اعتراض مدیرعامل نفت‌خیز جنوب به مکان فرودگاه اهواز

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۱

شانا  مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، فرودگاه اهواز را یکی از موانع توسعه میدان نفتی اهواز خواند و گفت: فرودگاه حدود ۲درصد از روی سطح مخازن میدان اهواز قرار گرفته است. وی گفت: موقعیت کنونی فرودگاه اهواز، ساخت‎و‎سازهای دهه‎های اخیر در این شهر، وجود اماکن، کارگاه‎ها و ساختمان‎هایی که بدون توجه به حریم میدان و برنامه‎های آتی حفاری احداث شده است، در مجموع باعث شده حدود ۲۵درصد از کل سطح‎الارض میدان نفتی اهواز همچنان از دسترس این شرکت خارج باشد. عالیپور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰میدان بزرگ جهان است، ادامه داد: از زمان کشف این میدان در سال ۱۳۳۸ تاکنون افزون بر ۵۰۰ حلقه چاه در محدوده‎‏یی به طول ۷۵ و عرض ۸ کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقع شده‎اند. وی حجم نفت درجای میدان اهواز را بیش از ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی را حدود 5تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده روی مخازن آسماری و بنگستان میدان اهواز، امکان افزایش ظرفیت تولید میدان اهواز به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۹۸ وجود دارد؛ ضمن اینکه دستیابی به ظرفیت بالاتر نیز دور از انتظار نیست. عالیپور با اشاره به گزینه‎های مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطح الارضی و موانع حفاری در این میدان توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای جبران عدم دسترسی به بخش قابل توجهی از سطح‎الارض میدان اقدام به به‌کارگیری روش‎های خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاه‎های خوشه‎یی (حفاری ۴ تا ۵ حلقه چاه در یک محدوده واحد) و حفاری چاه‎های انحرافی و افقی کرده است؛ با وجود این هنوز هم نمی‌توان همه بخش‎های مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید مشارکت داد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: به تازگی با توجه به رواج حفاری به روش ERD (یا حفاری با طول بلند Extended Reach Drilling) ضمن مذاکره با شرکت‎های ارائه ‌دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری برای به‌کارگیری این شیوه نوین هم مشخص شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی شده و بخشی از مشکلات سطح‌الارض میدان مرتفع شود. وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که استفاده از این فناوری، هزینه حفاری و تعمیرات آینده چاه‎ها را به شکلی غیرمتعارف بالا می‎برد به گونه‌یی که گاه بخشی از آن بودجه از ارزش کل تاسیسات و اماکن روی سطح موجود بیشتر است. وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیات‌مدیره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مقرر شد تا زمین‌ها و مستحدثات ایجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به‌طور دقیق مشخص و قیمت‌گذاری شود تا بتوان با کمک ۲وزارتخانه نفت و راه و شهرسازی برنامه جابه‌جایی فرودگاه اهواز را عملیاتی کرد که با وجود تلاش‎های صورت گرفته، تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این باره صورت نگرفته است.

 

 

ارسال نظر