سرخط انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۶۳

 باشگاه خبرنگاران جوان| چین قرارداد پالایشی یک‌ میلیارد دلاری با ایران امضا کرد. به گزارش پایگاه خبری نیکی؛ شرکت مهندسی سینوپک چین اعلام کرد که یک قرارداد مهندسی، تامین تجهیزات و ساخت با شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در رابطه با فاز دوم پروژه نوسازی پالایشگاه آبادان به امضا رسانده است. گفتنی است، ارزش کل این قرارداد حدود 6.86 میلیارد یوان (1.05میلیارد دلار) است. چندی پیش بلومبرگ در گزارشی نوشته بود؛ ایران قصد دارد با کمک شرکت‌های چینی پالایشگاه صدساله آبادان را از مجتمعی که سالانه 700میلیون دلار هزینه روی دست دولت می‌گذارد به یک منبع درآمد مهم برای تهران تبدیل کند که بتواند نیازهای داخلی ایران به سوخت باکیفیت را مرتفع کند و جلو واردات را بگیرد. شرکت سینوپک چین در ماه ژانویه قراردادی 2.7میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت ایران برای احداث واحدهای تولید بنزین با کیفیت به امضا رسانده بود.

 تسنیم| یک مقام ارشد شرکت پرتامینای اندونزی گفت: این شرکت انتظار دارد، بتواند در آوریل سال آینده به صورت نهایی مجوز فعالیت در میدان منصوری ایران را به دست بیاورد. به گزارش پایگاه خبری پلاتس، سیامسو آلام مدیر بخش بالادستی شرکت پرتامینای اندونزی گفت: این شرکت دولتی قصد دارد در سال 2018 میلادی 3.324میلیارد دلار در بخش بالادستی سرمایه‌گذاری کند که 21.16 درصد نسبت به سال 2017 رشد خواهد داشت. وی افزود: پرتامینا سال آینده در چارچوب برنامه کسب مالکیت میادین جدید روی ایران تمرکز خواهد کرد، ضمن اینکه به ارزیابی بلوک‌های دارای پتانسیل در چند کشور دیگر نیز ادامه خواهد داد. این مقام ارشد شرکت پرتامینا گفت: شرکت پرتامینا انتظار دارد، بتواند در آوریل سال آینده به صورت نهایی یک مجوز فعالیت در میدان منصوری ایران را به دست بیاورد. انتظار می‌رود، روزانه حدود 250 تا 300هزار بشکه نفت از این بلوک استخراج شود.  

 تسنیم| شرکت آر ان اکسپلوریشن یکی از شرکت‌های تابعه روسنفت روسیه دفتری را برای مدت یک‌سال در تهران اجاره خواهد کرد. به گزارش ریانووستی، از 10ژانویه 2018 تا 10ژانویه 2019 دفتری به مساحت 148.61مترمربع در تهران به شرکت جی‌اس‌سی روسنفت اجاره داده خواهد شد. روسنفت و شرکت ملی نفت ایران در اوایل ماه نوامبر نقشه راهی را در زمینه اجرای پروژه‌های استراتژیک تولید نفت و گاز در ایران به امضا رساندند. ایگور سچین رییس شرکت دولتی روسنفت گفته، رزنفت و شرکت ملی نفت ایران ممکن است اجرای مشترک پروژه‌های تولید نفت و گاز با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلار و به حجم سالانه 55 میلیون تن نفت را آغاز کنند.

 شانا| مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تامین اعتبار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورویی طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان با فاینانس کره‌جنوبی و با عاملیت بانک ملت خبر داد. به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علیرضا آرمان‌مقدم با اعلام این خبر گفت: قرارداد طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان اسفندماه پارسال امضا شد که بر اساس آن مقرر شد از محل خط اعتباری کره جنوبی اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شود. وی با تاکید بر اینکه بانک ملت امروز موافقت خود را برای تامین مالی این قرارداد اعلام کرد، گفت: انتخاب بانک ملت به عنوان بانک عامل گام بزرگی برای استفاده از خط اعتباری کره‌جنوبی است که برای اجرای بهبود کیفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان در زمینه کاهش تولید نفت‌کوره و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک و با ارزش اختصاص می‌یابد.

 ایسنا| نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس پیش از این در برنامه ششم مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود اما باید اقدامات جایگزین برای دهک‌هایی که نمی‌توانند فشار تورمی را تحمل کنند، انجام شود. سید فرید موسوی با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۹۷ گفت: این افزایش قیمت تاثیر منفی بر دو شاخص اقتصادی مهم یعنی تورم و رشد اقتصادی دارد که از دستاوردهای دولت هم به شمار می‌رود، اما دولت برای هزینه‌کرد این مبالغ در بهسازی بافت‌های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش اشتغال پیش‌بینی‌هایی کرده که به زعم خود می‌تواند آثار این تبعات منفی را کنترل کند. وی افزود: اینکه هزینه‌کرد در این سه حوزه می‌تواند آثار و تبعات منفی روی اقشار جامعه داشته باشد، موضوعی است که در حال بررسی است. ما امیدواریم با اقدامات اصلاحی در اقتصاد تبعات منفی را هم کنترل کنیم و زمینه مناسبی برای بهبود شاخص‌ها یعنی رشد اقتصادی داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر