فاز جدید قیمت نفت

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۵۱

گروه انرژی  

از ماه ژوئن سال 2017 تا به امروز قیمت نفت خام برنت تقریبا 50 درصد افزایش یافته است. در میانه‌های ماه ژوئن سال گذشته هر بشکه نفت برنت حدود 45دلار معامله می‌شد اما روز سه‌شنبه در بازارهای آسیا برای ساعاتی این قیمت به بالای 70دلار رسید. البته در ادامه روز این قیمت کاهش پیدا کرد و تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت 15 به وقت تهران هر بشکه از نفت برنت دریای شمال به ارزش 69 دلار و 60 سنت معامله شد. ریچارد مالینسون، تحلیلگر شرکت انرژی اسپکتس انگلستان در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز معتقد است شرایط فعلی قیمت نفت بدین معنی است که «بازار وارد فاز جدیدی شده است».  در مورد دلایل صعود قیمت نفت عملا تغییری در ترکیب عوامل افزایش‌دهنده رخ نداده است. اجرای یک ‌ساله توافق کاهش تولید اوپک و بهبود تقاضا مهم‌ترین دلایل هستند. همین امر سبب شده تا بسیاری از بانک‌های بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود در رابطه با قیمت نفت را اصلاح کرده و بالا ببرند. تاکنون بانک‌ امریکا، مریل لینچ و مورگان استنلی این اصلاح را انجام داده‌اند. بانک گلدمن ساکس امریکا که با احتیاط بیشتری نسبت به همتایان خود در رابطه با افزایش قیمت نفت در سال 2018 عمل می‌کند نیز تن به این کار داده است. گلدمن‌ساکس طی گزارشی در این رابطه توضیح داد:«ما شاهد ریسک فزاینده‌یی در رابطه با پیش‌بینی 62 دلار برای قیمت برنت و 57.5 دلار برای نفت دبلیو‌تی‌آی در ماه‌های جاری هستیم».  از سوی دیگر زمستان سرد امسال ایالات متحده نیز افزایش مصرف سوخت را منجر شده و مزید بر علت شده است.  دینامیک امروز بازار نفت شرایط کاملا متفاوتی نسبت به یک سال قبل دارد. محدودیت تولید اعمال شده از سوی کارتل نفتی با همراهی روسیه، فرم بازار را تغییر و آن را وارد وضعیت جدیدی کرد. تقاضا برای نفت خام و فرآورده‌های آن سریع‌تر از چیزی که تحلیلگران انتظارش را داشتند، رشد کرد. در نتیجه امروز کمتر از مازاد ذخایری که انبارهای بزرگ نفتی و سوپرتانکرهای بزرگ مملو خبری شنیده می‌شود.

این کاهش ذخایر سبب شده است تا بازار جهانی انرژی حساسیت بیشتری به اختلالات چه از نوع واقعی یا احتمالی نشان دهند. شتاب امروز قیمت نفت برنت بدون شک متاثر از اختلالاتی است که در ماه دسامبر سال 2017 در خط لوله فورتیز در دریای شمال اتفاق افتاد و تخمین زده می‌شود در فاصله 3هفته حدود 9میلیون بشکه نفت را از بازار محو کرد. اقدامات صورت گرفته توسط مالک جدید این خط لوله یعنی شرکت اینئوس منجر به کشف اشکالات بیشتر در این خطوط لوله فورتیز شد و همین مساله قیمت‌ها را بالاتر نیز برد.

 یخ ‌زدن اثر شیل در سرمای امریکا

تولید نفت امریکا رو به افزایش است و بار اصلی روی نفت شیل است. اثرات اقتصادی و سیاسی افزایش تولید امریکا نفس‌گیر است و در یک دهه اخیر واردات این کشور را به میزان یک‌پنجم کاهش داده و شغل‌های با درآمد بالا را برای جامعه روستایی این کشور فراهم آورده است. همچنین قیمت نهایی بنزین برای مصرف داخلی این کشور را نیز به میزان 37درصد نسبت به سال 2008 کمتر کرده است. درحال حاضر صادرکنندگان نفت امریکا شانه ‌به ‌شانه رقبای خاورمیانه‌یی خود در بازارهای آسیایی فعالیت می‌کنند. همین مساله نیز سبب شده بود تا در سال 2017 عده زیادی از کارشناسان معتقد باشند که کاهش تولید اوپک آن‌ طور که عموم فکر می‌کنند، قیمت‌های نفت خام را بالا نبرد چراکه رشد تولید نفت شیل آن را خنثی می‌کند. اما با گذشت بیش از دو هفته از سال جدید میلادی مشاهده می‌شود که قیمت‌ طلای سیاه با شتاب مناسبی درحال بالا رفتن است و نشانی از آثار ایذایی نفت شیل در بازار مشاهده نمی‌شود. پیش‌تر «تعادل» به بررسی این موضوع پرداخته بود که این‌ بار تولیدکنندگان نفت شیل قصد ندارند بی‌مهابا از رشد قیمت جهانی نفت خام بهره ببرند و با بیشترین ظرفیت خود به افزایش تولید بپردازند بلکه در اعلامیه‌های منتشر شده از سوی این دسته از شرکت‌ها در سال 2017 اعلام شده بود که تمرکز اصلی بر پرداخت نقدی به سهام‌داران خواهد بود. علاوه بر این به نظر می‌رسد، زمستان غافلگیرکننده 2018 نیز در کاهش اثر افزایش تولید نفت شیل بر بازار نقش ایفا کرده است. سرمای بی‌سابقه در ایالات مختلف امریکا نیز تقاضا برای سوخت را افزایش داده که منجر به تقویت تقاضای داخلی برای نفت خام شده است. عده‌یی از کارشناسان معتقدند، زمستان سرد امسال امریکا سبب شده تا اثر افزایش تولید این کشور چندان روی بازارهای جهانی مشاهده نشود.

 مقاومت تکنیکال بازار

بازار چند روزی است در برابر عبور کامل قیمت نفت برنت از مرز 70دلار مقاومت نشان می‌دهد. غیر از روز گذشته که برای ساعاتی قیمت برنت از 70دلار فراتر رفت و مجددا به محدوده 69 دلاری بازگشت در روزهای پیش از این نیز بارها بهای نفت خام به مرز 70دلار نزدیک شد. اولیور جاکوب، تحلیلگر پتروماتریکس در تحلیل این نوسان و مقاومت بازار به رویترز گفت:«بازار درحال برخورد به مقاومت تکنیکال است. ما نیاز داریم، تاییدی را مشاهده کنیم که هر بشکه نفت واقعا سد 70دلاری را شکسته است.» این کارشناس همچنین معتقد است که بخشی از رشد فعلی قیمت نفت خصوصا در امریکا ناشی از فعالیت‌های سفته‌بازانه است. درحال حاضر قیمت هر بشکه نفت دبلیو‌تی‌آی حدو 64 دلار در هر بشکه است. جاکوب اظهار کرد:«درحال حاضر حجم زیادی از معاملات سفته‌بازانه در نفت وست‌تگزاس اینترمدییت مشاهده می‌شود. این نیرو از جانب بازار امریکا وارد می‌شود بنابراین ما باید ببینیم آنها پس از بازگشت از تعطیلی(روز مارتر لوترکینگ) چه جهتی را به بازار خواهند داد». به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، روز دوشنبه و در اثر تعطیلی بازار در امریکا معاملات کم رونق بود.

 

 

ارسال نظر