کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۸۶

آغاز دور تازه مذاکرات نفتی ایران و روسیه

شانا  در آستانه سفر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به تهران دور تازه مذاکرات شرکت‌های نفتی روسیه با مدیران نفتی ایران آغاز شد.

شرکت‌های روس که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی ایران اعلام کردند تاکنون چند تفاهمنامه با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند و در این زمینه رکوردار هستند.

شرکت لوک اویل برای میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری، زاروبژنفت برای آبان و پایدار غرب، تات نفت برای میدان دهلران، گازپروم نفت برای چشمه خوش و چنگوله از جمله این تفاهمنامه‌ها هستند. مدیران گازپروم، روس‌نفت و زاروبژنفت هم‌اکنون برای مذاکرات نفتی در تهران حضور دارند.

روسیه همواره از ایران به عنوان یک شریک راهبردی در خاورمیانه نام می‌برد و کارشناسان روس معتقدند بازار ایران تقاضای زیادی برای تولیدات روسیه از جمله تجهیزات حمل و نقل، چوب و فلز وجود دارد، افزون بر این ایران راه ورود بسیاری از کالاهای مهم به روسیه است. ارزش مبادلات دوجانبه ایران و روسیه در سال گذشته به ۲,۲میلیارد دلار رسید که بیشتر آن شامل صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسیه به ایران بوده است. سهم نفت از ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه بسیار اندک است و به نظر می‌رسد نوع، عمق و سطح روابط و همکاری اقتصادی، نفت و گاز ایران و روسیه هیچ تناسبی با نوع، عمق روابط سیاسی و راهبردی دو کشور ندارد.

آلمان در سیاست‌های انرژی از امریکا پیروی نمی‌کند

شانا  یکی از مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و انرژی آلمان اعلام کرد که این کشور در سیاست‌های انرژی خود از دیگر کشورها الگوبرداری نمی‌کند.

اورسولا بوراک معاون مدیرکل امور بین‌الملل سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌یی در وزارت امور اقتصادی و انرژی آلمان در گفت‌وگو با شانا اعلام کرد: این کشور در سیاست‌های انرژی خود از هیچ کشوری الگوبرداری نمی‌کند.

وی در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر پیروی آلمان از امریکا در مساله سرمایه‌گذاری در ایران گفت: من متخصص سیاست‌های انرژی هستم و درباره مسائلی که فراتر از این باشند، اظهارنظر نمی‌کنم؛ اما در زمینه سیاست‌های انرژی گمان می‌کنم که آلمان بسیار روشن کرده که ما از باورهای خود پیروی می‌کنیم، زیرا سیاست ما بسیار منحصربه‌فرد است و در این زمینه از دیگر کشورها الگوبرداری نمی‌کند. این مقام آلمانی همچنین در ارتباط با اینکه حضور شرکت‌های آلمانی در صنعت انرژی ایران کمتر از برآوردها بوده است، گفت: من در گفت‌وگو با شرکت‌های آلمانی متوجه شده‌ام که آنها بسیار مشتاق هستند؛ البته چیزی که همیشه برای سرمایه‌گذار اهمیت دارد، این است که بداند خطری برای سرمایه اصلی در کنار نیست و یک چارچوب ثابت وجود دارد و گمان می‌کنم این چیزی است که ایران همچنان برای ایجاد آن تلاش می‌کند. وی از جمله شرکت‌کنندگان در نخستین کمیسیون مشترک انرژی ایران و آلمان بود که سه‌شنبه به میزبانی وزارت نفت ایران در تهران برگزار شد.

حرکت محرمانه اوپک برای خروج تدریجی از توافق

ایسنا   به گفته منابع آگاه در حالی که اوپک درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ مذاکره می‌کند، بی‌سر و صدا کار روی یک استراتژی خروج را آغاز کرده تا سرمایه‌گذاران را مطمئن کند پس از پایان مدت این پیمان، بازار یک‌باره با عرضه بالا لبریز نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، این طرح که هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد، مکمل توافق کاهش تولید است و برای بهبود تاثیر آن در سال ۲۰۱۸ طراحی شده‌ است. این سازمان احتمالا در دیداری که ۳۰ نوامبر در وین خواهد داشت درباره این طرح مذاکره خواهد کرد، اما استراتژی کامل احتمالا تا اواخر سال میلادی آینده رونمایی نخواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طرح خروج از توافق کاهش تولید، مشابه استراتژی‌های طراحی شده از سوی بانک مرکزی امریکا و سایر بانک‌های مرکزی خواهد بود که درصدد هستند به سیاست فوق تسهیل پولی خود خاتمه دهند و در عین حال سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی را مطمئن کند که دچار شوک ناگهانی نخواهند شد. بدون خروج تدریجی اوپک و متحدانش ممکن است یک‌شبه 1.8میلیون بشکه تولید روزانه که معادل تقاضای فرانسه است را به بازار بازگردانند. این حرکت نشان می‌دهد فاصله میان عرضه و تقاضا حتی پس از اجرای کم‌سابقه کاهش تولید اوپک و متحدانش تا چه حد ظریف مانده است.

اوپک در گذشته به دوره‌های کاهش تولید با کم کردن پایبندی پایان داده و در واقع به اهداف خود خیانت کرده است. اما این‌بار مقامات این سازمان مایل هستند نیات خود را به بازارهای ملتهب به شکل واضحی مخابره کند.

اعلام وصول سوال از وزیر نفت

ایسنا  محمدعلی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی دیروز چهارشنبه موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد.

دو سوال ملی نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران از وزیر نفت اعلام وصول شد. مبنی بر اینکه علت واردات پمپ‌های صنعتی و عدم حمایت از شرکت‌های تولید‌کننده داخلی چیست؟ همچنین دلیل گرایش شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به واردات لوله‌های گاز و تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در این زمینه چیست؟

همچنین سوال ملی نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر نفت در خصوص علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز قیر اعلام وصول شد.

 

 

ارسال نظر