عبور نفت از مرز 60 دلار

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۶۱

باشگاه خبرنگاران جوان

روز گذشته بازارهای بین‌المللی شاهد رسیدن نفت به بالاترین سقف قیمتی 3 سال گذشته خود بود. دلیل اصلی این موضوع ادامه کاهش تولید توسط اوپک و روسیه و تقاضای بالا از سوی چین است.

به گزارش رویترز، علاوه بر کاهش تولید ناشی از توافق اوپک و قابل توجه بودن میزان تقاضای چین، گزارش این هفته اداره اطلاعات امریکا هم باعث افزایش بیش از پیش قیمت‌ها شد. این گزارش نشان می‌دهد که میزان تولید نفت امریکا در هفته گذشته کاهش یافته و میزان ذخایر تجاری آن نیز همچنان مسیر نزولی خود را طی می‌کند. با کاهش غیرمنتظره در تولید نفت امریکا و کاهش در ذخایر تجاری این کشور که سبب شدت گرفتن خریدها شد، قیمت نفت این کشور (وست‌تگزاس‌اینترمدییت) در آخرین روز مبادلات تجاری سال 2017 به بالاترین قیمت از نیمه سال 2015 رسید. قیمت نفت برنت نیز در بازارهای بین‌المللی با ادامه کاهش تولید توسط اوپک و روسیه و تقاضای بالا از سوی چین افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت با 47سنت افزایش 66.63دلار فروخته شد. هر بشکه خام امریکا نیز با 40سنت افزایش 60.24 دلار معامله شد. نفت خام امریکا به 60.30 دلار بالاترین رقم از ژوئن 2015 نیز رسیده بود. نفت برنت نیز در اوایل این هفته برای نخستین‌بار از ماه مه ‌2015 به بالای 57 دلار رسید. از ابتدای سال نفت برنت و نفت خام امریکا به ترتیب 17 و 12درصد افزایش ارزش را ثبت کردند، هرچند که افزایش قیمت‌ها از نیمه 2017 قوی‌تر بود.

افزایش قیمت نفت خام امریکا در روز گذشته نیز ناشی از کاهش غافلگیر‌کننده تولید نفت امریکا بود که بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا در روز پنج‌شنبه، این میزان هفته گذشته به 9.754میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این رقم از 9.789میلیون بشکه در روز در هفته قبل از آن کمتر است.

تولید نفت امریکا هنوز بالاست و تقریبا 16 درصد از نیمه سال 2016 بیشتر است، اما بیشتر تحلیلگران انتظار داشتند که تولید تا پایان امسال به 10میلیون بشکه در روز برسد. همچنین از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، بروز یک کاهش در سطح ذخایر نفت تجاری امریکا بود که بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، در هفته منتهی به 22 دسامبر 4.6 میلیون بشکه کاهش یافت و به 9.431میلیون بشکه رسید. اکنون سطح ذخایر نفت امریکا به نسبت رکورد بی‌سابقه در ماه مارس تقریبا 20درصد کمتر و به نسبت مدت مشابه پارسال یا سال 2015نیز به میزان قابل ملاحظه‌یی کمتر است.

 یک‌سالگی توافق اوپک

چین در بازارهای بین‌المللی، سهمیه 121.32میلیون تنی 44 شرکت خود را در نخستین مجموعه از مجوزهای سال 2018 منتشر کرد. براساس این سهمیه‌ها، واردات نفت چین که اکنون در حدود 8.5 میلیون بشکه در روز است و بزرگ‌ترین در جهان محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که رکورد جدیدی در سال 2018 به ثبت برساند. از نظر عرضه، قیمت نفت برنت با توافق کاهش تولید اوپک و روسیه تقویت شده است. این کاهش از ماه ژانویه آغاز شد و تا پایان سال 2018 ادامه دارد. توقف فعالیت یک خط لوله در لیبی و همچنین خط لوله «فورتیز» دریای شمال نیز از عوامل تقویت‌کننده قیمت‌ها بوده‌اند، البته هر دو این توقف‌ها انتظار می‌رود تا اوایل ماه ژانویه 2018 برطرف شوند. موسسه مشاوره انرژی جی‌بی‌سی عنوان کرده که اختلال در خط لوله لیبی «اثر قابل‌ملاحظه‌یی بر بازار نداشته است».

 

 

ارسال نظر