دانشگاه صنعت نفت، گره‌ای که هر روز کورتر می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۳۰

گروه انرژی

شاید تنها چیزی که وزیر نفت در آخرین دوره وزارت خود نداشته باشد، حوصله سروکله زدن با دانشجویانی است که از او تقاضای استخدام در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را دارند. اعتراض دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه نفت از آبادان گرفته تا اهواز و تهران از پاییز سال 1394 آغاز شد. جایی که به دانشجویان این دانشگاه قدیمی خبر رسید که فارغ‌التحصیلان ورودی سال‌های قبل‌تر به بن‌بست استخدام در وزارت نفت برخورده‌اند و به نظر می‌رسد، وزیر نفت دولت روحانی بنا ندارد همانند دولت‌های نهم و دهم با روی گشاده همه آنها را استخدام کند. از این‌ رو دانشجویان تصمیم گرفتند تا امتحانات ترم پاییز 94 را تحریم کنند تا مسوولان دانشگاه و وزارتخانه پاسخگوی آنها باشند.

در آن زمان با پا درمیانی مسوول نهاد رهبری در دانشگاه و وعده نمایندگان و نیز با صدور بیانیه‌یی از سوی وزارت نفت مبنی بر تعهد استخدام تمامی دانشجویان گروه الف تا ورودی سال 1394 اوضاع دانشگاه به روال عادی خود بازگشت. اما با گذشت زمان مشخص شد که عملکرد وزارت نفت خواسته‌های دانشجویان دانشگاه نفت را پاسخ نداده و موج اعتراضات مجددا شدت گرفت و این‌ بار دانشجویان تصمیم گرفتند تا برای انتشار خواسته‌هایشان حضور جدی‌تری نیز در فضای مجازی داشته ‌باشند. بدین‌ترتیب شبکه اجتماعی توییتر را فضای مناسبی برای این مساله دیدند و تاکنون 4 به اصطلاح توفان توییتری با هشتگ‌های مربوط به دانشگاه نفت به راه انداختند. با آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان و خصوصا آنها که در دانشکده‌های جنوب کشور مشغول به تحصیل هستند، تصمیم به عدم حضور در کلاس‌های درس گرفتند و با اقداماتی نمادین همچون تشییع تابوت دانشگاه نفت و تحصن‌های متوالی خواستار استعفای هیات‌رییسه دانشگاه و رسیدگی به خواسته‌های آنها شدند. عدم حضور دانشجویان در کلاس‌ها سبب شد تا مسوولان دانشکده نفت آبادان در آخرین دقایق روز شنبه با ارسال پیامکی تعطیلی دانشکده را به دانشجویان اعلام کنند. یکی از دانشجویان دانشکده آبادان در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که مسوولان خوابگاه با قطع سیستم‌های گرمایشی و روشنایی خوابگاه و تعطیلی سلف خواستار بازگشت دانشجویان به خانه‌های خود شدند مگر اینکه دانشجویان تصمیم به بازگشت به کلاس‌ها را بگیرند. روابط عمومی دانشگاه نفت تهران روز گذشته با صدور بیانیه‌یی علت تصمیم خود در تعطیلی دانشکده نفت آبادان را بدین‌گونه تشریح کرد:«دانشجویان دانشکده(آبادان) از تاریخ 27 آبان سال جاری تاکنون به بهانه درخواست‌های استخدامی از حضور در کلیه کلاس‌های درس امتناع ورزیده‌ و با وجود حضور اساتید در کلاس‌های درس به دلیل این اقدام دانشجویان، امور آموزشی دانشکده نفت آبادان کاملا مختل و عملا تعطیل بوده است. مطابق مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غیبت بیش از 3 شانزدهم جلسات درس در یک نیم‌سال باعث حذف درس شده که در صورت ادامه وضعیت فعلی باعث حذف ترم تحصیلی خواهد شد. در پاسخ به شایعات بی‌پایه اعلام می‌دارد، دانشگاه تاکنون هیچگونه محدودیتی برای دانشجویان اعم از امور خدمات رفاهی دانشجویی(3 وعده غذا، خوابگاه و...) و امور آموزشی اعمال نکرده است. لیکن ارائه این خدمات نیز در صورت عدم حضور دانشجویان در کلاس‌های درس توجیه قانونی نخواهد داشت».

از روز شنبه نیز بیش از 200نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به تهران آمدند تا در پایتخت تحصن خود را برای پاسخ گرفتن آغاز کنند. تحصن این عده ابتدا مقابل نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد سپس به مقابل ساختمان وزارت نفت کشیده شد و حدود ساعت 4 عصر روز یک‌شنبه به مقابل ساختمان شرکت ملی نفت رسیده است. تصاویری نیز از تلاش یک رفتگر شهرداری برای متفرق کردن دانشجویان از مقابل ساختمان شرکت ملی نفت به وسیله آب‌پاش نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت روز گذشته خبری منتشر کرد که در پی این تحصن، وزارت نفت خواهان معرفی نمایندگان تجمع‌کنندگان برای گفت‌وگو و بررسی مطالبات آنها شده است اما دانشجویان این دعوت را نپذیرفتند. یکی از فارغ‌التحصیلان متحصن در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد که این درخواست هنگام تحصن در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری نیز مطرح شده اما دانشجویان به علت خلف وعده‌های مسوولان حاضر به پذیرش این موضوع نشدند. وی که خود از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده نفت آبادان است، اظهار کرد که اگر مسوولان صحبتی دارند خود باید به میان دانشجویان بیایند. به گفته وی با وجود تعهد به استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، وزارت نفت اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرده که با شکایت دانشجویان این دانشگاه به دیوان عدالت اداری، این نهاد دستور لغو موقت آزمون استخدامی وزارت را صادر کرده است. هر چند روز گذشته روابط عمومی وزارت نفت اعلام کردکه هیچ دستوری مبنی بر لغو آزمون استخدامی نیمه دی‌ ماه را دریافت نکرده است اما این نماینده دانشجویان متحصن با قاطعیت اعلام کرد که حکم دیوان صادر شده و به رویت وی و سایر دانشجویان رسیده است. او همچنین از ارائه شکایت جدیدی به دیوان عدالت اداری در روز سه‌شنبه با امضای حداکثری دانشجویان متحصن علیه وزارت نفت خبر داد.

 

ارسال نظر