چشم یاری عسلویه به صندوق توسعه

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۳۱
چشم یاری عسلویه به صندوق توسعه

گروه انرژی|

شاید از همان سال 92 که دولت روحانی روی کار آمد، مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های قوه مجریه متعلق به وزارت نفت بود. این مساله با توافق هسته‌یی و رفع تحریم‌ها برجسته‌تر شد و مسوولیت‌های مهم اقتصادی دولت از ایجاد اشتغال گرفته تا درآمدزایی به وزارت نفت واگذار شد. وزارت نفت در گام نخست، تمرکز اصلی خود را بر افزایش تولید نفت و به دست آوردن مشتریان قدیمی کشور قرار داد و در این راه نیز موفق بود. اما اکنون که تقریبا افزایش جهشی تولیدات نفتی امکان‌پذیر نیست، توسعه طرح‌های گازی کشور، اولویت نخست دولت و وزارت نفت شده است. بیژن زنگنه وزیر نفت و معاونان او بارها وعده داده‌اند که سال‌های 96 و 97 سال‌های بزرگی برای صنعت گاز کشور خواهد بود و فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی در این سال‌ها به اتمام خواهد رسید. مشکل آنجاست که کمبود منابع مالی و بدقولی برخی پیمانکاران داخلی باعث شده تا همچنان 6 فاز به بهره‌برداری نرسیده باشند. در این میان سه‌شنبه گذشته (26 دی) وزیر نفت میهمان اعضای کمیسیون انرژی مجلس بود تا راه چاره‌یی برای برون‌رفت از این تنگنا پیدا شود. روز گذشته، همان جمع به همراه معاونان زنگنه راهی عسلویه شدند تا ضمن بازدید از طرح‌های باقیمانده پارس‌جنوبی و اطلاع یافتن از کاستی‌های کار، زمینه متقاعد کردن نمایندگان مجلس برای همکاری با وزارت نفت را فراهم کنند. برداشت از صندوق توسعه ملی یکی از اصلی‌ترین گزینه آنها برای جبران کمبودهای مالی است که البته نیازمند نظر مساعد رهبری و نمایندگان مردم است.

بیژن زنگنه با وجود کمبود منابع مالی و محقق نشدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی مورد نیاز، روز گذشته باز هم بر اهداف تعیین شده در برنامه تقدیمی‌اش به مجلس تاکید کرد. او پس از بازدید از فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی به همراه اعضای کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: از 6 فازی که از پارس‌جنوبی در گذشته مانده 5 فاز آن در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد. وی همچنین اطمینان داد: تنها فاز باقیمانده از پارس‌جنوبی یعنی فاز 14 نیز در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه در سال 95، نصب و راه‌اندازی 8عرشه انجام شده و به تولید رسیده‌اند، افزود: تلاش ما بر این است که در زمان زیر 4سال فاز 11 پارس‌جنوبی را هم به توسعه برسانیم. وی با اشاره به پیشرفت فازهای پارس‌جنوبی در سال‌های اخیر تاکید کرد: مزیت کشور ما حوزه انرژی است و منطقه عسلویه از ابتدا با زنجیره تولید، بهره‌برداری شد و علاوه بر تولید گاز، صنایع پایین‌دستی مرتبط با گاز در نظر گرفته شد.

وزیر نفت با بیان اینکه سال آینده 6 میلیون تن اتان تولید می‌شود، افزود: ظرف 3 سال آینده میزان تولید اتان به 10تن می‌رسد که تقاضای کشور در بخش اتان 5.5میلیون تن است لذا مابقی اتان تولیدی را باید صادر کنیم. وی با بیان اینکه تا پایان سال 96 برای نیروگاه‌ها زیر10درصد از سوخت مایع استفاده می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که سالی 10 درصد مصرف برق در کشور افزایش می‌یابد و نیاز به گاز بیشتری دارد.

 وزیر نفت در پایان گزارش وضعیت طرح‌های پارس‌جنوبی به مشکل بیکار شدن 20هزار نفر در پی اتمام فازها اشاره کرد و وعده داد که با شروع شدن طرح‌های گازی و نفتی دیگر می‌توان از این نیروها استفاده کرد تا نرخ بیکاری کشور افزایش نیابد. وی با این سخن، صحبت‌های خود را به پایان برد و مطلبی مبنی بر نیاز به منابع مالی و سرمایه‌های داخلی برای اتمام پروژه‌های پارس‌جنوبی مطرح نکرد تا این وظیفه بر دوش رییس کمیسیون انرژی بیفتد.

فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که پس از بازدید از طرح‌های ناتمام پارس‌جنوبی در نشست بررسی پیشرفت‌ها و مشکلات فازهای مختلف این منطقه حضور یافته بود، موضوع نیاز به منابع مالی را از طریق رسانه‌ها مطرح کرد. با این حال او هم احساس نیاز کرد که پیش از عنوان کردن موضوع اصلی گزارشی از وضعیت فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی و سرعت پیشرفت آنها ارائه دهد.

به گزارش خانه‌ملت، وی گفت: بیشتر فازهای پارس‌جنوبی ظرف سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. در این میان تنها فاز 14 باقی می‌ماند که بهره‌برداری آن هم در نیمه نخست سال 98 خواهد بود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر ایرانی به این عظمت که در کنار خلیج‌فارس بنا نهاده شده افتخار می‌کند، افزود: این همه عظمت با دلسوزی و تلاش کارگران، کارمندان و مدیران این منطقه میسر شده است.

 تلاش‌های مجلس برای تامین مالی پارس‌جنوبی

حسنوند در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات تامین مالی پیش آمده بر سر راه وزارت نفت اشاره کرد و نسبت به آمادگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای غلبه بر این مشکلات ابراز امیدواری کرد. وی با اشاره به گزارش دو ساعته وزیر نفت در نشست هفته گذشته کمیسیون انرژی پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های کلان این وزارتخانه ادامه داد: برخی از این طرح‌ها به پشتوانه مالی نیاز دارد لذا اعضای کمیسیون انرژی در بحث بودجه تلاششان این بود که 14.5درصد سهم بودجه شرکت ملی نفت پرداخت شود اما این امر میسر نشد لذا به رییس مجلس شورای اسلامی اظهار شد که در صحن علنی مجلس این موضوع دوباره مطرح می‌شود.

نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک نامه مبنی بر اینکه 85درصد طرح‌های توسعه‌یی پارس‌جنوبی به اتمام رسیده و برای اتمام 15درصد باقیمانده، 3میلیارد و 200میلیون دلار سرمایه نیاز است، برای سران سه قوه نوشته شده یادآور شد: افتتاح این پروژه‌ها هر ساله 12میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه می‌کنند لذا این 3 میلیارد دلار باید پرداخت شود. به همین دلیل رونوشتی نیز از این نامه به مقام معظم رهبری و دفتر ایشان ارسال شد که اگر قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود اسم مقام معظم رهبری را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه 2 طرح دوفوریتی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از این دو طرح در زمینه تولید و اشتغال‌زایی با محوریت نفت و نیرو است و دیگری در زمینه خط اعتباری و تامین منابع مالی برای طرح‌ها بوده که با دوفوریت به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

 نگاهی به جلسه هفته گذشته وزیر در مجلس

اوج گرفتن مباحث مربوط به تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پارس‌جنوبی به جلسه هفته گذشته وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد. پس از آن جلسه اسدالله قره‌خانی سخنگوی این کمیسیون از ناتمام ماندن برخی پروژه‌ها به دلیل بدقولی پیمانکارانی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و ایدرو سخن گفت. وی به این موضوع اشاره کرد که با این حال، وزارت نفت قصد ندارد در حال حاضر با تمرکز بر این مسائل از پیشرفت طرح‌های شش‌گانه باقیمانده در پارس‌جنوبی غافل شود. وی بیان کرد: وزیر درخواست داشت که مجوزهای مختلف را اخذ کند و طرح‌های مختلف را به پایان برساند، چرا که این 6 طرح سالانه 12 میلیارد دلار می‌تواند درآمد نصیب کشور کند که با اتمام آنها می‌توان از محل عایدات آنها بازپرداخت‌ها صورت بگیرد. وی با بیان اینکه رویکرد وزارتخانه که اتمام این فازهاست، بسیار رویکرد خوبی است، ادامه داد: 85 درصد سرمایه ملی در این فازها معطل مانده است و سبب شده که ما از درآمدها محروم شویم.

نماینده علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر نفت در نشست با اعضای کمیسیون انرژی تاکید کرد که ما نباید تنها متکی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشیم، اظهار داشت: ما باید سرمایه‌گذاری‌های داخلی را مدنظر قرار دهیم که وزیر نفت حدود 30 طرح بالادستی را در این بخش تعریف کرد که با استفاده از شرکت‌ها و فاینانس داخلی این طرح‌ها به ثمر می‌رسد و مشوق‌هایی برای این طرح‌ها می‌توان در نظر گرفت که می‌تواند اسباب تولید را فراهم کند. حسنوند با بیان اینکه کمیسیون انرژی درصدد است که منابع جدیدی را برای وزارت نفت آماده کند، افزود: طرحی به نام ایجاد خط اعتباری است و طرح دیگر که کمیسیون اعلام کرده دو فوریت آن را به صحن علنی مجلس می‌برد، در ایجاد درآمد، صادرات، پیشران اقتصادی، ایجاد اشتغال، رفع محرومیت از استان‌های جنوبی تاثیرگذار است که این اقدامات با فعال‌سازی طرح‌های وزارت نفت رخ می‌دهد.

 

ارسال نظر