GECF مرکزی مهم در تصمیمات انرژی است

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۵۴
GECF مرکزی مهم در تصمیمات انرژی است

گروه انرژی  

در روزهایی که مساله تمدید توافق اوپک تبدیل به مهم‌ترین موضوع مورد بحث کارشناسان انرژی جهان شده است، نشست وزارتی و نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌یی‌سی‌اف) در بولیوی برگزار شد تا برجسته‌ترین صادرکنندگان این حوزه هم به «همکاری‌های مستمر» خود افزوده و هم شرایط «منصفانه‌یی» بر بازار حاکم کنند. اهمیت این نشست‌ها در آن است که شرکت‌کنندگان نزدیک به 70‌درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار داشته و بر 65‌ درصد مبادلات گازی بین‌المللی هم تسلط یافته‌اند. از 12کشور عضو و 6 کشور ناظر بر این دوره از نشست‌ها، وزرای نفت و انرژی و نمایندگان عالیرتبه‌یی حضور یافتند و به بیان مواضع خود در قبال بازار جهانی گاز پرداختند. از ایران نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و بیژن زنگنه، وزیر نفت به همراه جمعی از مسوولان وزارت نفت روز پنج‌شنبه راهی بولیوی شدند. جهانگیری پس از آنکه در فرودگاه شهر سانتاکروز مورد استقبال وزیر امور خارجه بولیوی قرار گفت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تعیین سیاست‌ها برای توسعه صادرات گاز و سبد انرژی جهان جایگاه مهمی دارد.  به گزارش ایرنا او در ادامه عنوان کرد: ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را داراست و از عناصر مهم مجمع کشورهای صادرکننده گاز محسوب می‌شود. ‎معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت عرضه، قیمت و امنیت گاز و تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2008 برای تضمین روند سالم این موارد گفت: سال‌ها پیش در تهران، کشورهای صادرکننده گاز با پیش‌بینی آینده این منبع انرژی، تصمیم به تشکیل مجمع گازی گرفتند و امروز بعد از گذشت چند سال این مجمع به مرکزی مهم برای تصمیم‌گیری در زمینه انرژی تبدیل شده است.  جهانگیری اضافه کرد: گاز طبیعی در بین حامل‌های انرژی فسیلی، پاک‌ترین و مهم‌ترین انرژی است که نقش آن در آینده سبد انرژی جهان رو به رشد است. طبق برنامه‌یی که از سوی دبیرخانه جی‌‌یی سی‌اف اعلام شده است، قرار بر این بوده که عصر روز جمعه اسحاق جهانگیری به نمایندگی از ایران در چهارمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنرانی کند.

 پیش‌نویس بیانیه نشست سران مجمع

روز گذشته و پیش از آغاز نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، پیش‌نویس بیانیه پایانی آن انتشار یافت. این پیش‌نویس در نشست فوق‌العاده وزارتی این مجمع که ۲۲نوامبر(چهارشنبه،یکم آذرماه) برگزار شد مورد توافق قرار گرفت.   طبق گزارش شانا در این بیانیه که برای ارائه به سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز آماده شد بر لزوم افزایش همکاری کشورهای عضو و اتخاذ سیاست‎های هماهنگ برای افزایش درآمدهای ملی کشورهای عضو این مجمع از محل صادرات گاز طبیعی با توجه به چالش‎های پیش روی بازار گاز تاکید شد.  از دیگر مفاد مهم این بیانیه، تاکید بر رد تحریم‎ها و لزوم اقدام‌های هماهنگ کشورها برای مقابله با اعمال تحریم‎های یک‌جانبه از سوی برخی کشورها علیه یک یا چند کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز است زیرا این موضوع امنیت عرضه گاز طبیعی را با خطر روبه‌رو می‌کند.  همچنین در اجلاس فوق‌العاده وزارتی با توجه به اتمام دوره دبیرکلی محمدحسین عادلی در انتهای دسامبر، سخنرانان اجلاس ضمن اشاره به دستاوردهای مهم دبیرخانه مجمع طی 4سال گذشته از زحمات ایشان در ارتقای جایگاه این مجمع در عرصه جهانی انرژی قدردانی کردند.  تدوین راهبرد بلندمدت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهیه چشم‌انداز جهانی گاز، تصویب ایجاد موسسه تحقیقات گاز الجزایر و انتشار سالنامه آماری ازجمله اقدامات انجام شده در دوره دبیرکلی عادلی است. یوری سنتورین روس جایگزین محمدحسین عادلی است که از یکم ژانویه ۲۰۱۸ مسوولیت خود را به عنوان دبیرکل آغاز می‌کند.

 اهمیت مجمع کشورهای صادرکننده گاز

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ‌ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات ١٢عضو اصلی جی یی سی اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر این دوره نشست‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت کردند. کشورهای عضو این مجمع، روی هم رفته ۴۴‌درصد از تولید گاز جهان، ٦٧‌ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴‌ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶‌ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال ان جی) را در اختیار دارند. سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» بیست و سوم ماه نوامبر (دوم آذرماه ۱۳۹۴) با حضور سران ۹کشور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد؛ نخستین و دومین نشست سران جی یی سی اف نیز به ترتیب در دوحه و کاخ کرملین روسیه برگزار شده بود.

 مهم‌ترین مباحث مطرح شده

در سمینار جی‌‌یی‌‌سی ‌اف

محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در حاشیه برگزاری نشست‌ها در گفت‌وگو با شانا به تشریح مهم‌ترین مباحث مطرح شده در سمینار جی‌یی‌سی‌اف پرداخت.

وی با بیان اینکه در نخستین سمینار مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره موضوع بازار گاز در امریکای لاتین مباحث مهمی مطرح شد، ادامه داد: در این مباحث عنوان شد که گاز در امریکای لاتین آینده خوبی دارد. عادلی افزود: رییس شرکت نفت و گاز بولیوی در این سمینار اظهار کرد که این کشور خواهان افزایش ظرفیت تولید گاز و در پی آن افزایش صادرات به آرژانتین، برزیل و پاراگوئه است.

دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف گفت: با بیان اینکه نماینده پاراگوئه در این سمینار اظهار کرد که تمرکز این کشور بیشتر روی انرژی آب است اما درصدد است که با همکاری بولیوی به سوی افزایش مصرف گاز حرکت کند.  عادلی همچنین تصریح کرد: مدیرعامل شرکت نفت و گاز آرژانتین از برنامه این کشور امریکای جنوبی برای افزایش تولید گاز و در عین حال تداوم واردات گاز از بولیوی خبر داد.  دبیرکل جی‌یی‌سی‌اف اظهار کرد: مدیرعامل شرکت ملی نفت الجزایر(سوناتراک) در نخستین سمینار مجمع کشورهای صادرکننده گاز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضع صادرات این کشور درباره قرارداد بلندمدت صادرات گاز و ضرورت تقسیم ریسک میان فروشنده و خریدار سخنرانی و اعلام کرد: ۶۰‌ درصد گاز تولیدی این کشور با خط لوله و به صورت ال‌ان‌جی صادر می‌شود.  عادلی به سخنرانی یکی از مدیران ارشد شرکت انگلیسی- هلندی شل اشاره کرد و گفت: وی اظهار کرد که پس از سقوط قیمت نفت در سال ٢٠١٤ شرکت‎های نفتی مجبور شدند در بخش مالی بازنگری کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند برای نمونه شل توانسته است، هزینه تولید خود را در خلیج مکزیک ٦٠‌ درصد کاهش دهد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: در این سمینار تعدادی از سخنرانان درباره مزایای گاز طبیعی به عنوان انرژی پاک و انرژی قرن بیست و یکم مفصل صحبت و استدلال کردند، انرژی تجدیدپذیر نظیر باد و خورشیدی به تنهایی نمی‌توانند به عنوان یک انرژی پایدار باشند بلکه نیاز به انرژی مکمل دارند که گاز می‌تواند پشتیبان خوبی برای این نوع انرژی‌ها باشد.

 

ارسال نظر