کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۲۷

تکلیف «چنگوله» و «آذر» مشخص می‌شود

ایسنا| وزیر نفت بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نفت و گاز ایلام تاکید کرد. بیژن نامدارزنگنه در دیدار با استاندار و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تکمیل پروژه‌های نفت و گاز استان همچنین پیشرفت بالای ۷۵درصدی برخی از آنها اشاره و اظهار کرد: انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای اجرا یا تکمیل پروژه‌های استان در شرف امضاست و ان‌شاءالله با انعقاد قراردادهای جدید شاهد تسریع در اجرای پروژه‌ها خواهیم بود.

«قاسم سلیمانی‌دشتکی» استاندار ایلام نیز خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های نفت و گاز استان و تسریع در بهره‌برداری از میدان‌های نفتی «آذر» و «چنگوله» شد. محور بعدی مذاکرات استاندار ایلام با وزیر نفت، موضوع پروژه سوآپ نفت کرکوک به جنوب کشور از طریق استان ایلام بود که به موجب اجرای این پروژه، نفت کرکوک با تانکر به انبارهای نفت دره‌شهر منتقل و از آنجا از طریق خط لوله به جنوب کشور منتقل می‌شود. اجرای واحد بهره‌برداری NGL3100 نیز یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره استاندار ایلام با وزیر نفت بود.

بارندگی کم و تابستان دشوار پایتخت

تعادل| مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران گفت: از ابتدای دی تا امروز کمتر از یک میلیمتر بارش در تهران داشتیم در آذر ماه هم فقط ۳میلیمتر بارش داشتیم و بسیار کم بود؛ این وضعیت پیش برود قطعا در تابستان دچار مشکل می‌شویم.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران ظهر دیروز در خبر رادیو اظهار کرد: متاسفانه بارندگی امسال وضعیت خوبی ندارد و این مساله بسیار نگران‌کننده است. وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تا امروز حدود 28میلیمتر بارش داشتیم درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 59 میلیمتر و به صورت متوسط بلندمدت 40ساله در مدت مشابه 81 میلیمتر بوده است.

بختیاری با بیان اینکه«بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 53‌ درصد کاهش و نسبت به متوسط بلندمدت 66‌ درصد کاهش دارد» گفت: تا به حال، سال بسیار بدی را درخصوص بارش‌ها پشت سر گذاشتیم، امیدواریم در 3 - 4ماه پیش رو کمبود بارش‌ها جبران شود.

پترو یوآن در برابر پترو دلار

شانا| یک بانک دانمارکی پیش‌بینی کرد که چین و روسیه از سال آینده میلادی استفاده از دلار در معاملات نفتی را کاهش می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ساکسو بانک دانمارک پیش‌بینی کرد چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است از سال ۲۰۱۸میلادی به تدریج استفاده از ارز ملی خود(یوآن) برای پرداخت قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، روسیه که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین به شمار می‌آید برای پذیرش یوآن و کنار گذاشتن دلار امریکا در معاملات خود با چین تمایل دارد. در گزارش ساکسو بانک آمده است: چین اکنون بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است و بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت مشتاق هستند که به قراردادهای مبتنی بر یوآن گرایش یابند؛ با کاهش تدریجی قدرت و تاثیر جهانی امریکا از یک سو و با کامیابی کلی معاملات آتی مبتنی بر یوآن از سوی دیگر تصمیم بورس کالای شانگهای برای آغاز معاملات آتی نفت مبتنی بر یوآن یک رویگردانی موفق از وابستگی به دلار به شمار می‌آید. این بانک پیش‌بینی کرد که قرارداد آتی نفت مبتنی بر یوآن، تحولی با پیامدهای سیاسی و مالی عظیم خواهد بود. حجم معاملات شاخص دبلیو تی ‌ای امریکا و شاخص برنت دریای شمال در مجموع معادل دو میلیارد بشکه در روز و ۲۰برابر تقاضای روزانه نفت جهان است. با این همه طبق اعلام ساکسو بانک، شاخص دبلیو تی ‌ای امریکا درحال از دست دادن جایگاه خود در بازار نفت است.

تصویب کلیات بودجه 97 مرتبط با حوزه انرژی

خانه ملت| رییس کمیسیون انرژی مجلس از تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ در کمیسیون متبوعش خبر داد.

فریدون حسنوند در تشریح کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دستورکار امروز کمیسیون بررسی تبصره و کلیات بودجه سال 97 مرتبط با حوزه کمیسیون انرژی بود که پس از بحث و بررسی موافقان و مخالفان تصویب شد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این نشست درخصوص برخی تبصره‌ها و بندهای تبصره‌ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت، افزود: نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش‌ها، برخی سازمان‌ها و نمایندگان کمیسیون انرژی نظرات خود را در این جلسه مطرح کردند که نمایندگان کمیسیون انرژی معتقدند که برخی اصلاحات و الحاقات باید نسبت به لایحه بودجه سال 97 اعمال شود. وی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی در روزهای آتی وارد جزئیات تبصره‌های بودجه می‌شود، ادامه داد: اعضای کمیسیون درباره برخی تبصره‌ها بحث جدی دارند به ویژه تبصره 14و 18 که درباره موضوعات مهمی هستند و این تبصره‌ها می‌تواند تغییرات کلی روی بودجه کشور داشته و حتی می‌تواند تبعات اقتصادی و سیاسی داشته باشد. رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعضای کمیسیون انرژی مجلس به دنبال این هستند که با صبر و حوصله و بررسی زوایای مختلف تصمیمات لازم را درخصوص بودجه 97 اتخاذ کنند.

 

ارسال نظر