نخستین وزیر نفت انقلاب درگذشت

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۳۸:۳۲
کد خبر: ۱۱۴۱۷۰
نخستین وزیر نفت انقلاب درگذشت

 گروه انرژی| علی‌اکبر معین‌فر نخستین وزیر نفت پس از انقلاب اسلامی، دیروز و در 89 سالگی درگذشت. معین‌فر زمانی که 51 سال داشت سکان وزارت نفت ایران را حدود یک سال از 8 مهر 1358 تا 3 مهر 1359 در دست گرفت و پس از آن جای خود را به محمدجواد تندگویان داد. معین‌فر و تندگویان به‌عنوان نخستین و دومین وزرای نفتی ایران در دوران جمهوری اسلامی، هر دو چشم از جهان فروبسته‌اند.  معین‌فر که قاب عکس او در کنار دیگر وزرای نفت دوران بعد از انقلاب، در طبقه سیزدهم وزارت نفت ایران نصب شده است، پس از پایان تحصیلات و دوره نظام وظیفه‌ خود در سال 1332 فعالیت در حوزه نفت را آغاز کرده و برای کار در شرکت نفت آبادان عازم این شرکت شد، اما درست مدتی پس از ورود معین‌فر، کودتا علیه محمد مصدق رخ داد.

پس از آن بود که علی‌اکبر معین‌فر که تحصیلات خود را در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی تهران به پایان رسانده بود، وارد فعالیت‌های آکادمیک در حوزه‌های مرتبط با ساختمان و سپس زلزله شد. بسیاری معین‌فر را پایه‌گذار مبحث مقاوم بودن ساختمان‌ها در برابر زلزله در ایران می‌دانند.

معین‌فر همواره از نزدیکان به نهضت آزادی ایران و مهدی بازرگان بود اما هیچ‌وقت به صورت رسمی به آنها نپیوست. او با شکل‌گیری دولت موقت ابتدا به‌عنوان سخنگوی این دولت و وزیر برنامه و بودجه مهدی بازرگان معرفی شد. در ادامه اما با استعفای دولت بازرگان در 14 آبان 1358 معین‌فر به فعالیت خود در قالب وزیر نفت برای یک سال بعد نیز ادامه داد.

 نخستین گفت‌وگوی نفتی با نیویورک تایمز

 به گزارش «تعادل»، معین‌فر اندکی پس از شروع فعالیتش در وزارت نفت به‌عنوان وزیر در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز که در تاریخ 5 آذر 1358 یا

 28 نوامبر 1979 انجام شده است سریعا اعلام کرد که ایران قصد دارد تولید نفت خام خود را کاهش دهد. او در این گفت‌وگو کشورهایی را که علیه ایران سیاست‌های «خصمانه» وضع کرده بودند به کاهش یا قطع عرضه نفتی ایران تهدید کرد.

معین‌فر در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرده بود که ایران از تلاش‌های اوپک برای بالا بردن سقف قیمت نفت خام حمایت خواهد کرد، یکی از مسائل دیگر طرح شده در آن زمان از سوی معین‌فر، امتناع ایران از انجام معاملات نفتی به دلار امریکا بوده است. نیویورک تایمز درآمد سالانه تولید نفت خام ایران در آن زمان را 25 میلیارد دلار برآورد کرده بود.

معین‌فر در آن تاریخ تولید نفت خام ایران را روزانه 3میلیون و 500 هزار بشکه عنوان کرده بود که روزانه 2 میلیون بشکه کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن یعنی سال 1357 و پیش از وقوع انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رفت.

علی‌اکبر معین‌فر یک سال پس از این اظهارنظر و با روی کار آمدن محمدعلی رجایی تحت عنوان نخست‌وزیر در مهر ماه سال 1359 جای خود را به محمدجواد تندگویان داد. هر چند عمر وزارت تندگویان وزیر جوان نفت نیز با شهادت او حتی به یک سال قد نداد. علی‌اکبر معین‌فر پس از وزارت نفت از تهران برای نمایندگی مجلس انتخاب شد. او روز گذشته پس از سال‌ها مبارزه با بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

ارسال نظر