کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۸۴

حذف تبصره 18 در کمیسیون انرژی مجلس

خانه ملت| سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تصویب اخذ ۸ درصد از برق مصرفی برای توسعه برق روستایی، شبکه توزیع و انرژی‌های تجدیدپذیر در نشست سه‌شنبه کمیسیون متبوعش خبر داد.

اسدالله قره‌خانی در تشریح نشست سه‌شنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون انرژی از روزهای گذشته بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 97 را آغاز کرده بود که در نشست سه‌شنبه عصر آخرین تبصره‌های ارجاعی به کمیسیون بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته 50 ریال عوارض مصرف برق برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نو اخذ می‌شد، ادامه داد: در بودجه سال 97 این مبلغ 60ریال شده بود که در کمیسیون انرژی به جای کیلووات ساعت به اخذ درصد از قیمت برق مصرفی تبدیل شد که این مصوبه بیشتر شامل حال مناطق گرمسیری می‌شود، چراکه با وجود پایین بودن نرخ برق اما کیلووات ساعت آنها بالاست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی دیگر از مصوبات مهم کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 صرفا بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی به کمیسیون انرژی ارجاع شده بود که کمیسیون انرژی براساس ادله نمایندگان مخالف و موافق، نماینده دولت، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها با این تبصره مخالفت و آن را حذف کرد، چراکه مصارف این درآمد مشخص نبوده و از سویی آثار و تبعاتی که افزایش قیمت در جامعه به ویژه برای اقشار کم درآمد و بخش‌های تولیدی ایجاد می‌کرد شفاف نبود، لذا نهایتا کمیسیون به این نتیجه رسید که این تبصره را حذف کند.

مذاکرات احداث نیروگاه‌های  با راندمان ۶۰ درصدی

تسنیم| معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: برای ایجاد نیروگاه‌ها با بازدهی 55 تا 60درصد تاکنون مذاکراتی با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال نیروگاهی داخلی و خارجی انجام شده و مذاکرات و برنامه‌ریزی‌ها در این بخش ادامه دارد.

هوشنگ فلاحتیان اظهار داشت: افزایش راندمان نیروگاه‌ها یکی از مسائل جاری وزارت نیرو است که هم در قوانین بودجه سنواتی کشور، هم قانون برنامه ششم توسعه و هم چشم‌انداز 1404 مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور بین 41 تا 42درصد است، در حالی که متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی حدود 38درصد است؛ اگر موفق شویم هر سال یک‌درصد به متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه کنیم در پایان برنامه ششم توسعه به متوسط راندمان 42درصدی در نیروگاه‌های حرارتی خواهیم رسید.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه «افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی به کاهش مصرف سوخت در مقایسه نسبی با میزان توان خروجی منجر خواهد شد»، گفت: هر چه راندمان بیشتر شود، آلایندگی کمتر و ارزش افزوده بیشتری در فعالیت‌های صنعت نیروگاهی کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این مهم همواره مورد توجه مسوولان وزارت نیرو، مسوولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ اما مهم‌ترین مساله در این زمینه جذب سرمایه برای بازسازی نیروگاه‌های فرسوده، تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی و همچنین احداث نیروگاه‌های جدید با راندمانی بالاست.

ارائه طرح توسعه میدان شادگان توسط شرکت روس

آنا|شرکت تات نفت روسیه طرح توسعه میدان شادگان را به مناطق نفتخیز جنوب تحویل داد.

شرکت تات نفت روسیه طرح توسعه میدان نفتی شادگان (MDP) را به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ارائه داد.

مراسم رسمی تقدیم نتایج طرح مطالعاتی توسعه میدان شادگان سه‌شنبه 5 دی ماه با حضور مدیرامور فنی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی، مدیر تولید، رییس امور حقوقی و قراردادها و کارشناسان معاونت مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و معاون شرکت تات نفت در ساختمان مرکزی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طی تفاهمنامه‌یی که اسفندماه 95 با شرکت تات نفت امضا کرده بود تهیه طرح توسعه میدان شادگان (MDP) را به این شرکت واگذار کرد. همسو با این شرکت، 44 شرکت دیگر نیز مطالعات توسعه میدان شادگان را انجام داده که تاکنون دو شرکت نتایج مطالعات خود را ارائه داده‌اند.

بر اساس مدل قراردادی مناطق نفتخیز جنوب و نتایج حاصله از مطالعاتی که 5 شرکت روی میدان شادگان انجام داده‌اند و طرح توسعه موجود در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نهایت طرح نهایی واحدی آماده و به شرکت‌هایی که مطالعه آنها حداقل امتیاز فنی مورد نظر را کسب و ارائه خواهد شد لذا این امر موجب خواهد شد که امکان برگزاری مناقصه در فرآیند انتخاب پیمانکار اصلح به وجود آید.

افراد مسلح یک خط لوله نفتی را در لیبی منفجر کردند

شانا| یک منبع نظامی اعلام کرد: افراد مسلح روز (سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه) یک خط لوله نفتی را در لیبی منفجر کردند. به گزارش رویترز از بنغازی، یک منبع نظامی لیبیایی اعلام کرد: مردان مسلح مسوول انفجاری هستند که روز سه‌شنبه در یک خط لوله نفتی این کشور رخ داد. به گفته وی، این افراد با دو خودرو به محل حادثه رفتند و مواد منفجره را به خط لوله‌یی متصل کردند که نفت خام را به پایانه نفتی السیدر لیبی منتقل می‌کرد.  یک منبع صنعتی نیز اعلام کرد در پی حادثه یاد شده، ۹۰هزار بشکه نفت لیبی از دست رفته است.  این منبع صنعتی اعلام کرد: شرکت نفت لیبی همچنان در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از این انفجار است.

 

 

ارسال نظر