رگ‌سفید تا یک‌ماه‌و‌نیم دیگر می‌سوزد

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۲۸
رگ‌سفید تا یک‌ماه‌و‌نیم دیگر می‌سوزد

گروه انرژی

4 روز پس از حادثه هولناک آتش‌سوزی چاه شماره 147 میدان نفتی رگ‌سفید، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به محل حادثه رفت تا از نزدیک در جریان آخرین شرایط و اقدام‌های صورت گرفته برای مهار آتش قرار بگیرد.

پیش از این و با انتشار خبر وقوع این حادثه، وزیر نفت، محسن دلاویز مدیرعامل شرکت ملی نفت خزر را به عنوان نماینده ویژه خود به محل حادثه ارسال کرد تا جزئیات واقعه را به او گزارش داده و از نزدیک بر فرآیند اطفای حریق نظارت داشته باشد و در جلسات کمیته بحران حضور داشته باشد. اما روز پنج‌شنبه وزیر نفت تصمیم گرفت همانند حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا خود نیز در محل حادثه حضور پیدا کند.

 دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ‌سفید روز یک‌شنبه (هفتم آبان ماه)، بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ‌سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند. پیش‌تر «تعادل» گزارش داده ‌بود که قرار است از دو روش Top Kill و

 Bottom Kill برای کنترل فوران آتش استفاده شود. روش باتوم‌کیل، یک روش برای بستن چاه نفت آتش گرفته است که در آن یک چاه کمکی زیر سوراخ اصلی چاه آتش گرفته حفر می‌شود و از طریق چاه کمکی گل حفاری (مخلوط آب و رس) را به چاه اصلی پمپاژ کرده تا در برابر فشار نفت مقابله کرده و جلوی جریان آن را بگیرد. پس از آن روزنه اصلی ایجاد شده روی ذخیره نفت را با موادی همچون سیمان پر کرده تا مانع انفجار شوند. در روش تاپ‌کیل، نیز فرآیند تقریبا به همین شکل است و حجم زیادی از گل حفاری با فشار بالا به داخل چاه تزریق می‌شود. البته برای اثربخش بودن مهار نشتی نفت، فشار گل حفاری تزریقی باید بیشتر از فشار نفت در حال نشت باشد.

اما اصلی‌ترین پرسش در این میان زمانی است که انجام این عملیات به آن نیاز دارد. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مناطق نفت‌خیز جنوب، روز پنج‌شنبه وزیر نفت در جریان بازدید از محل فوران چاه رگ‌‌سفید اعلام کرد که برای مهار این آتش به حفر دو حلقه چاه نیاز است که این حفاری 45 روز زمان خواهد برد.

وزیر نفت همچنین ضمن ابراز تاسف از جان باختن دو نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری و لزوم رسیدگی به خانواده‌های آنان در جمع مدیران حاضر در محل اظهار کرد: هر چند که سرعت در مهار آتش‌سوزی مهم است اما به هیچ عنوان نباید روی سلامت و حفظ جان نیروهای حاضر در محل ریسک کرد.

وی افزود: عملیات مهار آتش یک کار جمعی است که در آن قهرمانی فرد معنی ندارد زیرا بدون انجام درست وظایف و مسوولیت‌ها از سوی یکایک عوامل و نیروها، کار به سرانجام نمی‌رسد.

وزیر نفت همچنین بر لزوم تبعیت از فرمانده عملیات تاکید کرد و گفت: همه نیروها بدون توجه به موقعیت و جایگاه سازمانی موظفند از فرماندهی عملیات تبعیت کنند.

 

ارسال نظر