دوشنبه؛ رمزگشایی از چرایی آتش‌سوزی چاه نفتی در کمیسیون انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۳۶
دوشنبه؛ رمزگشایی از چرایی آتش‌سوزی چاه نفتی در کمیسیون انرژی

گروه انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی جزییات آتش‌سوزی چاه ۱۴۷رگ سفید در جلسه روز دوشنبه کمیسیون انرژی خبر داد. اسدالله قره‌خانی با اشاره به وقوع حریق در چاه 147رگ سفید گفت: در مراحل اولیه وقوع این حریق تمام همت کمیسیون انرژی بر این بود که تلاش شود، تیم‌های اطفای حریق چاه تشکیل شود و مسوولان امر و مدیران با یک فراغت خاطر بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای مهار آتش داشته باشند و فعالیت‌های لجستیکی، تدارکاتی و فنی را انجام دهند. به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون انرژی در ابتدای وقوع حریق تصمیمی نداشت که جزmیات و پیشرفت کار را با حضور مسوولان امر بررسی کند، افزود: اکنون که مدتی از آن حادثه گذشته مسوولان امر باید گزارشی به کمیسیون انرژی ارائه دهند تا مشخص شود که چه تجهیزات فنی در نقطه‌یی که حادثه رخ داده، تامین و تهیه شده و کارهای اطفای حریق به چه صورتی پیش رفته است.

وی ادامه داد: کمیسیون انرژی پس از وقوع حریق در چاه 147رگ سفید کمیته‌یی تشکیل داد با حضور در منطقه از نزدیک در جریان ابعاد حادثه قرار گرفت.

نماینده علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیران مربوطه در جلسه روز دوشنبه هفته آینده کمیسیون انرژی حضور می‌یابند، یادآور شد: مدیرعامل شرکت ملی نفت در این جلسه گزارشی از پیشرفت کار برای اطفای حریق، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام شده برای مهار آتش، میزان پیشرفت کار و شیوه کاری که برای مهار اتخاذ شده، ارائه می‌دهد.

 وی افزود: مسوولان شرکت ملی نفت در ادامه به اعضای کمیسیون گزارش می‌دهند که چرا چنین اتفاقی در این چاه نفتی رخ داده و پاسخ می‌دهند که آیا تجهیزات این مخزن مناسب بوده، آیا محاسبات آنها به درستی انجام شده و آیا خطای نیروی انسانی در این حادثه دخیل بوده است یا خیر. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مباحثی همچون عدم به کارگیری تجهیزات استاندارد و لوازم و امکانات اطفای حریق در حادثه آتش‌سوزی چاه 127 مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در جلسه روز دوشنبه زمان‌بندی برای اطفای حریق و پیشرفت کار بررسی  و در مرحله دوم دلایل وقوع حادثه بررسی می‌شود.

براساس گزارش‌های شرکت ملی حفاری، ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷رگ سفید در شرکت ملی حفاری اعلام کرد: طی ۲۴ساعت منتهی به شامگاه پنج‌شنبه با تمهیدات به‌ کار گرفته شده، مهارگران موفق به تخلیه بخش قابل ملاحظه‌یی از تجهیزات دکل ۹۵ فتح شدند. در این ارتباط 7 مخزن آب، اتاق کنترل برق دستگاه حفاری(SCR) و اتاق کنترل فرمان سیستم گرداننده فوقانی(تاپ درایو) در مجموع در قالب ۹محموله از فواصل نزدیک چاه خارج و به محل پیش‌بینی شده برای انباشت انتقال یافت.

از سوی دیگر کار جابه‌جایی و ارسال ۱۵محموله از تجهیزات دستگاه حفاری ۹۳ فتح برای حفر چاه امدادی و 5 سری از تجهیزات(Athey Wagon) برای مهار فوران از دهانه چاه به منطقه عملیاتی انجام شد. همسو با این اقدام‌ها آبگیری استخر، آماده‌سازی دو موقعیت برای استقرار دستگاه‌های حفاری و پاکسازی محوطه چاه ادامه دارد.

 

ارسال نظر