کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۳۲

ارسال 786 نفتکش به مناطق زلزله‌ زده

شانا  معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از توزیع مناسب سوخت در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: سوخت مورد نیاز مردم با بیش از ۷۸۶نفتکش ارسال و توزیع شده است.  نعمت‌الله نجفی افزود: با توجه به سرمای هوا، تامین سوخت مناطق زلزله‌زده در اولویت کاری ما قرار دارد.  وی از توزیع حدود ۱۷میلیون لیتر سوخت از تاریخ ۲۲ آبان تا ۳ آذر خبر داد و اظهار کرد: ۶ میلیون و ۲۴۵هزار لیتر بنزین از طریق ۲۵۹نفتکش در مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.  این مقام مسوول همچنین میزان مصرف نفت سفید و نفت‌گاز را به ترتیب ۶ میلیون ۵۳۹ هزار لیتر و 3میلیون و ۸۹۳ هزار لیتر اعلام کرد.  نجفی از هماهنگی با مناطق همدان، لرستان و ایلام درباره تامین سوخت خبر داد و گفت: اعزام کارشناسان سی‌ان‌جی به مناطق زلزله‌زده و راه‌اندازی جایگاه‌ آن در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین انجام شده است.  وی از فعال بودن شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع در شهرستان سرپل ذهاب از روز نخست حادثه خبر داد و عنوان کرد: تاکنون حدود ۷هزار سیلندر گاز مایع در این مناطق توزیع شده است. نعمت‌الله نجفی در پایان گفت: کارشناسان شرکت ملی پخش منطقه به‌ صورت مستمر شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب را پایش و بررسی می‌کنند تا کوچک‌ترین خللی در سوخت‌رسانی به مردم ایجاد نشود.

برداشت روزانه 10 هزار بشکه نفت از میدان یاران

شانا  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از راه‌اندازی ۶ حلقه چاه میدان یاران جنوبی و برداشت روزانه ۱۰هزار بشکه از این میدان خبر داد. نورالدین شهنازی‌زاده با اعلام این خبر توضیح داد: میدان یاران جنوبى میان میدان مجنون عراق و آزادگان جنوبى قرار دارد. ١٠هزار بشکه نفت تولید شده در یاران جنوبی پس از استخراج به منیفولد هفت میدان آزادگان جنوبى انتقال داده می‌شود سپس همراه با نفت آزادگان جنوبى به مبادى صادرات می‌رود. وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف توسعه میدان نفتی یاران جنوبی بیش از ۷۵درصد از نیروهای بومی منطقه استفاده شده است، گفت: ۱۸حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی از سوی شرکت‌ ملی حفاری ایران و پیمانکاران داخلی حفر شده است. به گفته شهنازی‌زاده از این تعداد چاه ۱۵حلقه در لایه سروک و 3حلقه چاه در لایه گدوان قرار دارد. مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه مقدمات امضای قرارداد توسعه میدان نفتی یاران شمالی و جنوبی به صورت یکپارچه به زودی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت وگاز پرشیا محقق می‌شود، تصریح کرد: فعالیت‌های مقدماتی یکپارچه‌سازی این میدان‌ها در مرحله مذاکره و در قالب تفاهمنامه HOA  صورت خواهد پذیرفت.

همکاری 20 میلیارد دلاری آرامکو و سابیک

ایسنا  غول نفتی دولتی آرامکو و تولیدکننده پتروشیمی سابیک عربستان یک قرارداد مقدماتی برای ساخت یک مجتمع ۲۰میلیارد دلاری برای تبدیل نفت به مواد شیمیایی امضا کردند.

این پروژه که شرکای آن می‌گویند بزرگ‌ترین تاسیسات تبدیل نفت به مواد شیمیایی در جهان و نخستین تاسیسات از این نوع در عربستان سعودی خواهد بود، بخشی از تلاش دولت عربستان برای متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به صادرات نفت است.  سرمایه‌گذاری خصوصی در عربستان طی چند سال اخیر به دلیل پایین رفتن قیمت‌های نفت و ریاضت دولتی، کاهش یافته در نتیجه ریاض تمایل پیدا کرده است، صنایع تولیدی ازجمله مواد شیمیایی را توسعه دهد.  امین ناصر، مدیرعامل آرامکو پس از امضای تفاهمنامه به خبرنگاران گفت: تصمیم نهایی درباره اجرای این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۹ اتخاذ خواهد شد.

براساس گزارش رویترز، هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای این مجتمع که تولیدش را ممکن است در سال ۲۰۲۵ آغاز کند به طور یکسان تقسیم می‌شود. مدیران عامل هر دو شرکت اعلام کرده‌اند که درحال بررسی مکان این مجتمع در شهر بندری و مرکز صنعتی یانبو هستند اما مدیرعامل آرامکو اظهار کرد که با در نظر گرفتن عواملی مانند نزدیکی به بازارها که در تصمیم‌گیری نقش دارند، گزینه‌های دیگری نیز مد نظر گرفته شده‌ است.

 

ارسال نظر