کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۱۸

وعده تغییر سوخت جایگاه‌ها

ایلنا| مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: وقتی شرکت‌ها زنجیره‌یی شد برای جایگاه‌دار در منطقه‌یی مثل چابهار ممکن است توجیهی نداشته باشد که سوخت را از بندرعباس تهیه کند بنابراین ترجیح بدهد که از امارات وارد کند و شاید این سوخت وارداتی حتی ارزان‌تر هم باشد.  محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره لزوم تفاوت در نوع سوخت در اجرای برنامه برندینگ اظهار کرد: فعلا نوع فرآورده در جایگاه‌ها یکسان است اما بالاخره باید از جایی شروع کنیم تا به یک توسعه پایدار برسیم، نزدیک ۴۰سال از انقلاب و ۹۰سال از عمر شرکت ملی پخش گذشته است، ما چه زمانی باید از سنت به سیستم مناسب برسیم؟ هر زمان شروع کنیم دیر است. با اجرای برندینگ هر چند ابتدا نوع فرآورده در جایگاه‌ها یکسان است اما کاری است که باید انجام شود.

وی افزود: کاری که در راستای برندسازی انجام می‌دهیم، نتیجه‌اش این است که تعدد فرآورده، تعدد کیفیت و تعدد قیمت فرآورده را خواهیم داشت مثلا آیا ژاپن و امریکا ۶۰ سال پیش مثل امروز کار می‌کردند؟ قطعا خیر. ما نیز باید از یک جایی کار را آغاز کنیم تا در آینده شاهد تغییرات بزرگ مثبت در عرضه فرآورده باشیم. موسوی‌خواه تصریح کرد: تا چه زمانی مصرف‌کننده باید به جایگاهی برود که الزام و اجبار دارد؟ و هر چه که موجود باشد، اجبارا خریداری کند؟ وی تاکید کرد: ما از جایی که شروع کرده‌ایم در ‌‌نهایت به تغییر نوع سوخت، قیمت و کیفیت می‌رسیم.

صرفه جویی در آب با تولید برق از انرژی‌های نو

براساس گزارش‌ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران(ساتبا) از تیر ماه سال 88 تا اواخر آذر ماه سال جاری حدود یک میلیارد و 763میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شد که این میزان باعث صرفه‌جویی 388میلیون لیتری مصرف آب در کشور شده است. از این میان سهم آذر ماه امسال برابر با 50 میلیون کیلووات ساعت بوده است.  براساس این گزارش این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته چیزی حدود یک میلیون و 217هزار تن از انتشار گازهای گلخانه‌یی بکاهد که سهم آذر ماه سال جاری حدود 35هزار تن بوده است. همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 501 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که از عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاهش یابد.

گفتنی است، این میزان تولید انرژی‌های نو باعث کاهش 388میلیون لیتری آب در سال‌های اخیر شده که سهم آذر ماه به تنهایی حدود 11میلیون لیتر است.

 

ارسال نظر