ظرفیت‌ استارت‌آپ‌ها برای توسعه انرژی تجدیدپذیر

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۳۶

گروه انرژی|

رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت سرفصل مواضع خود پیرامون برنامه‌هایش را تشریح کرده است. شاید جدیدترین اظهارنظر او در این گفت‌وگو را بتوان به اظهاراتش پیرامون ظرفیت‌ استارت‌آپ‌ها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داد. او در این زمینه گفته است: «برای استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، استارت‌آپ‌ها ظرفیت‌های زیادی در این زمینه ‌دارند و می‌توان از این شرکت‌های نوپا که برپایه فناوری و دانش روز هستند در زمینه صرفه‌جویی در مناطق زیست‌محیطی استفاده کرد.»

اردکانیان همچنین عنوان کرده است که با اولویت دادن به رویکرد «اجتماعی» به جای «مهندسی»، مدیریت تقاضا اولویت او در حوزه آب خواهد بود. او در بخشی از صحبت‌های خود پیرامون بحران آب عنوان کرده است: «باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم. باور دارم عده‌یی حساب‌شده در دنیا روی موضوع جنگ آب‌کار می‌کنند تا این مساله عادی شود. اعتقادم این است که در کشورمان هم نیروی انسانی و هم ‌پتانسیل و ظرفیت و هدف‌های مشترک و نقاط روشنی است که می‌توانیم مسائل را حل کنیم.» معاون اسبق وزیر نیرو گفته است: «باید بپذیریم هر دوره‌یی اقتضائاتی دارد. دوره‌یی تمرکز روی آب‌های سطحی است که از این دوره تحت عنوان مدیریت تامین و عرضه عنوان می‌شود، اما وقتی وارد مدیریت تقاضا می‌شویم عرضه و تقاضا متفاوت است. در موضوع تقاضا در را به روی علوم اجتماعی باز می‌کنیم و در دوره تامین حتی می‌توانیم پشت درهای بسته هم با منابع مالی به ارائه طرح و اجرای آن بپردازیم.» دیدگاه او در زمینه برق نیز بی‌شباهت به حوزه آب نیست. اردکانیان که در زمان وزارت شهید عباسپور با او همکاری می‌کرده در بخشی از صحبت‌هایش در مورد حوزه برق عنوان کرده است: « باید بدانیم شیوه مصرف چه در آب و برق شیوه درستی نیست. براساس گزارش‌های اعلام‌شده امسال نسبت به سال گذشته 7.3درصد رشد پیک داشتیم و این برای کشوری که در آستانه تحول برای رونق و تولید است ناشی از مصرف‌گرایی است. در این زمینه باید کارکنیم. این روش مصرف در آب و برق و نه در هیچ ماده طبیعی دیگر قابل‌قبول و قابل‌دوام نیست. باید این اعتماد در مردم به وجود بیاید که با تغییر معنادار در نحوه مصرف، مشکلات در این خصوص از بین می‌رود.»

اردکانیان در تشریح موضع خود پیرامون «سدسازی» که این روزها به دلیل تبعات زیست‌محیطی مخالفان زیادی در ایران پیدا کرده عنوان کرده است: «من شرکت سدسازی ندارم که نگران بیکاری آنها باشم. در دوره‌یی باید آب‌ها را مهار می‌کردیم و باید تمرکز می‌کردیم تا در دوره کوتاه منابع آب‌های سطحی را کنترل کنیم. آن دوره سپری‌ شده است. بخش‌هایی هنوز باقی است ولی توجه بیشتر باید به اقتضائات دوره مدیریت تقاضا باشد.» او در ادامه گفته است: «اینکه آب‌ها را چگونه مصرف می‌کنیم. باید به این مساله توجه داشت که آیا نقاط کم‌آب همه کارهایی که لازم است درزمینه نحوه مدیریت مصرف انجام می‌دهند یا خیر. چون اگر به این مسائل توجه نکنند آب‌های جدید هم مصرف می‌شود و مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.»

 

ارسال نظر