برگزاری مناقصه مرمت سدهای کرمانشاه

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۱۳
برگزاری مناقصه مرمت سدهای کرمانشاه

گروه انرژی

بررسی‌های«تعادل» از وب‌سایت شرکت آب منطقه‌یی استان کرمانشاه نشان می‌دهد که به دنبال زلزله در این استان چند مناقصه برای مرمت و بازسازی تاسیسات آبی ازجمله سدها درحال برگزاری است. طبق مستندات 4 روز پس از زمین‌لرزه 21 آبان ماه در غرب ایران 6 مناقصه که 5 مورد از آن همگی در روز 25 آبان ماه ثبت شده‌اند در بخش مناقصات شرکت آب ‌منطقه‌یی به چشم می‌خورند. 3 مورد از این مناقصه‌ها مربوط به بازسازی و مرمت سدهای «شیان»، «گاوشان» و «گیلان‌غرب» می‌شود. البته یک روز پس از زلزله محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور اعلام کرد که هیچ کدام از سدهای کرمانشاه در زلزله آسیب ندیده‌اند. به همین دلیل مشخص نیست که مناقصه مرمت سدهای فوق‌الذکر به چه منظور ثبت شده است. یکی از موارد دیگر در مناقصه‌های آب‌ منطقه‌یی کرمانشاه که پس از زلزله به ثبت رسیده است «مرمت و بازسازی شبکه روانسر و سایر شبکه‌های مدرن استان» است. برآورد اولیه از مبلغ این پروژه براساس فهرست پایه سال 96 حدود 500 میلیون تومان بوده است.

از سویی درحالی که فروردین ماه سال گذشته اعلام شده بود با حضور معاون اول رییس‌جمهوری سد «تنگ حمام» افتتاح شده است یکی از مناقصات شرکت آب منطقه‌یی کرمانشاه که 25 آبان ماه به ثبت رسیده است مربوط به «احداث ایستگاه پمپاژ بابا هادی و عملیات مورد نیاز طرح تنگ حمام» است. باز هم مشخص نیست که منظور از طرح «تنگ حمام» و عملیات مورد نیاز آن چیست اما برآورد مبلغ آن طبق فهرست پایه سال 96 معادل بیش از 800 میلیون تومان اعلام شده است.

وضعیت آب مناطق زلزله‌زده در یک هفته اخیر مناسب نبوده است و به دلیل تامین آب این مناطق از سراب‌ها، پس‌لرزه‌ها موجب حفظ کدورت آب شده و در نتیجه مشکلات فراوانی را به وجود آورده‌ است. دیروز استاد بخش آب دانشگاه رازی کرمانشاه به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: تیرگی و گل‌آلود شدن آب حتی در فواصل دور از مرکز زلزله نخستین و طبیعی‌ترین آثار ناشی از زلزله است. او معتقد است از آنجا که تنها منبع تامین نیاز آب شرب شهرهای سرپل و قصر شیرین و برخی دیگر از شهر‌های استان سراب آبگرم است، اقدام عاجل درخصوص بررسی شرایط آبخوان‌های استان پس از زلزله امری ضروری است.

حسین بنکداری با بیان اینکه طی چند روز گذشته استان کرمانشاه زلزله‌هایی با قدرت 7.4ریشتر و بیش از 500 پس‌لرزه را تجربه کرده و شرایط آبخوان‌های استان به طور قطع تغییراتی را داشته‌ است، اظهار کرد: اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب در استان کرمانشاه آب‌های زیرزمینی بوده لذا توجه بسیار ویژه و فوری به وضعیت آب‌های زیرزمینی ضمن آگاهی از منابع آبی جدید و مبارزه با بحران آب در بلندمدت و بعد از وقـوع زمـین‌لـرزه بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: امواج لرزه‌یی معمولا دو اثر اصلی شامل نوسانات کوتاه‌مدت و تغییرات دایمی روی سطح آب‌های زیرزمینی دارند: تیرگی و گل‌آلود شدن آب حتی در فواصل دور از مرکز زلزله نخستین و طبیعی‌ترین آثار ناشی از زلزله است.

استاد بخش آب دانشگاه با بیان اینکه امواج لرزه‌یی موجب انبساط و انقباض آبخوان‌ها می‌شوند، گفت: این تغییرات به صورت لحظه‌یی در چاه‌ها موجب بالا و پایین رفتن سطح آب می‌شود. تغییرات دایمی احتمالی در آبخوان عموما در نزدیکی کانون زلزله رخ داده و بیش از 100کیلومتر از کانون زلزله این تغییرات ناچیز است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین تاثیر زلزله تغییرات جدی در فشار آب منفذی خاک بوده که می‌تواند منجر به پایین رفتن سطح آب چاه‌ها، خشکیدن پاره‌یی از چشمه‌ها و قنات‌ها یا حتی جاری شدن آب از نقاطی شود که قبلا خشک بوده است. به عنوان مثال زلزله بم موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی، تغییر در آبدهی قنوات و چاه‌های مجاور گسل و حتی تغییر شیب هیدرولیکی و در نتیجه تغییر جهت جریان در نواحی مجاور گسل زلزله‌زا شد.

بنکداری تصریح کرد: البته در مواردی هم زلزله موجب بالا آمدن سطح ایستابی به دلیل پدیده روان‌گرایی شده و حتی بالا آمدن سپس افت سطح ایستابی در برخی زلزله‌ها گزارش شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه محدوده آبخوان‌های نزدیک به کانون زلزله دارای احتمال بیشتری جهت تغییر شکل ناشی از تغییر شکل گسل هستند، ادامه داد: با این حال امواج لرزه‌یی قادر به ایجاد تغییرات سطح آب زیرزمینی به شیوه‌های دیگر بوده و این تغییرات می‌تواند در آبخوان‌های فعال یا غیرفعال بروز نمایند.

وی با اشاره به اینکه تغییرات دایمی ناشی از فشار می‌تواند تا چند ماه به‌ طول انجامد تا شرایط تعادل استاتیکی جدید تامین شود، افزود: نیاز آب شرب استان کرمانشاه سالانه بیش از 100میلیون متر مکعب بوده که بخش عمده‌یی از آن به ‌وسیله منابع آب زیرزمینی از طریق چاه، چشمه، قنات و سراب تامین می‌شود. از آنجا که تنها منبع تامین نیاز آب شرب شهرهای سرپل و قصرشیرین و برخی دیگر از شهر‌های استان سراب آبگرم است، اقدام عاجل درخصوص بررسی شرایط آبخوان‌های استان پس از زلزله امری ضروری است.

 

کیفیت آب مناطق زلزله‌زده خط قرمز وزارت نیرو است

ایسنا

وزیر نیرو گفت: کیفیت آب مناطق زلزله‌زده خط قرمز وزارت نیرو است و ما بر روند ورود آب ورودی به شبکه از نظر استاندارد بودن کیفیت آن نظارت و کنترل داریم. رضا اردکانیان با بیان اینکه تاکنون آب مورد نیاز مردم مناطق زلزله‌زده را نیز به صورت بسته‌بندی و سالم تحویل آنها داده‌ایم، گفت: برای تامین آب سالم و بهداشتی مردم این مناطق اکنون مشکلی نداریم. اردکانیان جمع‌آوری فاضلاب را یکی از دغدغه‌های وزارت نیرو در مناطق زلزله‌زده دانست و گفت: کنترل فاضلاب برای جلوگیری از احتمال بروز بیماری در اولویت وزارت نیرو است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای تردد زوار اربعین امکاناتی مانند حمام سیار در نظر گرفته شده، گفت: این امکانات شامل ۱۰۰دوش حمام را به مناطق زلزله‌زده انتقال دادیم و ۴۰۰دوش دیگر را به این مناطق منتقل خواهیم کرد.

اردکانیان اظهار کرد: از نظر تامین برق در مناطق زلزله‌زده مشکلی نداریم و مردم می‌توانند از برق برای گرمایش استفاده کنند البته باید استانداردهای لازم را در این ارتباط رعایت و به نکات ایمنی توجه کنند. وی همچنین از شرکت گاز خواست جریان گاز واحدهای مسکونی سالم را هر چه سریع‌تر وصل کنند تا مردم برای گرمایش مشکلی نداشته باشند.

 

ارسال نظر