هدف از مقایسه 2 بحران غیرمرتبط چیست؟

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۹۷

گروه انرژی

ایران چند ماهی است که درگیر سلسله زلزله‌هایی در اقصا‌ نقاط کشور شده است. علاوه بر این بحران آب نیز چند سالی است که سایه ترسناک خود را بر سر این کشور و منطقه خاورمیانه انداخته است. دو بحرانی که در نگاه اول، دوم و سوم هیچ ارتباط خاصی با یکدیگر ندارند و هر یک چالش‌ها و راه‌حل‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. اما رضا اردکانیان وزیر نیرو در دولت دوازدهم اصرار عجیبی به مقایسه این دو بحران و اولویت‌بندی آنها دارد.

نخستین‌بار اردکانیان در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه این موضوع را مطرح کرد که زلزله مهم‌تر از بحران آب است.

وی در تشریح بیشتر استدلال خود گفت: «با تکیه بر دانش روز می‌توان در جهت غلبه بر چالش کم‌آبی حرکت کرد اما زلزله یعنی تکان و خسارت. تکان به معنای هوشیاری است، بنابراین ما باید پس از هر زلزله برای زلزله بعدی آماده شویم.» در همان تاریخ نیز مشخص نشد که مخاطبان و هدف وزیر نیرو از این قیاس چیست. هنوز رمزگشایی از اظهارنظر قبلی آقای اردکانیان به نتیجه نرسیده بود که وی روز گذشته در سفر به کرمان مجددا این قیاس مع‌الفارق را انجام داد. به نظر می‌رسد وزیر نیرو هربار که به منطقه زلزله‌زده‌یی سفر می‌کند به یاد می‌آورد که باید این قیاس را انجام دهد. روز گذشته وزیر نیرو در نشست با مدیران آب و برق استان کرمان عنوان کرد: «مساله زلزله در کشور ما مهم‌تر از کم‌آبی است.شاید کم‌آبی را با مدیریت مصرف و استفاده بهینه تامین کنیم اما زلزله بحث ماندگاری است، زیرا کشور ما روی گسل بنا شده است.»

به گزارش «تعادل» و به نقل از پاون، اردکانیان گفت: «علاوه بر امداد و کمک به دستگاه‌های امدادی باید مستقلا روی این موضوع کار کنیم و با ایمن‌سازی تاسیسات برای شرایط خاص و اضطراری آماده شویم. این کار مستلزم خیلی بیشتر از آماده کردن تانکر و آب بسته‌بندی برای شرایط زلزله است. از هم‌اکنون آیتم هزینه‌یی در برنامه‌هایمان بگنجانیم، تاسیسات و سازه‌های ما باید ایمن باشد. آب و برق دو عنصر اساسی هستند پس نباید خدای ناکرده جزو دستگاه‌هایی باشیم که آسیب جدی از زلزله‌های احتمالی رخداده ببینیم.» تاکید و توصیه‌های اردکانیان بر لزوم آماده‌سازی و تجهیز دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو قابل تقدیر و خوب است. اما از تاکید اردکانیان بر قیاس بحران آب و زلزله چه استنباطی می‌توان داشت؟ آیا قرار است نیرو و تمرکز وزارتخانه تحت مدیریت اردکانیان از مساله مدیریت آب برداشته شود و معطوف به آماده‌سازی و تجهیز زیرساخت‌های آب و برق بشود؟

ایران کشوری است که به اذعان مدیران و کارشناسان در سال‌های اخیر فرصت‌سوزی‌های مکرری در زمینه مدیریت منابع آب داشته است و حتی یک روز تعلل بیشتر در این مساله جایز نیست. کافی است به آمار بارش در سال جاری و وضعیت سفره‌های زیرزمینی دقت شود تا مشخص شود آیا اساسا جایی برای درنگ در این اندیشه وجود دارد که حل بحران آب را به تعویق انداخت یا خیر.  اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که با پیشرفت‌هایی که در زمینه ارتباطات به وجود آمده است نیازی به جلسات حضوری نیست. وی در این باره گفت: «با توجه به شرایطی که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم، نیاز به ارتباطات حضوری و صرف وقت برای رفت وآمد بین وزارتخانه و شرکت‌های مربوطه نیست و روش‌های جدیدتر و سریع‌تری برای ارتباط وجود دارد. هرچه از وقت بیشتر استفاده کنیم، مجال بیشتری برای چاره‌اندیشی داریم. توصیه می‌کنم کمتر وقت خود را در رفت‌وآمدها بگذارید.»اردکانیان با اشاره به اینکه با همه محدودیت‌ها باید منابعی را صرف آموزش و کادرسازی کنیم و ما از این لحاظ غنی هستیم، ادامه داد: «کشوری با این درصد نیروی جوان نباید دغدغه داشته باشد، چرا که کشورهای دیگر اغلب دنبال واردات نیرو هستند. به‌طور مثال کشورهای صنعتی در غرب اروپا در حال مرگ هستند صرفا به این دلیل که نیروی انسانی ندارند.» البته وزیر نیرو اشاره نکرد که کدام کشور به علت نداشتن نیروی انسانی در حال مرگ است و اگر این‌گونه است، چرا اتحادیه اروپا تا این حد در مساله مهاجران محدودیت اعمال می‌کند یا به سختی به نیروهای خارجی اجازه کار می‌دهد؟ وی در ادامه با بیان اینکه درباره منابع تجدیدناپذیر وضع خوبی نداریم، گفت: «در واقع ما بدمصرف هستیم به ویژه در حوزه آب که در خصوص نحوه استفاده از این منبع تجدیدناپذیر شرکت و اداره در مقیاس خود و وزارتخانه نیز در مقیاس خود باید فکر کند.»

 

ارسال نظر