نفت 80 دلاری دور از ذهن نیست

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۵۰
نفت 80 دلاری دور از ذهن نیست

گروه انرژی  

روند بازار جهانی نفت در ماه‌های اخیر و خصوصا در نخستین روز معاملات سال جدید میلادی به گونه‌یی صعودی بوده که برخی کارشناسان را به صرافت انداخته است تا به سطوحی از قیمت برای نفت خام در سال 2018 همچون 80دلار و 100دلار در هر بشکه فکر کنند که تا چند ماه پیش به شوخی شبیه بود. این در حالی است که در پایان معاملات روز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 66دلار و 57سنت معامله شد و روز گذشته نیز قیمت آن تا سطح 66دلار و 80سنت نیز بالا رفت.

هرچند تا زمان نگارش این گزارش تا ساعت

15: 00 روز چهارشنبه، نفت برنت در سطح 66دلار و 76سنت و قیمت نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت در سطح 60دلار و 57سنت قرار گرفت. یون‌ چو چانگ سرپرست بخش بازار سهام آسیا در شرکت مدیریت دارایی ناتیکسیس امریکا، در گفت‌وگو با  سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که در چنین شرایطی انتظار رسیدن قیمت جهانی نفت خام به سطح 80دلار تا پایان 2018 غیرمعقول نیست. وی توافق کاهش تولید و محدودیت در فعالیت تولیدکنندگان بزرگ و نیز انگیزه بالای عربستان سعودی برای حفظ ثبات بازار در آستانه نخستین عرضه عمومی سهام آرامکو را دو عامل اصلی افزایش بیشتر قیمت نفت در سال جاری می‌داند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، چونگ در این زمینه گفت: «به نظر من 2018 می‌تواند سال بازگشت بازارهای کالا از جمله نفت (به اوج) باشد. (بنابراین) محدوده 80دلاری برای قیمت نفت را آنچنان غیرمعقول نمی‌دانم.» آخرین باری که قیمت نفت در سطح 80دلار در هر بشکه قرار گرفته بود به نوامبر 2014 باز می‌گردد. 2014سالی بود که هم نفت خام برنت و هم دبلیوتی‌آی از 100دلار در هر بشکه در ماه ژوئن سقوط کردند و کار به جایی رسید که در ژانویه 2016 قیمت نفت خام بر اثر تقاضای کم، افزایش ارزش دلار و افزایش تولید نفت شیل به سطح 30دلار در هر بشکه رسید. چنین شرایطی سبب شد که اوپکی‌ها با همراهی روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان غیراوپکی در پایان 2016 توافق کنند که مجموعا یک‌میلیون و 800هزار بشکه از تولید روزانه خود را بکاهند. این توافق در سال 2017 با درصد بسیار بالایی از پایبندی کشورها اجرا شد و در آخرین اجلاس اوپک در ماه نوامبر سال گذشته نیز تصمیم بر این شد که این توافق تا پایان سال 2018 ادامه پیدا کند تا بدین‌ترتیب تلاشی برای بازگرداندن تعادل به بازار و رسیدن میانگین ذخایر به سطح 5ساله خود صورت گرفته باشد.

 آهن‌ربای 69دلاری

قیمت نفت در حال نزدیک شدن به بالاترین سطح خود از سال 2015 است. بالاترین قیمتی که برای نفت برنت در سال 2015 ثبت شد 69دلار و 63سنت در هر بشکه بود. به گزارش «تعادل» و به نقل از فایننشال‌تایمز، بیرن شیلدروپ تحلیلگر ارشد موسسه اس‌ای‌بی‌ این سطح قیمت را همانند یک آهن‌ربا می‌داند که رسیدن به آن می‌تواند شرایط خاصی را در بازار ایجاد کند. وی در این باره معتقد است: «قیمت نفت برنت در حال نزدیک‌تر شدن به رکورد قیمتی 69دلار و 63سنت در سال 2015 است. در حال حاضر معاملاتی که صورت می‌گیرد تنها کمتر از دو دلار با این سطح قیمت فاصله دارد و همانند آهن‌ربا در حال نزدیک‌تر شدن به رکورد 2015 است. هنگامی که سطح 69دلار و 63سنت شکسته شود ما باید برگردیم و هر آنچه تا سال 2014 اتفاق افتاد را مجددا ارزیابی کنیم تا سطوح قیمت قابل قیاسی را پیدا کنیم.»  شیلدروپ همچنین معتقد است که پس از چند مدت، سر و کله ریسک‌های ژئوپلیتیکی در حال پیدا شدن است. وی گفت: «تقریبا از زمانی که بازار نفت در نیمه دوم سال 2014 دچار مازاد عرضه شد، خبری از ریسک‌های ژئوپلیتیکی نبود. اما در حال حاضر این ریسک‌ها به وضوح در حال بازگشت و تاثیرگذاری بر رویه نفت خام هستند.»

 

 

ارسال نظر