روابط عمومی بازوی وزارت نیرو در کاهش تقاضا

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۱۶

گروه انرژی

رضا اردکانیان در 3 ماهی که سکان هدایت وزرات نیرو را در دست گرفته، بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده که «مدیریت تقاضا» آب و برق، محور اهداف او در 4سال پیش رو خواهد بود. منطق امر این است که با توجه به کمبود منابع دیگر نمی‌توان برای تامین تقاضای روزافزون جامعه، آب و برق کافی تولید کرد.

اما نخستین ابزار اردکانیان برای کاهش مصرف آب و برق «واقعی کردن قیمت» آنها بود؛ تلاشی که با مخالفت شدید مجلس شورای اسلامی تقریبا منتفی شده است. از این رو اردکانیان به ابزار جایگزینی به نام «فرهنگ‌سازی» روی آورده است. مسوولیت این فرهنگ‌سازی نیز آن‌ طور که مشخص است بیش از همه بر عهده مدیرکل جدید روابط عمومی وزارت نیرو خواهد بود؛ شخصی که اردکانیان به دلیل میزان انتظارات و حساسیت فرهنگ‌سازی او را از بین 170متقاضی انتخاب کرده تا فصل جدیدی را در ارتباطات عمیق روابط عمومی وزارت نیرو با جامعه شاهد باشیم.

وزیر نیرو در شامگاه یک‌شنبه و در مراسم معرفی صدیقه ببران به عنوان مدیرکل جدید دفتر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو بر اهداف و بخشی از انتظارات خود از روابط عمومی جدید سخن گفت. اردکانیان با تاکید بر اینکه مدیریت تقاضا به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نیروی دولت دوازدهم ارتباط گسترده‌یی با مصرف‌کنندگان دارد، گفت: در این دوره باید روابط عمومی‌های صنعت دچار تحول مناسبی شود تا با اقدامات موثرتر و به‌روزتر بتوانیم این ارتباط را توسعه دهیم.

به ‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، اردکانیان با تاکید بر اینکه نحوه انتخاب مدیران و معاونان جدید این وزارتخانه براساس اصل شایسته‌گزینی خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به اهمیت بیش از پیش حوزه روابط عمومی در هر مجموعه‌یی در این دوره نیز برای انتخاب مدیر این بخش فراخوان عمومی صادر شد تا واجدان شرایط برای حضور در پست مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو در این مرحله ثبت‌نام کنند.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود نشان داد که به دنبال یک روابط عمومی پویاتر است تا بتوان با ارتباطات دوسویه و مداوم با مردم، رفت و برگشت اطلاعات را افزایش داد و اثرگذاری تلاش‌ها را هم بالاتر برد. وی با اشاره به تاکیدهای رییس‌جمهوری مبنی بر اهمیت شفافیت و اطلاع‌رسانی در کشور تصریح کرد: باید دریافت‌کننده اطلاعات باشیم و با ارتباطی سازمان‌یافته با مصرف‌کنندگان بازخورد سیاست‌های خود را دریافت و به نحوی مناسب این اطلاعات را در سیستم منعکس کنیم.

وزیر نیرو در بخش بعدی سخنان خود به تشریح فرآیند پیچیده و حتی فرسایشی انتخاب مدیرکل روابط عمومی پرداخت. انتخاب یک نفر از بین 170متقاضی و در مدت 3ماه چکیده این فرآیند است؛ فرآیندی که اردکانیان آن را به دلیل نگاه شایسته‌گزینی وزارت نیرو، مسوولیت‌های خطیر روابط عمومی و سطح انتظارات بالا از این نهاد می‌داند. با این حال او توضیحی نمی‌دهد که چرا انتخاب یک مسوول 3ماه طول کشیده و چطور این امکان وجود داشت که دست‌کم وضعیت متقاضیان زودتر مشخص شود.

وزیر نیرو ایجاد فرصت برابر را جزو اولویت‌های دولت دوازدهم دانست و افزود: برای انتخاب مدیرکل جدید روابط عمومی وزارتخانه باید این اطمینان حاصل می‌شد که بهترین افراد شناسایی و بهترین بهترین‌ها انتخاب خواهد شد بدین منظور اوایل آبان ‌ماه فراخوانی صادر شد تا واجدان شرایط در مدت معینی بتوانند ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست این فراخوان 170نفر واجد شرایط اعلام شده برای انتخاب مدیرکل روابط عمومی وزارتخانه بودند، اظهار کرد: پس از دو هفته کمیته‌یی با حضور مسوولانی از وزارت نیرو و 4 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاهی این حوزه به بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان تشکیل شد.

 استفاده جدیدترین شیوه‌های جهانی در انتخاب

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای انتخاب مدیرکل جدید روابط عمومی وزارت نیرو تلاش شد تا به‌هنگام‌ترین شیوه در سازمان‌های جهانی را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: در اوایل اعلام فراخوان، مباحثی مطرح شد که این اقدام تنها یک نمایش است و از قبل فرد مورد نظر انتخاب شده یا این شیوه در جامعه ما پاسخگو نخواهد بود؛ بدین منظور تلاش شد تا با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته چنین سوءتفاهم‌هایی برطرف شود.

اردکانیان ادامه داد: پس از بررسی شرایط 170نفر واجد شرایط اولیه برای حضور در فرآیند انتخاب مدیرکل روابط عمومی نهایتا 27نفر وارد آزمون مکتوب شدند تا به صورت الکترونیکی در فاصله زمانی معینی با پاسخگویی به این پرسش‌ها میزان توانمندی این 27نفر در ارتباط با این مسوولیت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پس از این مرحله در نهایت تعدادی از این افراد توسط کمیته ارزیابی انتخاب و برای انجام مصاحبه حضوری از آنها دعوت به عمل آمد، عنوان کرد: سعی کردیم در تمامی این فرآیند مطابق با اصولی که وجود دارد این اطلاعات محرمانه بماند و بخش‌هایی از آن نیز تا پایان محرمانه خواهند ماند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مرحله پایانی 5 نفر برای مصاحبه با وزیر انتخاب شده بودند، ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوب روند انتخاب مدیرکل روابط عمومی، حضور و استقبال داوطلبانی از تمامی گروه‌ها بود. افرادی از داخل صنعت آب و برق، مجموعه‌های دولتی غیر از وزارت نیرو، بخش‌های خصوصی مرتبط با این حوزه همچنین مجموعه‌های دانشگاهی به چنین فرآیندی اعتماد کرده بودند.

اردکانیان تاکید کرد: در نهایت پس از تمامی ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی کمیته یاد شده و شخص وزیر، دکتر صدیقه ببران به عنوان مدیرکل جدید دفتر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو انتخاب شد. وی افزود: با توجه به فرآیندی که برای انتخاب مدیرکل جدید روابط عمومی صورت گرفته، انتظارهای بیشتری از فرد انتخاب شده وجود خواهد شد. وزیر نیرو در پایان گفت: درصدد هستیم تا در انتخاب سایر مناصب نیز این روند را توسعه دهیم تا بتوانیم بهترین افراد را از میان داوطلبان انتخاب کنیم.

 

 

ارسال نظر