کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۳۸

اخذ مجوز 75 شرکت توزیع سوخت

ایسنا| معاون مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: براساس قانون و شیوه‌نامه ارزیابی شرکت‌های صاحب صلاحیت (برند) که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده، تاکنون به ۷۵ شرکت زنجیره‌یی توزیع سوخت مجوز فعالیت داده شده است.

مجید مجیدی‌راد با اشاره به اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی، وظیفه شرکت‌های صاحب صلاحیت (برند) را دریافت سوخت از انبارهای نفت، حمل به موقع آن در جایگاه‌های زیرپوشش و همچنین مسوولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و از شرکت‌های حمل و نقل و انجمن صنفی جایگاه‌های عرضه سوخت خواست تا درصورت توانایی، نسبت به ایجاد شرکت صاحب صلاحیت اقدام کنند.

وی افزود: سیستم حق‌العمل‌کاری و حمل و نقل براساس نرخ تعرفه‌هایی که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعریف می‌کند، پرداخت می‌شود.

همچنین مسعود رضایی، معاون مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با اجرای طرح توزیع سوخت ازسوی شرکت‌های زنجیره‌یی حق کسی ضایع نخواهد شد، اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی را در شرکت لازم و ضروری دانست و گفت: برون‌سپاری امور اقتصادی به بخش خصوصی از سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی است که اجرای آن در همه جوامع پیشرفته و کشورهای صنعتی موفق بوده است.

مهربانی ابرها در مهر ماه

تعادل| آخرین وضعیت بارش‌های مهرماه نشان می‌دهد، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهرماه تا 29 این ماه بیش از 8.6 میلیمتر بوده است، به این ترتیب، میزان بارش‌ها نسبت به دوره مشابه پارسال 115 درصد افزایش داشته است. به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران در مهرماه امسال همزمان با فعالیت سامانه‌های بارشی کشور و کاهش محسوس دما، میزان بارش‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است.

بنابراین گزارش، بارندگی این دوره نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (6.7 میلیمتر) بیش از 28 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (4 میلیمتر) 115 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حکایت از آن دارد که بیشترین حجم بارش‌های مهرماه امسال در حوضه آبریز اصلی دریای خزر با 67 میلیمتر و کمترین حجم بارش‌ها در حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و قره‌قوم با 2 میلیمتر اتفاق افتاده است. گفتنی است، حوضه‌های آبریز خلیج‌فارس و مرزی شرق در این ماه، از وجود بارش‌ها بی‌بهره ماندند. بارش‌های حوضه آبریز اصلی خزر در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 103 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت 76 درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش، در مهرماه امسال حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه 8 میلیمتر بارندگی داشته و حوضه‌های آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق فاقد بارش بوده‌اند.

این پراکندگی بارش سبب شده تا باوجود بارش‌های مناسب در این ماه، تاثیر مثبتی عاید منابع آبی حوضه خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق نشود. بر پایه این گزارش، بیشترین حجم بارش‌های کشور در ایستگاه رامسر- صفارود با 572.5 میلیمتر و کمترین حجم بارش‌های کشور در مهرماه جاری در استان‌های کردستان، ایلام، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی با صفر میلیمتر به ثبت رسیده است. حجم بارش‌های اول مهر تا پایان 29 مهرماه جاری معادل 14میلیارد و 173 میلیون مترمکعب بوده است.

جذب فاینانس پتروشیمی با یکپارچگی صادرات

نیپنا| قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به صادرات سالانه حدود 10میلیارد دلار محصول پتروشیمی از ایران، گفت: در صورت یکپارچگی صادرات پتروشیمی‌ها می‌توان از ارز حاصل از صادرات برای تضامین فاینانس استفاده کرد.

فریبرز کریمایی درباره تصمیم شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده متانول برای یکپارچه‌سازی صادرات با ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی در صنعت پتروشیمی، گفت: برای اخذ تضامین برای بازگشایی خطوط اعتباری و فاینانس توسط شرکت‌ها و هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت ارزش درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی است.

کریمایی با تاکید بر اینکه در برنامه‌ ششم بیش از 38میلیارد دلار نیازمند جذب سرمایه‌گذاری هستیم و برای اتمام طرح‌های در دست اجرا نیز باید حداقل بیش از 20میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب نماییم، اظهار داشت: تا پایان برنامه ششم حداقل نیازمند 58میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که به‌طور متوسط می‌شود سالانه 11.5میلیارد دلار و این میزان هرچند هدف بسیار بزرگی است، لیکن برای کشوری که توان صادراتی 10 تا 12میلیارد دلار در سال را دارد، در صورت مدیریت صحیح امکان‌پذیر است.

 

ارسال نظر