. شیخی اما در پاسخ به «تعادل» عنوان کرد که نام این کارخانه «کران سنگ مه» عنوان شده است که جزو شرکت‌های تولید‌کننده قیر عضو اتحادیه نبوده و اساسا به نظر می‌رسد شرکت تولید‌کننده قیر نباشد.  به همین دلیل «تعادل» خبرگزاری‌های محلی را برای شفاف‌سازی مورد بررسی قرار داد. این بررسی نشان داد که در خبری که از سوی خبرگزاری «هرمز» به عنوان یک خبرگزاری محلی در مورد این سانحه منتشر شده عنوان شده است که 3 نفر کشته شده در جریان این حریق از پرسنل بندر شهید رجایی بوده‌اند. در متن این خبر از رییس انجمن تولید قیر هرمزگان نقل شده است که این آتش‌سوزی در یکی از مخازن شرکت سنگ مه در جاده بندر شهید رجایی وابسته به کارخانه تولید قیر رخ داده که وظیفه آن گرم کردن تانکر‌های حامل قیر است. همچنین در این خبر از قول معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس نیز عنوان شده است که 3 فرد جانباخته در این حادثه پرسنل بندر شهید رجایی بوده‌اند.

اما فارغ از این مسائل، آن‌طور که به نظر می‌رسد شدت حریق در محل حادثه بسیار زیاد بوده است. وحید شیخی رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به «تعادل» گفت: «آن‌طور که مشخص است محل حادثه روبه‌روی شرکت کشتی‌سازی قرار دارد و اکنون نیز احتمال سرایت آتش‌ به جاده وجود دارد.»

او امکانات اطفای حریق در منطقه را نامناسب ارزیابی کرده و معتقد بود که اگر امکانات کافی وجود داشت آتش‌سوزی تا به این اندازه گسترده نمى‌شد.  اما جست‌وجوی «تعادل» برای پیدا کردن نام شرکت «سنگ مه» یا «کران سنگ مه» بی‌نتیجه مانده است و مشخص نیست که این شرکت که عنوان شده مخزن آتش گرفته به آن تعلق دارد اساسا وجود خارجی دارد یا خیر.

همچنین طبق اظهارات وحید شیخی هنوز اطمینان از اینکه محتویات مخزن مورد حریق واقع شده قیر بوده است یا خیر نیز وجود ندارد.  آن‌طور که به نظر می‌رسد برای نخستین بار نام شرکت «مه‌سنگ» از سوی فاطمه نوروزیان مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برده شده و عنوان شده است: «در ساعت ۱۳:۰۹ (۴ بهمن) در یکی از مخازن ذخیره مواد نفتی وابسته به کارخانه تولید قیر در غرب بندرعباس آتش‌سوزی عظیمی رخ داد که منجر به فوت و مصدومیت چند نفر از کارکنان شد.»

اما آن‌ چیز که قطعی و غیر قابل بازگشت است از دست رفتن جان 3 نفر و اعزام 2 نفر به بیمارستان به دنبال این آتش‌سوزی است. طبق خبری که مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور به ایلنا داده است نام 2 نفر از افراد فوت شده تاکنون مشخص شده است. اصغر جهان‌دیده با 39سال سن و مسعود پورحسینی با 30 سال سن این 2 نفر هستند. خالدی گفته است که هویت نفر سوم هنوز مشخص نشده است.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در پی تماس تلفنی «تعادل» و طرح این پرسش که آیا از نام شرکت «مه سنگ» به عنوان دارنده انبار اطمینان دارد، عنوان کرد که این نام را تکنیسینی که در محل حادثه حضور داشته عنوان کرده است.

 

 

ارسال نظر