کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۴۸

ترس روس‌ها از تبدیل شدن ایران به رقیب گازی

تسنیم    یک کارشناس روس با اشاره به یادداشت تفاهم‌های اخیر امضا شده بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت‌های ایرانی گفت:«اگر ایران قادر به صادرات ال ان جی شود احتمالا باید با گاز روسیه رقابت کند بنابراین وضعیت اندکی دشوار است.» به گزارش پایگاه خبری نیو یوروپ، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که این شرکت قراردادی را با ایران برای اجرای پروژه‌های مشترک برای تولید، انتقال و فرآوری نفت و گاز در خاک ایران به امضا رسانده است.

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم هفته گذشته در راس هیاتی ضمن سفر به تهران با بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس اعلام شرکت گازپروم:«طرفین علاقه‌مندی‌شان به پیشبرد این شراکت در ابعاد گسترده را تایید کردند و حوزه‌های احتمالی همکاری‌های دو جانبه را مورد بحث قرار دادند.»

میلر و علی کاردر، معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یک سند «نقشه راه» را به امضا رساندند که به گازپروم اجازه می‌دهد مطالعات لازم در زمینه اجرای پروژه‌های تولید مشترک، انتقال و فرآوری را که شامل محصولات پتروشیمی نیز می‌شود در خاک ایران انجام دهد.  همچنین میلر، کاردر و نصرت رحیمی، رییس هیات‌مدیره صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت یادداشت تفاهمی در زمینه بررسی فرصت‌های موجود برای تلاش‌های مشترک در چارچوب پروژه ایران ال ان جی را به امضا رساندند.

آلکسی کوکین، تحلیلگر نفت و گاز در موسسه اورالسیب فایننشال در مسکو در این باره گفت، «اندکی زود است بخواهیم» در مورد پتانسیل همکاری‌ها بین تهران و مسکو در حوزه گاز سخن بگوییم.

وی افزود:«همواره این سوال وجود دارد که چگونه شرکت گازپروم یا هر شرکت دیگر روس می‌تواند از سویی وارد پروژه‌های مشترک گازی و سود بردن از این قراردادها شود و از سوی دیگر فعالیت‌های خود و ازجمله صادرات گاز خود به اروپا را حفظ کند. این همواره یک دوراهی دشوار برای روس‌ها بوده است.»

وی افزود:«اگر ایران قادر به صادرات ال ان جی شود احتمالا باید با گاز روسیه رقابت کند بنابراین وضعیت اندکی دشوار است.»

تاکید وزارت نیرو بر سرمایه خارجی و انتقال دانش

ایرنا    قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل از آغاز همکاری با کشورهای هلند، آلمان، نروژ، فرانسه و برخی کشورهای آسیایی در صنعت آب و برق خبر داد و گفت: در این همکاری‌ها به جای واردات کالا بر سرمایه‌گذاری و انتقال دانش تاکید داریم.  «علیرضا دایمی» افزود: جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از سیاست‌های وزارت نیرو است تا از این طریق هم اشتغال ایجاد شود و هم انتقال دانش فنی را به همراه داشته باشد.  وی ادامه داد: بخش عمده طرح‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی اجرایی و عملیاتی شده است؛ در این زمینه بیش از 10پروژه بزرگ با مشارکت شرکت‌های بین‌المللی به بهره‌برداری رسید.  قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل اضافه کرد: در زمینه انرژی‌های نو، موافقتنامه‌یی برای احداث 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری حداقل 800 میلیون دلار با یک سرمایه‌گذار خارجی به امضا رسیده است. مشابه این قرارداد با یک مجموعه ایرانی- نروژی درحال پیگیری است.

به گفته دایمی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، موافقتنامه‌هایی با شرکت‌های بزرگ هلندی و آلمانی درحال انجام است.

وی همچنین به انعقاد قرارداد توسعه نیروگاه‌های حرارتی با یک شرکت اروپایی اشاره کرد و گفت: در این دست قراردادها علاوه بر جذب سرمایه خارجی، انتقال دانش فنی در نیروگاه‌های حرارتی را نیز دنبال می‌کنیم.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: در همکاری‌های بین‌المللی، مشوق‌هایی برای شرکت‌هایی که تجهیزات مورد نیاز طرح‌ها را در داخل ایران تولید کنند در نظر گرفته‌ایم.  وی ادامه داد: اگرچه به دلیل دولتی بودن نرخ آب در جذب سرمایه‌گذاری در بخش آب موفقیت کمتری حاصل شده ولی به تازگی موافقتنامه اولیه حضور یک شرکت فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقای بهره‌وری آب به امضا رسیده است.

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی‌های تولیدکنندگان داخلی نسبت به ورود تجهیزات مشابه خارجی تاکید کرد: در همکاری با شرکت‌های خارجی انتقال دانش فنی همچنین استفاده از ظرفیت‌های داخلی پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر