کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۴۱

 فروش ۴۰ میلیارد دلار نفت از دستاوردهای برجام است

ایرنا   معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه با بیان اینکه نباید دایم بگوییم دستاورد ما از برجام هیچ بوده است، گفت: ما همین امسال ۴۰میلیارد دلار نفت فروختیم که همه پول آن نیز از طریق بانک به حساب بانک مرکزی وارد شده و بسیار شفاف و روشن است. عباس عراقچی شامگاه سه‌شنبه (۲۶ دی‌ماه) در دوازدهمین همایش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: موانعی که برجام قرار بود بردارد، کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برطرف نشده باشد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه به برخی دستاوردهای برجام اشاره کرد و افزود: امروز ایران نفت خود را می‌فروشد، محصولات پتروشیمی را صادر می‌کند، دنیا با ما کار می‌کند، تحریم‌های اصلی بانکی برداشته شده، هواپیمای خود را می‌خریم و آنچنان ثبات سیاسی داریم که بیش از ۷۰درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. عراقچی با اشاره به وعده چهار ماهه ترامپ برای اظهارنظر دوباره در زمینه برجام عنوان کرد: این چهار ماه بسیار سرنوشت‌ساز است و ما باید در این مدت همکاری و هماهنگی‌های اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر و بیشتر کنیم.  

 بی‌اعتنایی خریداران آسیایی به تهدیدهای نفتی امریکا

ایسنا   واردکنندگان آسیایی نفت ایران هفته جاری به احتمال وضع مجدد تحریم‌های امریکا علیه تهران در اواخر سال میلادی جاری واکنش خونسردانه‌یی نشان دادند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا روز جمعه معافیت ۱۲۰ روزه ایران از تحریم‌های امریکا را امضا اما اعلام کرد، این تایید بار برای آخرین بار انجام شده و آخرین فرصت برای بازنویسی توافق هسته‌یی است. منابع بازرگانی از آسیا که مقصد اصلی صادرات نفت ایران باقی مانده است، به S&P گلوبال پلاتس گفتند: حتی اگر تحریم‌های امریکا بازگردد، جریان نفت از ایران ثابت خواهد ماند. برخی بازیگران بازار بر این باورند که بازگشت تحریم‌هایی که بخش نفت ایران را هدف می‌گیرند، ممکن است ماه‌ها و شاید سال‌ها طول بکشد تا به‌طور کامل اجرا شود. یک مدیر معاملات نفت ترش در یک شرکت پالایش کره‌جنوبی در این باره اظهار کرد: ما در مجموع نسبت به آنچه ترامپ تصمیم می‌گیرد در ماه مه ‌انجام دهد، نگران نیستیم. مدت زیادی طول خواهد کشید تا تحریم‌ها علیه ایران به‌طور کامل اجرا شود. حداقل برای سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران تغییر نخواهد کرد. درباره هر گونه تحریم یا مسائل عرضه فراتر از آن می‌توان بعدا نگران شد. یک منبع در یک پالایشگاه ژاپنی گفت: ما زمانی به فکر واکنش خواهیم بود که نتوانیم نفت ایران را وارد کنیم. بنابراین در حال حاضر لزومی ندارد که برای چنین اتفاقی آماده شویم.  

 عربستان به‌دنبال رکوردزنی در توسعه انرژی‌های پاک

ایسنا  عربستان‌سعودی انتظار دارد، امسال پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر به‌خصوص نیروگاه‌های خورشیدی را به ارزش 7میلیارد دلار آغاز کند. تورکی محمدالشهری مدیر دفتر توسعه پروژه انرژی تجدیدپذیر عربستان‌سعودی اظهار کرد: مناقصه‌ها امسال برای هشت پروژه به مجموع ظرفیت 4.125 گیگاوات صادر می‌شود. هزینه این پروژه‌ها بین 5 تا 7میلیارد دلار خواهد بود. عربستان‌سعودی و سایر تولید‌کنندگان نفت خاورمیانه به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین تقاضای داخلی رو به رشد هستند تا بتوانند نفت بیشتری را برای کسب درآمد بالاتر صادر کنند. عربستان‌سعودی به دنبال نصب 9.5 گیگاوات ظرفیت خورشیدی و بادی تا سال ۲۰۲۳ است. سازندگان پیشنهادات قیمت خود برای نیروی خورشیدی را در سال‌های اخیر به رکورد پایینی کاهش دادند. الشهری گفت: ما امیدواریم به این رکوردشکنی ادامه دهیم. پروژه‌های عربستان‌سعودی امسال شامل 3.3 گیگاوات نیروی فتوولتایک خورشیدی و ۸۰۰ مگاوات بادی است. برندگان مناقصه هزینه‌های فاینانس را پوشش می‌دهند در حالی که دولت ضمانت می‌کند برق تولید شده از این پروژه‌ها را طی مدت ۲۵ سال خریداری کنند. به گفته الشهری، این کشور قصد دارد 3.45 گیگاوات نیروی تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۲۰ به شبکه متصل کند که شامل ۷۰۰ مگاوات نیروی خورشیدی و بادی است که پیش از این به مناقصه گذاشته شده بود. عربستان‌سعودی انتظار دارد، پیشنهادات نهایی برای ساخت نیروگاه بادی ۴۰۰مگاوات در شمال غرب این کشور در ۲۰ مارس انجام شود.

 برنامه وزارت نیرو برای رقابتی کردن آب

پاون  مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو از تاثیر بخش غیردولتی در کاهش هزینه تمام شده آب و ایجاد رقابت اقتصادی در مصرف کمتر آب سخن گفت. «رضا امانی» مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا با بیان این مطلب گفت: البته نیاز است که نظام نرخ‌گذاری و همچنین تعیین ارزش و برنامه‌ریزی آب تغییر کند و به این منظور می‌توان از حسابداری ملی آب بهره برد. وی با بیان اینکه با استفاده از حسابداری ملی آب می‌توان نقش و جایگاه بخش آب در حساب‌های ملی کشور را به‌طور واقع‌بینانه ترسیم کرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی نقش و جایگاه بخش آب در حساب‌های ملی مخدوش و غیرواقعی است، زیرا در حساب‌های ملی کنونی آن بخش از منابع آب لحاظ شده که در قبال مصرف آن، تعرفه دریافت می‌شود و به بیان دیگر در حال حاضر آب شهری، بخشی از آب روستایی و منابع آب سطحی که در قبال آن آب‌بها دریافت می‌شود، منعکس است و حسابداری ملی آب این نقیصه را رفع خواهد کرد. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه به تاثیر حسابداری ملی آب در کاهش ریسک ناشی از محدودیت‌های ناشی از خشکسالی پرداخت و ادامه داد: با استفاده از نظام حسابداری ملی آب، آثار تغییرات اقلیمی از قبل قابل ارزیابی بوده و قبل از ورود خسارت به فعالیت‌های اقتصادی مختلف خصوصا کشاورزی قابل مدیریت خواهد بود.

 

ارسال نظر