خودروهای برقی در کمین روزانه 8میلیون بشکه نفت

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۴۳:۵۸
کد خبر: ۱۱۲۰۰۰

منبع| بلومبرگ|

ترجمه| مهدی نیکوئی|

دوران گذار انرژی آغاز شده است. هر روز بر میزان تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی افزوده می‌شود. خودروهای الکتریکی رواج بیشتری می‌یابند و در همین زمان، سیاست‌گذاران به‌دنبال آن هستند که واکنش مناسبی نسبت به اوضاع داشته باشند.

کنفرانس جدید بلومبرگ، با موضوع تامین مالی انرژی در آینده آسیا، مدیران اجرایی و روسای شرکت‌های فعال در این صنعت، سیاست‌گذاران و بانکداران را دور هم جمع کرد تا به بحث درباره برخی از بزرگ‌ترین سوالاتی بپردازند که امروزه دنیای انرژی با آنها، دست به گریبان است.

کباد بهاونگری، تحلیلگر موسسه BNEF، در این کنفرانس که در شانگهای برگزار شد، بیان کرد: «گذشته به ما درسی آشکار داده است. این درس، آن است که ما همواره سرعت گذار و تغییر انرژی را دست‌کم می‌گیریم.» در ادامه، برخی موارد برجسته کنفرانس روز سه‌شنبه بلومبرگ را می‌خوانید:

 آینده روشن خودروهای برقی

خودروهای برقی یکی از مولفه‌های کلیدی دوران کنونی گذار انرژی است. موسسه BNEF انتظار دارد که تا سال 2040 میلادی، 530 میلیون خودرو برقی در جاده‌های جهان در حال تردد باشند. علاوه بر آن، پژوهشگران انتظار دارند که تعداد اتوبوس‌ها و کامیون‌های برقی هم به سرعت افزایش یابند؛ چراکه این بخش از بازار حمل‌ونقل، برای برقی‌سازی جذاب‌تر از گذشته می‌شود.

این مساله حساسیت فراوانی برای صنعت نفت دارد؛ چراکه پژوهشگران انتظار دارند با گسترش بازار خودروهای برقی، تا سال 2040 میلادی، روزانه 8 میلیون بشکه از تقاضای جهانی نفت کاسته شود. در این میان، چین اهداف بلندپروازانه‌یی دارد و تنها برای تامین نیاز داخلی خود به‌دنبال ساخت خودروهای برقی نیست. این کشور همچنین قصد دارد تا سال 2020 و با تکیه بر جدیدترین فناوری‌های خودروهای برقی، خود را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولیدکننده این خودروها در جهان تبدیل کند. در بلندمدت هم انتظار می‌رود اقبال به خودروهای برقی افزایش یابد. سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروهای جهان در سال 2025، برابر با 8درصد خواهد بود. این رقم تا سال 2030 و 2040 میلادی به ترتیب، 24 و 54درصد خواهد شد. توماس کابرگر رییس هیات‌مدیره موسسه انرژی تجدیدپذیر ژاپن، درباره بهبود وضعیت خودروهای برقی در بازار، بیان کرد: «اختلال در روند کنونی بازار، بسیار سریع رخ خواهد داد و این مساله به‌دلیل صرفه‌های ناشی از مقیاس است. ‍(با افزایش تولید خودروهای برقی، هزینه‌های تولید آنها به سرعت کاهش خواهد یافت).»

 تکرار یا نوآوری؟

فناوری، همواره یکی از موضوعات بحث در حلقه‌های هم‌اندیشی انرژی است. این موضوع به‌ویژه برای آن دسته از اقتصاددانان و سیاست‌گذارانی جذاب است که معتقدند رسیدن به نقاط عطف اساسی در بخش انرژی، منوط به توانایی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی است تا بتوان از پیامدهای گازهای گلخانه‌یی جلوگیری کرد. اما انتظار تغییرات بزرگ و غیرقابل باور را در آینده نزدیک نداشته باشید؛ هر چند فناوری‌های انرژی بادی و خورشیدی به پیشرفت خود ادامه خواهند داد، ارزان‌تر و بهره‌ورتر خواهند شد و باتری‌های‌شان هم امکان ذخیره مقدار بیشتری انرژی در فضایی مشابه را به دست خواهد آورد.

کابرگر در این باره بیان کرد: «ما شاهد آن خواهیم بود که یادگیری‌های صنعت ادامه خواهد یافت و منجر به کاهش قیمت‌ها خواهند شد.» در این میان، برخی کارشناسان، نیاز به ظهور فناوری‌های قدرتمندتری را در انرژی‌های پاک احساس می‌کنند.

یوکاری یاماشیتا، یکی از اعضای هیات‌مدیره موسسه ژاپنی انرژی اکونومیکز بیان کرد: «ما باید میزان منفی گازهای گلخانه‌یی را ببینیم.» باید از انرژی خورشیدی در مکان‌های مختلف استفاده کرد تا میزان گازهای گلخانه‌یی را کاهش داد.

 ذخیره؛ عامل کلیدی

تاکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی انرژی‌های خورشیدی و بادی، ذخیره آنها بوده است؛ چراکه همواره به اندازه تولید آن مصرف، وجود ندارد. اما، هزینه‌های باتری در حال کاهش است و تراکم بیشتری از انرژی را می‌توان در هر واحد باتری جا داد. براساس گزارش BNEF، قیمت باتری‌های ذخیره‌سازی از سال 2010 تا 2016، حدود 74درصد کاهش داشته است. در همین زمان، تولیدکنندگان باتری‌ها هم بر ظرفیت تولیدی خود افزوده‌اند که باعث کاهش قیمت آنها خواهد شد. خبر خوب برای آسیا آن است که بیشتر ظرفیت تولیدی باتری‌ها در این قاره قرار دارند. چین در این زمینه، قصد دارد شرکت کانتمپروری امپرکس تکنولوژی را در بازار بورس عرضه کند و با کسب 1.98 میلیارد دلار سرمایه دیگر برای آن، تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های ذخیره‌سازی لیتیومی در جهان شود. در این میان، ژاپن هم بیکار ننشسته و قصد دارد ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی خود را در سال 2020 به 7برابر ظرفیت سال 2016 برساند.

 

ارسال نظر