تامین مالی قراردادهای نفتی در بازار سرمایه داخلی

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۳۱

گروه انرژی  

هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های اقتصاددانان به دولت برای خروج از رکود است. مساله‌یی که با توجه به سودآوری فعالیت‌های سفته‌بازانه در بستر اقتصاد ایران به سختی تحقق‌پذیر است. در این میان پروژه‌های صنعت نفت یکی از گزینه‌های جذابی هستند که می‌توانند جریان نقدینگی را به سوی خود جلب کنند. بر این اساس در قانون بودجه سال‌های 96 و 95 نیز به دولت اجازه داده شده است که تا سقف 5هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک، اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کند.

آبان‌ماه سال گذشته، علی قاسمی‌ارمکی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت، سهم صنعت نفت و پتروشیمی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه را حدود 28درصد عنوان کرد. همچنین مدیرعامل سازمان فرابورس ایران نیز سهم شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی از بازار 100هزار میلیارد تومانی فرابورس ایران را حدود 30درصد دانست و اعلام کرد: در بازار سرمایه نیز همین سهم به این شرکت‌ها اختصاص دارد.

حال به نظر می‌رسد که با توجه به نیاز شدید صنعت نفت به منابع مالی و با توجه به روند کند جذب سرمایه خارجی، نمایندگان مجلس دست به کار شده‌اند تا دولت را به استفاده بیشتر از بازار سرمایه داخلی برای تامین منابع پروژه‌ها وادار کنند. در همین رابطه روز یک‌شنبه، کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی جلسه‌یی را در این زمینه برگزار کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از خانه ملت، رحیم زارع درباره جلسه روز یک‌شنبه کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «در این نشست کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس موضوع تامین مالی قراردادهای نفتی از طریق بازار سرمایه و منابع داخلی مورد بررسی قرار گرفت.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: «در این جلسه فعالانی از بازار سرمایه، شرکت‌های تامین سرمایه، نمایندگان مجلس، مسوولان وزارت نفت و کارشناسان این حوزه حضور داشتند و نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.»

نماینده آباده، خرم‌بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی افزود: «کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس بنا دارد با بررسی موضوع تامین مالی قراردادهای نفتی از طریق بازار سرمایه و منابع داخلی، زمینه تسهیل در تامین این منابع مالی را فراهم و موانع موجود در این مسیر را رفع کند.» زارع در ادامه گفت: «میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی 10سال گذشته بیش از دوازده‌برابر افزایش یافته به نحوی که از 42هزار میلیارد ریال در سال 86 به بیش از 522هزار میلیارد ریال در سال 95 افزایش یافته است.»

وی افزود: «درحال حاضر نیز بازار سرمایه روش‌ها و امکانات نوینی برای جذب سرمایه در دست دارد که می‌تواند از آن برای تامین مالی مناسب پروژه‌های کلان نفتی استفاده کند پروژهای نفتی، عموما پروژه‌های با سود بالا و ریسک کم هستند که به‌طور طبیعی مردم و بخش خصوصی علاقه به سرمایه‌گذاری در آن هستند از طرف دیگر با توجه به حجم بالای نقدینگی در کشور، بازار سرمایه پتانسیل بالایی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه‌ها دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «تامین مالی پتروشیمی شیراز در زمان بسیار کم از طریق بورس کالای ایران و خرید اوراق مشارکت آن توسط مردم و همچنین تجربه بسیار موفق فروش اوراق مشارکت توسط شرکت ملی نفت و تقاضای ۸۰ برابری خرید اوراق نسبت به عرضه آن، بیانگر این است که چنانچه صنعت نفت دست همکاری به سمت مردم و بخش خصوصی دراز کند، مردم و بخش خصوصی از آن استقبال می‌کنند البته شرکت‌های تامین سرمایه نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی را دارند.»

 

ارسال نظر