کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۳۷

 عربستان صادرات نفت خود را کاهش می‌دهد

تسنیم   عربستان اعلام کرد، قصد دارد صادرات نفت خود را به تمام مناطقی که به آنها نفت عرضه می‌کند در ماه آینده کاهش دهد. به گزارش بلومبرگ، وزارت انرژی عربستان بدون اشاره به میزان دقیق نفتی که عرضه خواهد شد، اعلام کرد صادرات نفت عربستان در ماه دسامبر 120هزار بشکه در روز نسبت به ماه نوامبر کاهش خواهد یافت. محاسبات انجام شده، نشان می‌دهد که صادرات نفت عربستان در ماه اکتبر 6.989 میلیون بشکه در روز بوده است. عربستان معمولا آمار دقیق میزان صادرات خود را اعلام نمی‌کند. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) و روسیه، رهبری اتحاد جهانی برای کاهش تولید نفت با هدف پایان دادن به دوره 3ساله افت قیمت‌ها را بر عهده گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها نتیجه داده و نیمی از مازاد ذخایر نفتی جهان مصرف شده است. قیمت نفت نیز به بالاترین رقم خود از سال 2015 تاکنون رسیده است.

 مخالفت برزیل با پیشنهاد کاهش تولید نفت

ایسنا  برزیل پیشنهاد غیررسمی عربستان سعودی برای پیوستن این تولیدکننده امریکای لاتین به توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را رد کرد. مارسیو فلیکس، وزیر نفت و گاز برزیل به رویترز گفت: هفته گذشته مشاور خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در یک تماس تلفنی نظر وی را درباره کاهش احتمالی تولید جویا شده است. فلیکس در این مصاحبه با اشاره به تمایل عربستان به کاهش تولید برزیل گفت: سعودی‌ها نگرانی رشد تولید نفت برزیل بودند اما ما به آنها توضیح داده‌ایم که نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم. برزیل که 2.65میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند، نمی‌تواند تولید را کنترل کند. اوپک به رهبری عربستان به همراه روسیه و ۹تولیدکننده دیگر با هدف کاهش عرضه مازاد و حمایت از قیمت‌ها موافقت کرده‌اند، تولیدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ حدود 1.8میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

 دومین توربین کلاس F در نیروگاه بندرعباس

تسنیم   مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از رسیدن دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس خبر داد. «علیرضا نصراللهی» مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی اظهار کرد: مدتی است که عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس آغاز شده و در روزهای اخیر دومین ژنراتور و توربین گازی کلاس F که از گمرک شهید رجایی ترخیص شده، وارد کارگاه ساخت نیروگاه بندرعباس شد. وی افزود: تا این لحظه ما هر 2توربین و هر 2ژنراتور مربوط به این نیروگاه را در قالب قرارداد 5 هزار مگاواتی که شامل 8 ساختگاه است را در نیروگاه بندرعباس در اختیار داریم. نصراللهی با بیان اینکه«عملیات ساختمانی نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس مدتی آغاز شده است» گفت: تمام عملیات ساختمانی براساس برنامه‌ها درحال انجام هستند. طبق برآوردهای صورت گرفته در مجموعه وزارت نیرو، نخستین نیروگاه کلاس F ایران در بندرعباس در سال 1397 به تولید برق خواهد رسید.

 1.2 میلیون بشکه نفت خام سوآپ به تهران رسید

ایسنا   مدیر شرکت لوله مخابرات نفت منطقه تهران از سوآپ یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران خبر داد. حسن باقریان با اشاره به از سرگیری سوآپ از مرداد ماه سال جاری اظهار کرد: تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران وارد و به پالایشگاه‌های تهران و تبریز تحویل داده شده است. وی با بیان اینکه ظرفیت خط لوله سوآپ ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، افزود: قبل از اینکه سوآپ متوقف شود، روزانه حدود ۱۲۰هزار بشکه نفت خام سوآپ می‌شد درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما میزان سوآپ بستگی به سیاست‌های کلان وزارت نفت دارد. مدیر شرکت لوله مخابرات نفت منطقه تهران با تاکید بر اینکه میزان سوآپ نفت خام تا پایان سال افزایش خواهد یافت، گفت: امضای قراردادهای جدید و اجرای آن زمانبر است اما آمادگی سوآپ روزانه ۱۲۰هزار بشکه نفت خام ادامه پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر