پای نداجا به موضوع سانچی باز می‌شود؟

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۲۶
پای نداجا به موضوع سانچی باز می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: اسحاق جهانگیری با نخست‌وزیر چین تماس بگیرد

گروه انرژی  

هر ساعت که می‌گذرد امیدها برای نجات دریانوردان ایرانی نفتکش سانچی کمرنگ‌تر می‌شود. چینی‌ها هنوز نتوانسته‌اند آتشی را که از شامگاه روز شنبه در آب‌های شرقی این کشور برخاسته‌ است خاموش کنند و به‌نظر می‌رسد رویکرد محتاطانه آنها که در روزهای اخیر مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار گرفته بود، کماکان ادامه دارد. برخورد چینی‌ها با کارشناسان ایرانی سبب شده که لزوم مداخله دیپلماتیک در سطوح بالا احساس شود تا شاید از این طریق تیم عملیات چینی کمی درجه ریسک‌پذیری خود را بالاتر ببرند.

در این رابطه سخنگوی کمیسیون انرژی خواستار مداخله اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور شد تا برای تسریع در این عملیات با نخست‌وزیر چین تماسی را برقرار کند. به گزارش ایسنا، اسدالله قره‌خانی با تشریح آخرین وضعیت نفتکش ایرانی در آب‌های چین اظهار کرد: «تا به امروز تا حدودی آتش فروکش کرده و

 ۹ آتش‌خوار چینی چند روز است که در اطراف کشتی مستقر هستند اما به نظر می‌رسد چینی‌ها به دو دلیل تعلل دارند؛ یک دلیل این است که تمایل دارند محموله مواد شیمیایی سوخته و در آب پخش نشود تا مشکلاتی را برای سواحل چین به وجود نیاورد. مساله دیگر هم تولید گازهای سمی است.»

این عضو هیات‌رییسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: «باتوجه به این مباحث پیشنهاد می‌کنیم که معاون اول رییس‌جمهور با نخست‌وزیر چین تماسی را برقرار کند تا نسبت به انجام عملیات تسریع داشته باشند.»

قره‌خانی در حالی دغدغه‌های زیست‌محیطی چینی‌ها را به‌عنوان عامل تعلل در اطفای حریق اعلام می‌کند که محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفت‌کش نظر دیگری در این رابطه دارد. بهرامی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد که چینی‌ها از حدود ساعت 11 صبح روز گذشته عملیات را متوقف کرده‌اند. وی گفت: «چینی‌ها به بهانه بدی شرایط جوی و انفجار متوسطی که روی عرشه نفتکش اتفاق افتاده عملیات اطفای حریق را متوقف کردند.»

به نظر می‌رسد رویکرد چینی‌ها مقامات ایرانی را کلافه کرده است. این را می‌توان از اظهارات بهرامی متوجه شد. وی ضمن انتقاد از عدم ریسک‌پذیری تیم چینی گفت: «ما انتظار داریم که (چینی‌ها) ریسک کار را بپذیرند و با یک انفجار کوچک آتش‌خوارها را عقب نبرند ولی متاسفانه آنها این شرایط را بهانه می‌کنند. (در هر حال) ما به‌شدت پیگیر هستیم که هرچه سریع‌تر عملیات خاموش کردن آتش شروع شود ولی فعلا شرایط به این شکل است.»

وی ادامه داد: «آنچه مدنظر ماست اینکه اقدامات موثر جهت خاموش کردن هرچه سریع‌تر آتش انجام شود اما فعلا چینی‌ها با وجود اینکه از صبح کار را خوب شروع کردند اما در ادامه همکاری نکردند.»

به نظر می‌رسد طرف ایرانی امیدی به تیم اطفای حریق چینی ندارد و از سوی دیگر به گفته بهرامی اعزام تیمی از ایران حدود 20 روز زمان خواهد برد. از این‌رو امید ایرانی‌ها به تیم امدادی ژاپن است و برای رسیدن آنها به محل حادثه لحظه‌شماری می‌کنند. بهرامی امکانات ژاپنی‌ها را مناسب ارزیابی می‌کند و امیدوار است ورود آنها به عملیات، شتاب مدنظر ایرانی‌ها را ایجاد کند. انتظار می‌رود کشتی آتش‌خوار ژاپنی صبح روز پنج‌شنبه به آب‌های دریای شرقی چین برسد. در حالی که گفته می‌شود اعزام نیروهای ایرانی به محل حادثه زمانبر است، اظهارنظرهایی نیز از ورود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ماجرا نیز به گوش می‌رسد. قره‌خانی نماینده علی‌آبادکتول در این باره تصریح کرد: «نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز به دستور امیر خانزادی و امیر سیاری تیم‌های حرفه‌یی خود را به این منطقه اعزام کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر آتش کشتی خاموش شود.»

سخنگوی شرکت ملی نفتکش نیز این موضوع را تایید کرده و از درخواست به ارتش برای اعزام نیرو خبر داد.

در هر صورت منطقه‌یی که در آن حادثه روی داده تحت کنترل و اختیار دولت چین است و هرگونه ورود ایران به این منطقه چه به صورت نیروی نظامی و چه به صورت تیم‌های امدادی عادی نیازمند هماهنگی هر دو دولت است. نکته‌یی که بهرامی نیز به آن اشاره کرده و اعلام داشته که فعلا ایران امکان ورود مستقیم به عملیات را ندارد.

 پیشنهاد اعزام خانواده‌ها به چین

شرکت ملی نفتکش در حال حاضر میزبان خانواده‌های دریانوردان مفقودی است و به نظر می‌رسد برای کاهش بی‌تابی آنها پیشنهاد سفرشان به چین را ارائه کرده است. پیشنهادی که گویا مورداستقبال خانواده‌ها قرار نگرفته است.

بهرامی در گفت‌وگو با ایلنا در این زمینه اظهار داشت: «ما به تعدادی از خانواده‌هایی که خیلی مصر هستند پیشنهاد دادیم که به شانگهای اعزام شوند، اما فعلا خودشان تشخیص دادند تا روشن شدن وضعیت و اینکه شرایط دریانوردان مفقودی به چه شکلی است و کجا هستند، سفری نداشته باشند. در هر صورت ما موافقت کردیم، تعدادی را اعزام کنیم و در این رابطه منعی وجود ندارد.»

وی افزود: «فعلا از نفرات داخل نفتکش خبری نیست ما منتظریم که شرایط کشتی بهتر شود تا شرایط اعزام نفرات جست‌وجوگر به نفتکش فراهم شود.»

وی درباره انتشار خبری از سوی رسانه کره‌یی مبنی بر پیش‌بینی تداوم آتش تا یک ماه آینده بیان کرد: «این اظهارنظرها گمانه‌زنی و برآوردهایی است که کارشناسان دارند و براساس تجربیات خود اعلام می‌کنند که تمام محموله باید تا انتها بسوزد تا آتش خاموش شود اما ما بنا نداریم که این اتفاق بیفتد و درخواست و فشار ما این است که هرگونه اقدامی جهت اطفا انجام شود چراکه این کار شدنی است.»

بهرامی تاکید کرد: «نفرات ما در دفتر MRCC شانگهای مشغول اعمال فشار بر چینی‌ها هستند که هرچه سریع‌تر دوباره عملیات اطفای حریق را آغاز کنند.»

 

ارسال نظر