افزایش قیمت نفت پایدار است؟

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۴۳:۰۹
کد خبر: ۱۱۴۵۶۹
افزایش قیمت نفت پایدار است؟

گروه انرژی

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش اندک شمار دکل‌های حفاری امریکا برای تولید جدید، اندکی افزایش یافت. با وجود این قیمت اندکی پایین‌تر از رکورد 3ساله قرار دارد؛ رکوردی که هفته گذشته به ثبت رسید.

به گزارش رویترز، قیمت معاملات وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا با ۱۸سنت یا 0.3درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات جمعه به 61.62 دلار در هر بشکه رسید. قیمت پایه نفت امریکا هفته گذشته به 62.21دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۵ بود. نفت برنت ۱۵سنت یا 0.2درصد افزایش یافت و به 67.77دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات برنت هفته گذشته به 68.27دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۵ بود.

به گفته معامله‌گران افزایش قیمت‌ها در روز دوشنبه به دلیل کاهش اندک شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا روی داد. طبق آمار شرکت بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت برای تولید جدید در هفته منتهی به پنجم ژانویه، 5حلقه کاهش یافت و به ۷۴۲ حلقه رسید. این برای نخستین‌بار در 3 هفته گذشته است که تعداد دکل‌های حفاری نفت امریکا، بر خلاف انتظارات کاهش یافته است. شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا معمولا به این دلیل اهمیت دارند که حاکی از میزان تولید نفت امریکا (از محل منابع متداول) در ماه‌های آینده است.

با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تولید امریکا به دلیل تولید فزاینده از سوی شرکت‌های حفاری‌ شیل به زودی از مرز ۱۰میلیون بشکه در روز عبور کند. در حال حاضر تنها روسیه و عربستان سعودی بیش از ۱۰میلیون بشکه در روز تولید دارند.

به گفته ریک اسپونر تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «سی‌ام سی مارکتس» قیمت نفت امریکا اکنون در محدوده‌یی قرار گرفته که پیش‌بینی می‌شود، افزایش تولید نفت شیل را به دنبال داشته باشد. وی ادامه داد: «معامله‌گران ممکن است، تصمیم بگیرند که احتیاط پیشه کرده و چند ماه دیگر به بررسی شواهد و اوضاع بازار بنشینند. در این صورت تعداد دکل‌های حفاری امریکا و میزان تولیدات نفتی است که تعیین‌کننده خواهد بود.»

افزایش تولید امریکا مانع اصلی در مقابل تلاش‌ کشورهای عضو اوپک و شماری از تولید‌کنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه برای کاهش تولید و حذف اشباع عرضه در بازار جهانی است. آنها کاهش تولیدات خود را از ژانویه سال گذشته شروع کرده‌اند و براساس توافق صورت گرفته در ماه گذشته تا انتهای سال 2018 نیز به این کاهش تولید ادامه خواهند داد.

به گفته استفان اینس مدیر معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA، رویارویی اوپک و شیل امسال شدت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت خواهد بود. با این همه ناآرامی‌های خاورمیانه نیز یکی از مسائل مورد توجه بازارها خواهد ماند و این پتانسیل را دارد که قیمت‌های نفت را به سطوح بالای قیمتی پرتاب کند.

 قیمت نفت، حباب دارد؟

شبکه سی‌ان‌بی‌سی در ادامه افزایش قیمت نفت، مصاحبه‌یی با یکی از کارشناسان انرژی انجام داد که معتقد است قیمت کنونی نفت، حباب دارد. تام کلوزا که سقوط قیمت نفت در سال 2015 را هم به درستی پیش‌بینی کرده بود، معتقد است که بالاخره در زمانی نامشخص، قیمت نفت خام به سطوح اصلی خود باز خواهد گشت. با کاهش قیمت مورد انتظار او، قیمت سایر فرآورده‌های نفتی نیز سقوط خواهند کرد. البته این وضعیت برای نفت کوره، متفاوت است و ممکن است شاهد افزایش بیشتر قیمت آن باشیم.

کلوزا که مرکز خدمات اطلاعات اویل پرایس را اداره می‌کند، قیمت‌های اخیر شاخص‌های نفتی وست‌تگزاس‌اینترمدییت و برنت را «رکوردهایی حبابی» خواند. وی بیان کرد که امسال قرار نیست سال خارق‌العاده‌یی برای نفت خام باشد و برای مدتی طولانی شاهد آن باشیم که قیمت نفت بالای 70 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند.

کلوزا اشاره کرد که هم‌اکنون قیمت وست‌تگزاس‌اینترمدییت و برنت بالای 60 دلار است و این دو در 6 ماه گذشته به ترتیب 36 و 41درصد افزایش قیمت داشته‌اند. «این افزایش‌ها به معنای آن است که قیمت هر دو شاخص نفتی دست‌کم 5 یا 10 دلار بالاتر از میانگین سالانه است و تصور من آن است که در زمان اهدای جوایز اسکار (یعنی 2 ماه دیگر) این قیمت‌ها سقوط کرده باشد.»

این کارشناس افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها روی پوزیشن‌های نفتی را هم عاملی برای افزایش قیمت نفت در ماه‌های آینده ندانست و گفت: همواره در روزهای ابتدایی ژانویه شاهد آن هستیم که ناظران بازار، منابع مالی خود را روی قراردادهای آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و این موضوع روند جدیدی نیست که بخواهیم به آن توجه کنیم.

علاوه بر آن کاهش ذخایرتجاری نفت امریکا نیز موضوعی نیست که حکایت از افزایش بیشتر قیمت‌ها داشته باشد. این موضوع همیشه در هفته‌های انتهایی سال‌های میلادی مشاهده می‌شود. این وضعیت در پی فعالیت شدید پالایشگاه‌های امریکا نیز تقویت شده است، اما دلیل اصلی کاهش ذخایر تجاری امریکا را باید در سیاست‌های مالیات‌گریزی شرکت‌های نفتی جست‌وجو کرد. شرکت‌های نفت این کشور در هفته‌های انتهایی سال، محموله‌های دریافتی خود را به تعویق می‌اندازند تا از پرداخت مالیات‌های غیرضروری فرار کنند.

کلوزا انتظار دارد که تمام این شرایط تغییر کند. «ما احتمالا شاهد کاهش دست‌کم 10دلاری در قیمت برنت خواهیم بود. همین اتفاق با شدتی کمتر برای وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم خواهد افتاد. » در نهایت این کارشناس انرژی پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت هر 2 شاخص نفتی وست‌تگزاس‌اینترمدییت و برنت در سال 2018 حدود 50دلار در هر بشکه باشد که احتمالا نخستین کاهش اساسی نیز در فصل بهار اتفاق می‌افتد؛ مگر آنکه رویدادهای سیاسی بزرگی در کشورهای نفتی (مانند افزایش نابسامانی‌ها در ونزوئلا) را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر