روی خط پتروشیمی

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۹۲

 درخواست زنگنه برای تایید ساخت پتروشیمی در ساحل خزر

روز گذشته در فضای مجازی تصویری از نامه بیژن زنگنه وزیر نفت به رییس سازمان محیط زیست کشور منتشر شد که موضوع آن درخواست تایید زیست محیطی برای ساخت دو واحد پتروشیمی در ساحل دریای خزر بود. در متن این نامه عنوان شده است: «پیرو توضیحات حضوری به استحضار می‌رساند که به اتکای رشد فناوری در صنعت پتروشیمی، این وزارتخانه احداث چندین واحد عظیم پتروشیمیایی برای تولید پروپیلن از گاز طبیعی و واحدهای پایین‌دستی آن را عمدتا برای تامین مصارف داخلی در دست برنامه‌ریزی دارد.»وزیر نفت در ادامه اهمیت نیاز واحدهای پتروشیمی به مصرف آب را به عیسی کلانتری یادآور شده و می‌گوید: «با توجه به نیاز این واحدها به حجم قابل ملاحظه آب خنک‌کن، احداث دو واحد از موارد یاد شده در ساحل دریای خزر پیش‌بینی شده است. به‌طوری که به سادگی امکان دسترسی به دریا برای برداشت آب و بازگرداندن آن به دریا وجود داشته باشد.»براساس متن این نامه، محل احداث واحد نخست در منطقه امیرآباد مازندران و محل احداث واحد دوم در منطقه عمومی رودسر (سایت موجود نفت خزر) پیش‌بینی شده است. زنگنه اطمینان خاطر داده است که به‌طور طبیعی در طراحی و بهره‌برداری واحدهای یادشده استانداردهای زیست‌محیطی رعایت خواهد شد. وی در پایان از رییس سازمان محیط‌زیست خواسته است تا دستور موافقت اصولی با احداث این واحدها در مناطق یاد شده را اعلام کند تا در پی آن، وزارت نفت فرآیند تهیه گزارش‌های توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح‌ها و نیز طراحی واحدها و تهیه گزارش‌های مشروح جهت اخذ مجوزهای زیست‌محیطی را به انجام برساند.

 گام نخست ایجاد هاب پتروشیمی در قشم

سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان تفاهمنامه همکاری با هدف توسعه صنعت پتروشیمی در جزیره قشم را امضا کردند. به گزارش روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، ایجاد هاب‌ پتروشیمی در جزیره قشم براساس تفاهمنامه‌یی بین حمیدرضا مومنی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل این سازمان و مرتضی عزیزی مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با مشخص کردن زمان

۲ ماهه برای اجرای گام‌های ابتدایی و مطالعاتی این طرح آغاز شد. همکاری در تهیه قراردادها، پیشبرد انجام مطالعات طرح جامع هاب‌ پتروشیمی قشم به وسیله شرکت WORLEY PARSONS، تعیین حدود اربعه اراضی این طرح به وسعت تقریبی ۴۰۰هکتار و پیشبرد انجام مطالعات کلان زیست محیطی و ایمنی سایت از تعهدهای سازمان منطقه آزاد قشم در این طرح مهم صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آید. براساس این تفاهمنامه، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان موظف است با همکاری در تهیه قرارداد طرح هاب‌ پتروشیمی در زمینه توسعه، تهیه و ارائه مدل مالی قرارداد به عنوان بخش مهم این تفاهمنامه با سازمان منطقه آزاد قشم ظرف یک ماه همکاری کند. در این تفاهمنامه آمده است که تهیه و پیشنهاد رویه سنجش اهلیت مالی و فنی متقاضیان و روش انتخاب سرمایه‌گذاران معتبر برای این طرح براساس ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های حاکم بر سازمان منطقه آزاد قشم خواهد بود. سازمان منطقه آزاد قشم با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت پیشرفت مناطق آزاد و با عنایت به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور با نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران طرح ایجاد هاب‌ پتروشیمی در منطقه آزاد قشم را کلید زده است. این پروژه ملی با ظرفیت ۶میلیون تن محصول در سال و 8میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی با مشارکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در این منطقه در آستانه احداث قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر