کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۲۸ - ۲۲:۵۵:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۳۳۰

آخرین وضعیت ساخت نیروگاه «یونیت» در ایران

ایلنا  هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: یونیت در مرحله تامین مالی از شبکه‌های بانکی در کشورهای مختلف است.

فلاحتیان درباره آخرین وضعیت ساخت نیروگاه توسط یونیت ترکیه اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر در مرحله تامین مالی از شبکه‌های بانکی در کشورهای مختلف است و در صورت نهایی شدن باید حداکثر تا 7 یا 8 ماه آینده بتواند توسعه فیزیکی پروژه 2 هزار مگاواتی را آغاز کند.

وی در ادامه درباره پیک مصرف برق در تابستان 96 نیز گفت: ما امسال با گذر از پیک تابستان که 55هزار و 442 مگاوات را تجربه کردیم، وارد فصل پاییز شدیم و عملیات تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را شروع کردیم که تا اوایل اردیبهشت ماه سال 97 ادامه دارد. فلاحتیان افزود: تلاش ما این است که تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را نیز انجام داده و وارد تابستان 97 شویم و همچنین در کنار آن 3500 مگاوات نیروگاه جدید را وارد شبکه برق سراسری خواهیم کرد.

بنزین تولیدی تهران و اراک، قطعا یورو 4 است

خانه‌ملت   نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: برخی دستگاه‌های نظارتی معتقدند که کیفیت بنزین وارداتی یورو ۴ نیست، اما بنزینی که در پالایشگاه تهران و اراک تولید می‌شود قطعا یورو ۴ است. سیدعلی ادیانی با اشاره به کیفیت سوخت‌های تولیدی در کشور، گفت: در تولید سوخت‌هایی همانند گازوییل و نفت سفید بدون شک شاخص‌ها، معیارها و استانداردهای لازم رعایت می‌شود و اساسا گازوییل و نفت سفید ایران در جهان یک برند است.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تشریح کیفیت بنزین وارداتی، افزود: در بحث بنزین وارداتی مدیران ذ‌ی‌ربط معتقد هستند که کیفیت بنزین یورو 4 است، اما برخی دستگاه‌های نظارتی معتقدند که کیفیت آن یورو 4 نیست. وی ادامه داد: بنزینی که در پالایشگاه تهران و اراک تولید می‌شود قطعا یورو 4 است و از کیفیت خوبی برخوردار است که این نوع از بنزین در تهران، شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها توزیع می‌شود.

ادیانی با بیان اینکه هیچ گزارش مستند و قابل اتکایی دراختیار کمیسیون انرژی قرار نگرفته که استانداردهای سوخت مانند سوخت بنزین، گازوییل و نفت کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: درصورتی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شده و به مرحله تولید برسد، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از بنزین وارداتی را تامین کند. وی در پایان گفت: بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یورو ۴ است و با افتتاح این پالایشگاه و افزایش تولید بنزین، از شکاف میان تولید و مصرف کاسته می‎شود و ایران ظرفیت صادرات این محصول را نیز پیدا می‌کند.

97؛ موعد بهره‌برداری از نخستین نیروگاه کلاس F

باشگاه خبرنگاران جوان  معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی کشور از بهره‌برداری نخستین نیروگاه کلاس جدید (F) در سال آینده خبر داد.

حمیدرضا عظیمی بیان کرد: نیروگاه‌هایی که تاکنون در کشورمان نصب، به مرحله راه‌اندازی رسیده و در شرایط فعلی مشغول بهره‌برداری از آنها هستیم، به نیروگاه‌های کلاس E معروفند که راندمانی در حدود 35درصد دارند.

وی افزود: نیروگاه‌های جدید کشور (کلاسF) راندمان حدود 40درصد داشته و مصرف سوخت پایین‌تری دارند. در این نیروگاه‌ها با افزوده شدن بخش بخار و نصب آن به شکل سیکل ترکیبی، راندمان در شرایط ایزو به 58درصد خواهد رسید.

عظیمی عنوان کرد: برای ساخت این نیروگاه‌های جدید، قراردادی به ارزش 5 هزار مگاوات با شرکت مپنا مبادله کرده‌ایم تا بتوانیم فعالیت‌های انجام شده در سنوات گذشته برای بومی‌سازی نیروگاه‌های کلاس E در کشور را برای نیروگاه‌های کلاس F یا راندمان بالا نیز به اجرا دربیاوریم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی کشور در پایان گفت: برنامه ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید کلاس F در 8 ساخت‌گاه در دستور کار قرار گرفته است. نخستین ساخت‌گاه این نیروگاه در بندرعباس تعبیه شده که اکنون تجهیزات لازم برای امور آن وارد کشور شده و واحد 307 مگاواتی گاز آن در انتهای سال آینده وارد مدار خواهد شد.

ایران سومین صادرکننده نفت به هند

ایرنا  ایران توانسته به سومین صادرکننده بزرگ نفت خام به هند که سومین واردکننده نفت خام جهان است، تبدیل شود.

به گزارش رویترز، این تغییر پس از تمرکز هند به خاورمیانه برای تامین نیازش به نفت خام رخ داد.

هند در ماه جولای (تیر- مرداد) 502 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده که این رقم نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) 83 هزار بشکه افزایش را ثبت کرد. بررسی آمار صادرات نفت ایران به هند از سال 2015، روند افزایشی خرید نفت خام این کشور را نشان می‌دهد؛ ایران در سال 2015 و 2016 به‌طور متوسط روزانه معادل 189 هزار و 451 هزار بشکه به هند نفت خام صادر کرده است.

میانگین صادرات نفت خام ایران به هند در 9ماهه سال 2017 نیز 438 هزار بشکه در روز بوده و باتوجه به اینکه هنوز سه ماه به پایان سال میلادی مانده، امکان تغییر این رقم وجود دارد.

صادرات نفت ایران که پس از اجرای توافق برجام و لغو تحریم‌ها، به سرعت افزایش یافته، اکنون به مرحله تثبیت رسیده است. صادرات نفت ایران پیش از رفع تحریم‌ها روزانه حدود یک میلیون بشکه بود و با تدابیر اتخاذ شده در دولت، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، رو به افزایش گذاشت.

 

 

ارسال نظر