یاد دریانوردان زنده نگهداشته شد

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۶۷
یاد دریانوردان زنده نگهداشته شد

گروه انرژی   

دیروز مراسم ترحیم و گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان نفتکش سانچی با حضور مقام‌های کشوری و لشکری در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد. به گزارش «تعادل» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، حسن روحانی رییس‌جمهوری نیز در این مراسم در کنار شماری دیگر از مسوولان حضور پیدا کرد. شمار زیادی از وزرا و اعضای هیات دولت نیز در این مراسم شرکت کرده بودند. آن‌طور که علی ربیعی، رییس کمیته ویژه پیگیری سانچی در حاشیه این مراسم به ایلنا گفته است، جعبه سیاه سانچی با حضور نمایندگانی از کشورهای «سوئد» به عنوان سازنده و کشورهای ذی‌نفع شامل ایران، بنگلادش، چین و پاناما باز مى‌شود. گزارش«تعادل» از مشروح اظهارات مسوولان در حاشیه مراسم یادبود دریانوردان جانباخته در نفتکش سانچی را در ادامه مى‌خوانید.

محله بهارستان که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به شمار مى‌رود صبح روز یک‌شنبه 1 بهمن 1396 میزبان مراسم یادبود دریانوردان ایرانی بود که در سانحه برخورد نفتکش سانچی با یک کشتی تجاری در سواحل شانگهای جان خود را از دست دادند.  14روز پس از انتشار نخستین اخبار در مورد سانحه‌یی دریایی که در ادامه ابعاد مرگبار آن روشن شد در ایران به صورت رسمی از جانباختگان این حادثه یادآوری شد. مجید قصابی، فرید محبی، مجید نقیان، حسین جهانی‌هل‌آباد، احسان ابولی‌قاسم‌آبادی، میلاد عنایتی، حامد بهاری‌هشکوایی، محمدرضا رضازاده‌ماسوله، مهدی سادگی، حسن رومیانی، محمد کاووسی‌تکاب، بهرام اتحاد، عبدالغنی سامری، ابوذر نظامی، سیدجواد حیدری، محمدساجب علی میرید‌ها، محمدهارون راشید، علیرضا نجفی‎فر، علی حیدریه‌کهن، بهرام پوریانی، یاور افشاری، میلاد آروی، مسلم علیزاده‌نودهی، عبدالکریم بشارتی‌پور، امید ضیایی، ایوب مظفری‌عبدگاه، احسان فرجی، سعید دهقانی، پوریا عیدی‌پور، سجاد عبداللهی، محمد پیریایی و ساقی فعال اسامی 30 ایرانی و 2 بنگلادشی است که جان خود را در تصادف رخ داده میان سانچی و کشتی سی اف کریستال در سواحل شانگهای از دست دادند.

مراسمی که روز گذشته در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد در واقع امتداد مراسم‌هایی است که طی یک هفته اخیر و پس از قطعی شدن مرگ تمام ساکنان سانچی در مقابل ساختمان شرکت ملی نفتکش برگزار می‌شد. آن‌ طور که رسانه‌های مختلف گزارش کرده‌اند این مراسم با حضور خانواده جانباختگان و مسوولان ارشد کشور برگزار شده است.

ایرنا نوشته است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری این مراسم در جمع خبرنگاران عنوان کرد که باید از حادثه نفتکش سانچی درس بگیریم. هر چند آخوندی منظور دقیق خود از این صحبت‌ها را بیان نکرده است. او در ادامه گفته است که باید با همدلی برای کاهش آلام خانواده‌های جانباختگان تلاش کرد.  آن‌ طور که ایلنا نوشته است در این مراسم رییس‌جمهوری، معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر امورخارجه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر کشور، خانواده‌های جانباختگان و جمعی از مقامات عالیرتبه لشکری و کشوری حضور داشتند. محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبری، وزیر راه، رییس مجلس شورای اسلامی، حداد عادل، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، رییس دفتر رییس‌جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر ارتباطات از دیگر شرکت‌کنندگان در یادبود دریانوردان سانچی بوده‌اند.

از آن سو در چین آخرین مراحل بررسی محل نفتکش سانچی که در عمق 150متری اقیانوس غرق شده درحال طی شدن است. دیروز در ادامه بررسی وضعیت ساختمان نفتکش سانچی، کانال خبری شرکت ملی نفتکش با انتشار عکسی نوشت که براساس این تصویر مشخص است که قایق نجات سانچی بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته بود.

خانواده دریانوردان جانباخته در حادثه سانچی امیدوارند که پیکر اعضای خانواده‌شان از سانچی پیدا شود اما شواهد حاکی از این مساله است که از دیدگاه تخصصی به دلیل این احتمال که ساختمان نفتکش تخریب شده است، احتمال پیدا شدن اجساد پایین است. مسوولان ایران البته این اخبار را در داخل کشور به نحوی دیگر بیان کرده و مانند ابتدای وقوع سانحه سانچی سعی در امیدوار نگاه داشتن خانواده‌ها دارند.  اخبار منتشر شده در رسانه‌های چین نیز حاکی از تلاش آنها برای بررسی وضعیت کشتی است.

دیروز روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست نوشت که چین دلیل تصادف سانچی را بررسی می‌کند و در صورت امکان قصد بیرون کشیدن آن از آب‌های دریا را دارد. مسوولان دریایی چین اعلام کرده‌اند که پیامدهای زیست محیطی غرق سانچی بیش از حد انتظار بوده است. در چنین شرایطی بهترین راهکار، خارج کردن کشتی از زیر آب است؛ اما نه تنها انجام آن بسیار دشوار است بلکه ممکن است منجر به انفجارهای دیگری شود. با توجه به این شرایط، اولویت اصلی چین درخصوص سانچی، جمع‌آوری هر گونه لکه نفتی و سوخت راه یافته به آب است. به همین دلیل غواص‌های زیادی به کار گرفته خواهد شد تا از آسیب‌های بیشتر آلودگی‌های نفتی به زیستگاه‌های دریایی جلوگیری کنند. نفتکش سابق ایران اکنون در عمق 115متری اقیانوس قرار دارد و روز جمعه یک مقام دریانوردی چین هشدار داد که تلاش برای خارج کردن آن از آب می‌تواند منجر به انفجار جدیدی شود.

ژی گوانلو، معاون مرکز جست‌وجو و نجات دریایی چین به خبرنگاران گفت:«بهترین راهکار برای حفظ اکوسیستم دریایی آن است که کشتی را از آب خارج کنیم. با این حال نفتکش مورد بحث بسیار بزرگ است و خارج کردن آن کار به ‌شدت دشواری است.».

در چنین شرایطی گزینه باقیمانده چین استفاده از غواصان برای جمع‌آوری نفت‌های نشت کرده از کشتی است. اما چنین کاری هم کاملا خالی از ریسک نیست. گانگ یانگجون یکی از متخصصان عملیات دریانوردی در دانشگاه دریانوردی دالیان بیان کرد: تا زمانی که نتوانیم به نقشه روشن، ایمن و قابل اتکایی دست پیدا کنیم عملیات پاکسازی شروع نخواهد شد.

ژی گفت که مسوولان دریانوردی چین درباره برنامه خارج‌سازی نفتکش سانچی با شرکت ملی نفتکش ایران نیز مشورت خواهد کرد. نگرانی چین از آن است که محموله و سوخت سانچی، ماهیان و خوراک دریایی مردم چین را آلوده کند.

علاوه بر محموله میعانات گازی سانچی که آلودگی متوسطی برای دریاهای چین خواهد داشت احتمال نشت نفت بانکر کشتی که به عنوان سوخت آن استفاده می‌شد، تهدیدی جدی برای محیط زیست چین ایجاد کرده است. از طرفی در صورتی که سوخت این کشتی نشت کند، پاکسازی آن بسیار دشوارتر از پاکسازی میعانات گازی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر