آرامگاهی به عمق 115 متر برای دریانوردان

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۱۴
آرامگاهی به عمق 115 متر برای دریانوردان

گروه انرژی  نادی صبوری

تناقض اظهارنظرهای مسوولان ایرانی در مورد عملکرد چین در حادثه نفتکش سانچی ابعاد جدیدی پیدا کرده است. درحالی که در روزهای نخست پس از حادثه سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران به وضوح از عملکرد چین در عملیات نجات انتقاد کرده بود، دیروز خبرگزاری‌های چینی از ارسال نامه قدردانی علی ربیعی از تلاش‌های چین در عملیات نجات به سفیر چین در تهران خبر دادند. گزارش «تعادل» درباره آخرین وضعیت نفتکش سانچی و فعالیت‌هایی که اکنون در اطراف آن درحال انجام است را در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری‌های چین در 2روز اخیر اخباری را در مورد آخرین وضعیت نفتکش مغروق سانچی منتشر کردند. آن ‌طور که شینهوا گزارش داده است در ساعات پایانی روز چهارشنبه محل دقیق نفتکش سانچی در عمق 115متری آب‌های اقیانوس پیدا شده است. وزارت حمل و نقل چین اعلام کرده که اکنون فرآیند دفع زباله درحال انجام است. از سوی دیگر نیز سرویس خبری چین از ارسال نامه‌یی از سوی علی ربیعی، رییس کمیته ویژه پیگیری سانچی به سفیر چین در ایران نوشت که حاوی تقدیر ایران از تلاش‌های چین در راستای نجات 30خدمه ایرانی نفتکش سانچی بوده است.

بیش از 10روز از حادثه‌یی دریایی در سواحل شانگهای که باعث داغدار شدن خانواده 32خدمه نفتکش سانچی شد، مى‌گذرد و طبق شواهد موجود سانچی در عمق 115متری آب‌های اقیانوس آرام ثابت شده است. از میان 32خدمه این نفتکش تاکنون پیکر

3 نفر یافت شده که مشخص نیست متعلق به کدام یک از افراد است. از سویی ویدیوهایی حاوی اعتراض برخی اعضای خانواده دریانوردان ایرانی در روزهای اخیر منتشر شده که نشان می‌دهد آنها بر این باور هستند که پیکر عضو خانواده‌شان قابل پیدا شدن است.

رسانه‌های چینی همچنین دیگر کشورهای درگیر در این موضوع ازجمله ژاپن و بنگلادش در طول روزهای گذشته بر این موضوع که اطراف سانچی را لکه‌های عظیم نفتی فرا گرفته‌‌اند، تاکید کرده‌اند. مساله‌یی که باعث می‌شود تا مدت‌ها نتوان به اطراف نفتکش سانچی نزدیک شد.  وزارت حمل و نقل چین در ساعات پایانی چهارشنبه 17ژانویه اعلام کرد که محل دقیق نفتکش مشخص شده و اکنون عملیات پاکسازی سموم آغاز شده است.

شینهوا نوشت که مرکز تحقیق و تفحص دریایی شانگهای روز سه‌شنبه 13فروند کشتی برای حفظ نظم در محل حادثه، تخلیه کشتی‌های بازرگانی و ماهیگیری در منطقه و هشدارهای ناوبری به هر دو زبان انگلیسی و چینی به منطقه فرستاده است.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از وزارت حمل و نقل چین عنوان کرده که لکه‌های نفتی متعددی در اطراف سانچی دیده شده و کشتی‌هایی برای پاکسازی این لکه‌ها به منطقه فرستاده شده است.

آن ‌طور که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه طی 10روز اخیر در ایران برخی بر این باور بودند که چین در زمینه نجات خدمه نفتکش سانچی کم‌کاری کرده است، چینی‌ها نسبت به رسانه‌یی کردن اقدام‌های خود شدت بیشتری نسبت به گذشته به خرج داده‌اند.

البته چین نسبت به این ادعا واکنش مستقیم نیز نشان داد. روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آنها تمام تلاش خود را برای نجات خدمه سانچی به خرج داده و این ادعا که چین کم‌کاری کرده است «نامعتبر» است. هر چند در ایران برای نخستین‌ بار محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در یک کنفرانس رسمی خبری به وضوح از «محافظه‌کاری چینی‌ها» و «عدم ریسک‌پذیری» آنها در انجام عملیات نجات انتقاد کرده بود اما در ادامه، مسوولان ایران ازجمله علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که از سوی حسن روحانی به عنوان رییس کمیته ویژه پیگیری سانچی منصوب شده بود، اعلام کردند هیچ مدرکی دال بر اینکه چین کم‌کاری کرده است، وجود ندارد.

ارسال نامه رسمی از طرف علی ربیعی به سفیر چین در ایران که دیروز توسط سرویس خبری چین رسانه‌یی شد را نیز باید تایید رسمی این ماجرا از طرف ایران دانست. آن ‌طور که این سرویس خبری نوشته است در نامه ربیعی به پانگ سن آمده است: «چین تلاش زیادی برای نجات خدمه سانچی و مهار آتش این نفتکش به خرج داده است.» ربیعی در ادامه این نامه عنوان کرده است:«به عنوان نماینده رییس‌جمهوری و رییس کمیته پیگیری این حادثه در ایران به نام دولت و مردم ایران صادقانه از دولت و مردم چین به ویژه پرسنل چینی که جان خود را برای انجام هر گونه تلاش در راستای نجات نفتکش سانچی که تحت گازهای سمی و انفجار بود به خطر انداختند، قدردانی مى‌کنم.

ربیعی در پایان با افسوس نسبت به از دست رفتن جان خدمه نفتکش سانچی گفته است که کمک‌های بشردوستانه دولت و مردم چین به ایران همواره در یاد مردم ایران خواهد ماند. این اظهارات درحالی طی این نامه توسط ربیعی و به نمایندگی از حسن روحانی رییس‌جمهوری مطرح شده که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در نشستی خبری که 19دی ماه و چند روز پس از حادثه برگزار شد به وضوح بیان کرده بود که چین در عملیات نجات «دست به عصا» حرکت کرده و اصرارهای طرف ایرانی برای سرعت بخشیدن به خاموش کردن آتش کشتی سانچی از سوی چینی‌ها بی‌پاسخ می‌ماند. در واقع همین دست اظهارنظرها باعث شده بود که در فاصله 8 روز شروع حادثه تا اعلام قطعی مرگ تمام خدمه سانچی، اعضای خانواده این افراد با این تشویش و نگرانی به سر ببرند که راهی برای نجات عضو خانواده‌شان وجود دارد اما چین درحال کوتاهی کردن است.

ربیعی اما در روز اعلام قطعی مرگ خدمه سانچی عنوان کرد که چین از ابتدا مرگ قطعی این افراد را پیش‌بینی کرده بود اما ایران ترجیح داد نسبت به زنده ماندن آنها امیدوار بماند. البته ربیعی توضیح نداده که چرا پیش‌بینی قطعی چین را به مردم ایران و خانواده دریانوردان اعلام نکرده‌اند.

فضای بی‌اعتمادی ایجاد شده، باعث شده است خانواده دریانوردان اکنون غیرقابل یافت بودن پیکرهای عزیزانشان را نیز «غیرقابل باور» بدانند. چینی‌ها اما اعلام کرده‌اند که به دلیل سمی بودن محیط اطراف نفتکش سانچی امکان نزدیک شدن به آن برای جست‌وجوی اجساد وجود ندارد.

چین اکنون به دنبال ارسال روبات‌های زیردریایی به محل دقیق غرق شدن سانچی است که تا عمق 115متری آب‌های اقیانوس آرام فرو رفته است.

دیروز محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش نیز در گفت‌وگویی با صدا و سیمای ایران اعلام کرد که براساس آخرین اطلاعات که از نماینده شرکت نفتکش در چین دریافت شده، روبات‌های زیردریایی به محل حادثه رسیده‌اند و قرار است تا پیش از تاریک شدن هوا تست‌هایی را انجام دهند و در نهایت روز شنبه عملیات اصلی آغاز شود.  او در ادامه عنوان کرد که امیدوار است، اطلاعات درباره وضعیت سانچی و اینکه آیا امکان ورود به آن در زیر آب مقدور است یا نه زودتر مشخص شود.

بهرامی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که آیا اگر فرضا اجساد دریانوردان در سانچی پیدا شود امکان بیرون آوردن آنها تا سطح آب وجود دارد، عنوان کرد:«این موضوع را باید کارشناسان مشخص کنند چون سانچی در عمق 115متری غرق شده و امکان فعالیت غواصان در آن عمق بسیار سخت است.»

بهرامی که پیش از این گفته بود، ممکن است امیدی به نجات خدمه سانچی وجود داشته باشد در این گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان کرد که در 3 الی 4 ساعت آخر وضعیت حریق به قدری شدید بوده که می‌تواند به ساختمان کشتی آسیب وارد کرده و آن را مچاله کرده باشد.

 

بررسی جعبه سیاه سانچی در طول هفته آینده

 به گزارش «تعادل» و به نقل از شرکت ملی نفتکش سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با توجه به پیگیری‌های گسترده‌یی که انجام شده، پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه کشتی (VDR) نفتکش سانچی حداکثر در طول هفته آینده آغاز خواهد شد؛ با وجود اینکه در ابتدا صحبت از پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات بعد از یک ماه بود.  

محسن بهرامی ادامه داد: مقرر شده حداکثر در طول هفته آینده گروه‌های ذی‌نفع در یک جلسه رسمی دور هم جمع شوند؛ یعنی نمایندگان کشور پاناما به عنوان کشور صاحب پرچم نفتکش سانچی، کشور هنگ‌گنک به‌عنوان کشور صاحب پرچم کشتی فله‌بر کریستال، کشور چین که در آب‌های آن این حادثه اتفاق افتاده و کشور ایران که اکثر نفرات جان باخته به آن اختصاص دارد، همچنین متخصصان سازنده جعبه سیاه نفتکش سانچی نیز در این جلسه حضور خواهند داشت، چراکه باید دستگاه‌های مورد نیاز دانلود و رمزخوانی اطلاعات جعبه سیاه را همراه خود بیاورند و اطلاعات را دانلود کنند.

 

 

 

ارسال نظر