حرکت دست به عصای بازار نفت

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۷۶

گروه انرژی

درحالی که انتظار می‌رفت پس از تحولات چند روز اخیر در خاورمیانه ازجمله استعفای پرابهام نخست‌وزیر لبنان و شائبه گروگان‌ گرفتن او توسط عربستان سعودی، شلیک موشک از سمت حوثی‌های یمن به سمت فرودگاه ریاض و تهدید آنها مبنی بر هدف قرار دادن نفتکش‌های موجود در دریای سرخ و خطوط لوله بین‌المللی و انفجار خط لوله انتقال نفت در بحرین، قیمت نفت در نخستین روز معاملات هفته جاری افزایش یابد، روند بازار کاملا متفاوت بود.

به گزارش«تعادل» به نقل از ایرنا رویترز در همین رابطه اعلام کرد که معاملات نفت در بازارهای جهانی صبح روز دوشنبه محتاطانه بود زیرا تنش‌ها در خاورمیانه ادامه دارد، زمین لرزه شدیدی در ایران و عراق اتفاق افتاده و شمار دکل‌های حفاری در امریکا نیز که به منزله افزایش تولید در آینده است، بالا رفته است.

دیروز قیمت‌ نفت برنت تا سطح 63 دلار و 19سنت در هر بشکه نیز پایین آمد. هر چند تا لحظه نگارش این گزارش در ساعت 16 به وقت تهران، برنت در سطح 63 دلار و 53 سنت قرار گرفت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز پس از افت تا سطح 56 دلار و 61 سنت مجددا کمی افزایش قیمت داشت و به 56 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید.

فعالان بازار نفت می‌گویند، کاهش تولید نفت تولیدکنندگان مهم جهان و در راس آنها سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و روسیه به خوبی از قیمت‌های نفت حمایت می‌کند.

فعالان بازار همچنین معتقدند، افزایش تنش در خاورمیانه، خطر احتمال ایجاد اختلال در عرضه نفت را به همراه دارد و مشخص نیست زمین لرزه شدیدی که یک‌شنبه شب در ایران و عراق اتفاق افتاد، تاثیری بر مناطق نفتخیز این دو کشور گذاشته است یا خیر؟ از سوی دیگر داده‌های جدید نشان می‌دهد که شمار دکل‌های حفاری امریکا در هفته منتهی به 10نوامبر(19 آبان) با 9واحد افزایش به 738دکل رسیده است. این بیشترین افزایش تعداد این دکل‌ها از ماه ژوئن(خرداد- تیر) است.

تنش‌ها در خاورمیانه پس از آن بالا گرفت که عربستان، ایران را به خاطر حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی این کشور مقصر دانست و بحرین نیز ایران را متهم به دخالت داشتن در انفجار خط لوله اصلی نفت این کشور کرد که ایران هر دو اتهام را رد کرده است.

در همین حال، دبیرکل اوپک روز گذشته در جریان یک کنفرانس انرژی در امارات متحده عربی، بار دیگر از توافق کاهش تولید دفاع و اعلام کرد که بازار درحال رسیدن به توازن مجدد است. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، بارکیندو در این باره گفت: «بازار نفت با روند پرشتابی درحال رسیدن به توازن مجدد است و کاهش تولید‌ها «تنها گزینه قابل دوام» برای برقراری ثبات مجدد در بازار است.»

بارکیندو افزود: سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت در گزارش ماهانه خود که روز دوشنبه منتشر می‌شود، برآوردش از رشد تقاضا برای نفت را در سال‌های 2017و 2018 به «بالای 1.5میلیون بشکه در روز» افزایش خواهد داد. وی با اشاره به اینکه میزان ذخایر نفتی در سال جاری بیش از 180میلیون بشکه کاهش یافته است. بیان کرد:«ما شاهد نشانه‌های روشنی هستیم از اینکه بازار با یک سرعت رو به رشدی درحال رسیدن به توازن مجدد است و ثبات درحال بازگشت به بازار است. اطمینان دارم که اگر ما بسیج نمی‌شدیم و برای اقدام مشترک جهت پاسخگویی به این بحران اجماع نمی‌کردیم، صنعت نفت در شرایطی بدتر از امروز قرار داشت.»

 

ارسال نظر