کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۰۳

عراق به دنبال سوآپ نفتی با ایران

تسنیم| وزیر نفت عراق گفت که رییس شرکت دولتی بازاریابی نفت این کشور (سومو) درحال مذاکره با ایران برای تعیین تاریخ آغاز صادرات نفت از میادین کرکوک است.

به گزارش رویترز، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق گفت، رییس شرکت دولتی بازاریابی نفت این کشور (سومو) درحال مذاکره با ایران برای تعیین تاریخ آغاز صادرات نفت از میادین کرکوک است.

یک مقام عراقی هفته گذشته گفته بود که بخشی از نفت خام کرکوک «در آینده‌یی نزدیک» با کامیون‌های نفتکش به پالایشگاه کرمانشاه ایران ارسال خواهد شد.

به گفته مقامات عراقی و منابع تجاری، ایران ابتدا روزانه 15هزار بشکه نفت به ارزش تقریبی یک میلیون دلار از عراق تحویل خواهد گرفت و این رقم به تدریج به 60 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. تهران و بغداد همچنین یک پروژه احداث خط لوله انتقال نفت را از میادین کرکوک به شمال ایران و از آنجا به خلیج فارس جهت صادرات احیا کرده‌اند.

کار چین و ونزوئلا به دادگاه کشید

ایسنا| سینوپک که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی چین است، از غول نفتی مقروض PDVSA ونزوئلا بر سر بدهی پرداخت نشده در یک دادگاه امریکایی شکایت کرد. این شکایت نشان می‌دهد صبر چین از متحد امریکای لاتینی خود لبریز شده و در حال تغییر دادن برخورد و تاکتیک خود است.

واحد امریکایی سینوپک در ۲۷ نوامبر شکایتی را در دادگاه منطقه‌یی تگزاس جنوبی در هیوستون تنظیم کرد که خواهان عدالت در مقابل کلاهبرداری طرف مقابل خود است. روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به اسناد دادگاه در گزارشی نوشت: لحن این شکایت نشان می‌دهد که روابط دوستانه میان ونزوئلا و چین ممکن است به پایان رسیده باشد. در این شکایت، سینوپک از شرکت PDVSA برای دریافت ۲۳,۷میلیون دلار بدهی پرداخت نشده به علاوه خسارت‌های تنبیهی شکایت کرده و مدعی شده که این شرکت نیمی از هزینه مربوط به قرارداد سال ۲۰۱۲ برای خرید میلگرد فولادی که در دکل‌های حفاری استفاده می‌شود به مبلغ ۴۳,۵ میلیون دلار از این شرکت چینی را پرداخت نکرده است. شکایتی که از سوی سینوپک مطرح شده، ممکن است نشان‌دهنده این موضوع باشد که چین دیگر نمی‌خواهد وام‌هایش به ونزوئلا را ادامه دهد و این تغییر موضع ممکن است، ونزوئلا و غول نفتی این شرکت را به ورشکستگی بکشاند.

صدور دوباره مجوز مصرف زغال‌سنگ در چین

ایسنا| دولت چین دنبال روبه‌رو شدن کشور با بحران گرمایشی در یک چرخش ۱۸۰درجه‌یی از سیاست انرژی خود به برخی شهرهای شمالی اجازه داد زغال‌سنگ مصرف کنند.

پکن برای کاهش آلودگی، زمستان امسال استفاده از زغال‌سنگ برای گرمایش را ممنوع اعلام کرد. منطقه شمالی چین طی سال‌های اخیر در فصل زمستان مه‌دود سنگینی را شاهد بوده است. اما به دنبال ممنوعیت استفاده از زغال‌سنگ، میلیون‌ها نفری که موفق نشده بودند به جای زغال‌سنگ از سوخت‌های دیگر استفاده کنند، سیستم گرمایشی مناسبی نداشتند.

ممنوعیت زغال‌سنگ ظاهرا به کمبود گاز منجر شده زیرا همه به گاز به عنوان منبع جدید سوخت هجوم بردند و در نتیجه این مشکل پیچیده شد. طبق گزارش رسانه‌های چین، وزارت محیط زیست چین دستورالعملی را برای ۲۸شهر در سراسر مناطق شمال-شرق این کشور صادر کرد. در این بیانیه آمده که وزارت محیط زیست دریافته که در برخی مناطق کار برای جایگزین کردن زغال‌سنگ با برق یا گاز طبق برنامه هنوز پایان نیافته و نگرانی‌هایی نسبت به منابع سوخت برای فراهم کردن گرمایش وجود دارد. چنین مناطقی اجازه خواهند داشت برای گرمایش زغال‌سنگ بسوزانند و در گذر از زغال‌سنگ باید اطمینان حاصل کنند که اصل شماره یک، گرم نگهداشتن مردم در زمستان است.

 

ارسال نظر