نگران تکرار سرنوشت بیطرف برای اردکانیان باشیم؟

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۸۵
نگران تکرار سرنوشت بیطرف برای اردکانیان باشیم؟

اردکانیان: هیچ‌گاه تابعیت کشوری را نپذیرفته و نخواهم پذیرفت

گروه انرژی  

یک‌شنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت نیرو، برگزار خواهد شد و همین مساله سبب شده تا این روزها اردکانیان حضور پررنگی در ساختمان بهارستان داشته باشد و با فراکسیون‌های مختلف رایزنی کند. در این میان هر چند به نظر می‌رسد کار اردکانیان برای عبور از سد بهارستان راحت‌تر از بیطرف باشد، اما کماکان هشدارهایی به گوش می‌رسد که در صورت عدم تداوم فعالیت فراکسیونی برای حمایت از اردکانیان، این گزینه حسن روحانی نیز رای اعتماد نخواهد گرفت. محمود صادقی و احمد مازنی دو نفر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، چهره‌هایی هستند که روز سه‌شنبه و پس از نشست فراکسیون امید با رضا اردکانیان این هشدار را مطرح کردند.

روز گذشته نیز اردکانیان در نشست نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی حاضر شد و برای چندمین‌بار موضوع دو تابعیتی بودن خود را تکذیب کرد.

گزارش «تعادل» از آخرین رایزنی‌های اردکانیان در بهارستان را در ادامه می‌خوانید.

«هیچ‌گاه تابعیت کشوری را نپذیرفته، نخواهم پذیرفت و به تابعیت ایرانی خود مفتخر هستم.» این آخرین دفاع رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در رابطه با شایعه دو تابعیتی بودنش بود که در نشست با فراکسیون مستقلین ولایی مطرح شد.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز گمانه‌زنی‌ها برای شناختن اعضای کابینه، نام رضا اردکانیان در کنار حبیب‌الله بیطرف به‌عنوان جدی‌ترین گزینه‌های تصدی وزارت نیرو مطرح شد. دو تابعیتی بودن مدیران، منشا هجمه‌های زیادی بود که علیه دولت یازدهم صورت گرفت و با پررنگ‌تر شدن نام اردکانیان، رسانه‌های مخالف دولت نام وی را نیز با موضوع دو تابعیتی بودن گره زدند. به گزارش «تعادل» به نقل از خانه ملت، گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، در نشست با نمایندگان فراکسیون ولایی، به صورت مفصل در این باره از خود دفاع کرد و گفت: «در زمانی که در آلمان حضور داشتم رسانه‌های آنجا که مرتبط با هموطنان خارج‌نشین بودند مدام این موضوع را مطرح می‌کردند زیرا گروه‌هایی وجود دارند که اگر احساس کنند کسی در مسیر بازگشت به کشور و چاره‌اندیشی برای حل و فصل مشکلات است، یا قصد منصرف کردن وی را دارند یا سعی می‌کنند آن شخص را از محدوده واجدین شرایط خارج کنند، پس از آنکه رسانه‌های داخلی نیز این موضوع را مطرح کردند، در شهریورماه نیز یک خبرگزاری، خبری را منتشر کرد که اردکانیان به دلیل دو تابعیتی بودن از میان گزینه‌های وزارت نیرو خارج شده است که در همان زمان متن مکتوبی را به این خبرگزاری ارسال کردم تا با درج آن نسبت به دو تابعیتی بودن خود توضیحات شفافی را ارائه کرده باشم.»

اردکانیان با اشاره به حضور چندین ساله خود در خارج از کشور و همکاری با سازمان ملل متذکر شد: «هیچ‌گاه تابعیت کشوری را نپذیرفته و نخواهم پذیرفت و همچنان مفتخر به تابعیت ایرانی هستم.»

 آگاهی اردکانیان از فقدان بودجه در وزارت نیرو

اردکانیان شامگاه سه‌شنبه در فراکسیون امید حضور پیدا کرد و مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌ خود در صورت معرفی به‌عنوان وزیر را برشمرد. اردکانیان که امید زیادی به آرای نمایندگان لیست امید بسته است، در حضور آنها از اصلی‌ترین مشکل وزارت نیرو یعنی وضعیت بودجه سخن گفت. مشکلی که بارها مدیران وزارت نیرو در دولت یازدهم از آن نالیدند و از متولی اصلی تقسیم بودجه یعنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواستند تا توجه بیشتری به پروژه‌های این وزارتخانه کند. اردکانیان در نشست با اعضای فراکسیون امید گفت: «من در حالی برای قبول مسوولیت پیش آمدم که از وضعیت فقدان بودجه در وزارت نیرو مطلع هستم.»

نقطه دیگری که اردکانیان از هم‌اکنون بر آن متمرکز شده است، بحث اقتصاد آب و برق است. وی در این نشست تاکید کرد قطعا به مساله قیمت آب و برق توجه خواهد شد و اجازه نخواهد داد که در این زمینه سوءاستفاده‌هایی صورت بگیرد.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که وزارت نیرو خصوصا در مواجهه با بحران آب در دولت گذشته با آن روبه‌رو بود، دخیل بودن وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف بود. تعددی که محل ظهور اختلاف‌نظر و بعضا تضاد منافع در مدیریت موضوع آب شده بود و کار را به جایی رساند که معاون اول رییس‌جمهور نیز بر این موضوع تاکید کرد که وزارت نیرو عهده‌دار اصلی مدیریت منابع آب است.

به نظر می‌رسد گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نیز به این مشکل واقف است. او گفته است باید از تقسیم‌بندی دستگاه‌ها در حوزه مدیریت منابع آب و حوزه محیط‌زیست پرهیز شود. اردکانیان در ادامه در این زمینه بیان کرد: «وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط‌زیست بدانند که همگی یک مساله مشترک و واحد دارند و مسیر همه ما به یک مقصد ختم می‌شود.» تاکید اردکانیان تنها منحصر به دستگاه‌های دولتی نبود و خواستار تعامل دستگاه‌های خارج از دولت با وزارت نیرو شد. به گزارش «تعادل»، از مهم‌ترین دستگاه‌های غیردولتی که مراوده آنها با وزارت نیرو قابل توجه است، قوه قضاییه و نیروی انتظامی است. جایی که برای بستن چاه‌های غیرمجاز نیاز به حضور جدی و پررنگ آنها در صدور حکم و اجرای آن وجود دارد.

 رندی اردکانیان در مقابل نمایندگان خوزستان

هر شخصی که برای تصدی وزارت نیرو معرفی شود چالش سختی برای اقناع نمایندگان استان خوزستان و استان‌های زاگرس‌نشین خواهد داشت. نمونه بارز این موضوع مخالفت شدیداللحن این دسته از نمایندگان با حبیب‌الله بیطرف بود که سهم بسزایی در شکست او داشت.

صحبت‌های اردکانیان در فراکسیون امید و خطاب به نمایندگان خوزستان اما نشان داد که اردکانیان به‌خوبی بازی روانی را بلد است. وی در گفت‌وگو با نمایندگان استان خوزستان که به حبیب‌الله بیطرف رای منفی داده بودند، عنوان کرده است: «اگر به من رای منفی بدهید در انگیزه‌های خود یا میزان درک خود از دغدغه‌های‌تان شک خواهم کرد، چراکه دغدغه‌های شما همان چیزی است که در برنامه‌های من عنوان شده است.»

او در رابطه با حساسیت‌برانگیزترین موضوع مدنظر نمایندگان خوزستان یعنی انتقال آب تنها به ذکر این جمله بسنده کرد: «توجیه‌پذیر بودن یا نبودن چنین اقداماتی بیش از هر چیز باید مورد مطالعه قرار بگیرد.»

وی همچنین در این نشست بر توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مطابق اهداف قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

 نگران تکرار سرنوشت بیطرف باشیم؟

پس از پایان این نشست نمایندگان لیست امید دیدگاه نسبتا مثبتی نسبت به گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت نیرو داشتند. به گزارش «تعادل» به نقل از خانه ملت، حبیب‌الله نیکزادی عضو فراکسیون امید و کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره اظهار کرد: «کمیسیون کشاورزی نظر مثبتی به اردکانیان دارد.»

همچنین احمد مازنی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی عنوان کرد که باید مراقب باشیم اتفاقی که برای حبیب‌الله بیطرف افتاد برای اردکانیان تکرار نشود و شخص رییس‌جمهور باید برای کسب رای بالای اعتماد گزینه پیشنهادی وزارت نیرو از خود مایه بگذارد. محمود صادقی نیز در این زمینه هشدار داده است که امروز نیز در مجلس فضایی مانند فضایی که برای بیطرف حاکم شده بود شکل گرفته است و نیاز است که فعالیت‌های فراکسیونی برای ترغیب نمایندگان به رای دادن به وزیر پیشنهادی تا لحظه آخر ادامه داشته‌ باشد.

 به برق هم توجه کنید

سوابق اردکانیان به خوبی نشان می‌دهد که تخصص وی در حوزه آب است و این‌ روزها محوریت اصلی صحبت‌های وی نیز در زمینه بحران آب و ملزومات برخورد با این معضل است. در چنین فضایی موضوع برق تقریبا مغفول واقع شده است و این مساله از همین حالا می‌تواند به زنگ خطری برای وزارت نیرو تبدیل شود که با تمرکز ویژه بر موضوع آب، صنعت برق به فراموشی سپرده شود. این هشداری است که الیاس حضرتی نماینده تهران پس از نشست با اردکانیان مطرح کرده است. وی در این باره گفت: «تمام توجهات نمایندگان و معاونان وزارت نیرو به موضوع آب معطوف شده است ولی باید به موضوع برق هم که با قیمت‌های مختلف در استان‌های مختلف ارائه می‌شود، توجه داشت. اختلاف 30تومانی قبوض برق با آن چیزی که ارائه می‌شود در رقم بالا بسیار زیاد می‌شود.»

 یک سوزن به وزارت نیرو

 یک جوالدوز به وزارت جهاد

وزارت جهاد کشاورزی با داشتن بزرگ‌ترین شبکه مصرف‌کنندگان آب، همواره متهم ردیف اول اتلاف منابع آبی است. عدم تدوین طرح جامع الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات شدیدا آب‌بر، مهم‌ترین انتقاداتی است که به این وزارتخانه وارد است. همین مساله سبب می‌شود که حتی در روزهایی که تمرکز نمایندگان مجلس بر بررسی وزیر پیشنهادی نیرو قرار گرفته است، باز هم پای وزارت جهاد به موضوع آب باز شود. در این راستا فریده اولادقباد دیگر نماینده تهران پس از نشست با اردکانیان اعلام کرد که باتوجه به برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی تحقق پیش‌بینی کارشناسان در رابطه با بحران آب در دهه‌های آینده بدیهی است و وزارت نیرو در 4سال آینده باید توجه جدی به منابع آبی داشته باشد. اولادقباد با انتقاد از کشت برخی محصولات کشاورزی گفت: «برخی محصولات کشاورزی ما به‌گونه‌یی تولید و صادر می‌شود که گویی ما آب را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.»

اختلاف وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی موضوعی بود که هادی بهادری نماینده ارومیه نیز به آن اشاره کرد. بهادری در این زمینه اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی وزارت نیرو اختلاف با وزارت جهاد کشاورزی است و ما امیدواریم که با حضور اردکانیان فصل جدیدی از روابط بین این دو وزارتخانه ایجاد شود.»

 

 

ارسال نظر