کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۱۷

بزرگ‌ترین کشف نفتی مکزیک در 15 سال گذشته

شانا  شرکت ملی نفت مکزیک (پیمکس) موفق شد بزرگ‌ترین کشف نفتی این کشور در بخش خشکی را در ۱۵ سال اخیر رقم بزند. انریکه پنا نیتو رییس‌جمهوری مکزیک اعلام کرد: پیمکس موفق شده بزرگ‌ترین اکتشاف نفتی خشکی این کشور را در ۱۵ سال اخیر رقم بزند. به گفته وی، برآورد می‌شود این میدان نفتی ۳۵۰میلیون بشکه نفت داشته باشد. تولید نفت مکزیک پس از رسیدن به رقم 3میلیون و ۴۰۰هزار بشکه در سال ۲۰۰۴ میلادی، رو به کاهش گذاشته است. شرکت پیمکس که با وجود پایان انحصار آن در تولید نفت مکزیک همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت این کشور است، انتظار دارد در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تولید روزانه خود را به یک‌میلیون و ۹۰۰هزار بشکه برساند.

اقدام جدید توتال برای تحکیم روابط با واشنگتن

ایسنا  توتال با هدف تحکیم روابط با دولت امریکا در شرایطی که آماده سرمایه‌گذاری میلیاردی در ایران می‌شود، دفتری در واشنگتن گشود. پاتریک پویانه مدیرعامل توتال، به رویترز گفت: ما باید این کار را مدت‌ها قبل انجام می‌دادیم. توتال در جولای نخستین شرکت انرژی غربی شد که پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در سال ۲۰۱۵، با ایران قرارداد امضا کرد و برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی فراساحلی پارس‌جنوبی با مجموع سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار توافق کرد. اما پس از اینکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، ماه گذشته از تایید پایبندی ایران به برجام امتناع کرد و به کنگره تا اواسط دسامبر مهلت داد تا درباره وضع مجدد تحریم‌های امریکا علیه ایران تصمیم‌گیری کند، آینده این پروژه نیز دچار ابهام شد. پویانه در کنفرانسی که در چاتام هاوس در لندن برگزار شد، اظهار کرد: توتال در حال حاضر به برنامه‌هایش برای توسعه نخستین فاز پارس‌جنوبی که یک‌میلیارد دلار هزینه دارد، ادامه می‌دهد. مدیرعامل توتال گفت: توتال مقررات تحریم‌هایی که مانع از فعالیت‌های این شرکت در ایران خواهد شد را رعایت می‌کند و تهران می‌داند اگر ما نتوانیم پیش برویم به‌دلیل تصمیم امریکاست.

کاهش قیمت سوخت در امارات

ایسنا  قیمت سوخت در امارات‌متحده‌عربی برای ماه جاری میلادی (نوامبر) کاهش یافت. به‌گزارش ایسنا، وزارت انرژی امارات در گزارشی قیمت سوخت در امارات‌متحده‌عربی برای ماه جاری میلادی (نوامبر) را اعلام کرد که قیمت بنزین بیش از ۹ فلس کاهش و قیمت گازوییل نیز بیش از یک فلس افزایش یافت.  براساس این گزارش، طی ماه آینده میلادی قیمت هر گالن بنزین سوپر با اکتان ۹۸ با قیمت 2.03 درهم با کاهش ۹ فلس و هر گالن بنزین خصوصی با اکتان ۹۵ با قیمت 1.92 درهم با کاهش ۹ فلس به فروش خواهد رسید و هر گالن بنزین با اکتان ۹۱ نیز با قیمت 1.85 درهم به فروش خواهد رسید که ۹ فلس کاهش یافته است. همچنین هر لیتر گازوییل به ارزش 2.11 درهم با افزایش یک فلس طی ماه پیش‌رو به فروش می‌رسد. بنزین با اکتان ۹۵ یکی از پرمصرف‌ترین بنزین در امارات است. دولت امارات‌متحده‌عربی از اوایل سال جاری میلادی هر ماه قیمت فروش انواع سوخت را براساس هزینه‌ها و فروش نفت و گاز خود تعیین می‌کند.

نیاز به تلاش بیشتر برای کاهش ذخایر جهانی نفت

شانا  وزیر انرژی عربستان خواهان تلاش بیشتر برای کاهش سطح ذخیره‌‍‌سازی‌های نفت در جهان شد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان، روز گذشته در تاشکند اعلام کرد: برای کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در جهان تلاش بیشتری لازم است. وی در حاشیه همایشی در قزاقستان که وزیران انرژی قزاقستان و روسیه نیز در آن حضور داشتند، گفت: درباره راهبرد ۲۴ کشور امضا‌کننده توافق جهانی کاهش تولید نفت، رضایت کلی وجود دارد. وزیر انرژی عربستان افزود: همه تایید می‌کنند که هنوز به هیچ‌وجه کار تمام نشده است و برای پایین آوردن سطح ذخیره‌سازی، همچنان تلاش بسیار زیادی باید انجام شود؛ ماموریت هنوز تمام نشده است و تلاش بیشتری باید صورت گیرد.  به گفته الفالح، دیگر امضا‌کنندگان توافق جهانی کاهش تولید نفت که با وی صحبت کرده‌اند، همین دیدگاه را داشته‌اند. وی گفت: دیروز هم همین دیدگاه‌ها را از رییس‌جمهوری قزاقستان (نورسلطان نظربایف) شنیدم.

 

ارسال نظر