لزوم خودکفایی بازوی پژوهشی نفت در درآمدزایی

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۳۵

گروه انرژی|

دیروز پژوهشگاه صنعت نفت، میزبان مراسم تودیع حمیدرضا کاتوزیان رییس سابق این پژوهشگاه و معارفه جعفر توفیقی رییس فعلی پژوهشگاه بود. چهره‌یی که تاکنون بیشتر به‌عنوان فعال سیاسی شناخته می‌شد و از اصلاح‌طلبان سرشناس به‌شمار می‌رود. این مراسم با حضور حبیب‌الله بیطرف معاون امور پژوهشی وزارت نفت برگزار شده و به این ترتیب توفیقی از روز گذشته فعالیت خود را به‌صورت رسمی در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز کرد. حبیب‌الله بیطرف در این مراسم توقعات و انتظارات وزارت نفت از ریاست جدید پژوهشگاه را تشریح کرد. او در این زمینه عنوان کرد: «ما انتظار داریم در حوزه فناوری غیر از فناوری‌هایی که از بعد تخصصی با صنعت نفت مرتبط است، توجه به فناوری‌های بین‌بخشی مثل آی‌تی و نانو و بایو شود. نفوذ این فناوری‌ها بسیار تاثیرگذار است. برای آینده اگر صنعتی کمتر از 30 الی 40 درصد ارزش افزوده ناشی از آی‌تی نداشته باشد، صنعتی پیشرو در عرصه جهانی نبوده و صنعتی میرا به حساب خواهد آمد.»

بیطرف افزود: «پژوهشگاه باید در روش‌ها و مدل‌های انتقال فناوری به وزارت نفت کمک کند.»

معاون پژوهشی وزیر نفت در بخش بعدی صحبت‌های خود به تغییراتی که انتظار می‌رود از این به بعد در روش مدیریتی پژوهشگاه لحاظ شود اشاره و عنوان کرد: «دیدگاه من این است که پژوهشگاه باید سازمانی پروژه‌محور باشد، تیم مدیریتی قبلی قدم‌هایی در این زمینه برداشته است اما این رویکرد باید نهادینه شود. همچنین سازمان پروژه محور باید سهم درآمدهای اختصاصی از کمک‌های وزارت نفت را افزایش دهد و ما از دکتر توفیقی می‌خواهیم در این راستا گام‌های بیشتری بردارد.» او در ادامه عنوان کرد: «بحث نتیجه‌گرا بودن هم مطرح است. باید در پژوهش‌ها طوری عمل شود که همه مدیران نفت و گاز احساس کنند پژوهشگاه برای ما مفید و موثر بوده و در کار ما پیشرفتی ایجاد کرد.»

بیطرف در انتها انتظار وزارت نفت از جایگاه پژوهشگاه و دانشگاه‌ها در قبال یکدیگر را ترسیم کرده و گفت: «نمی‌خواهیم بین پژوهشگاه و دانشگاه‌ها رقابت وجود داشته باشد، در نتیجه پژوهشگاه از کار آموزشی و جذب دانشجو خودداری کند.»

در این مراسم جعفر توفیقی که در ابتدای دولت یازدهم برای مدتی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود در تشریح مواضع خود برای ریاست پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: «پژوهشگاه به واسطه حدود ۶۰ سال سابقه فعالیت و برخورداری از سرمایه انسانی متخصص و متعهد اندوخته گرانبهای دانش و تجربه، سرمایه ارزشمند صنعت نفت است. متخصصان بزرگی در این مجموعه پرورش یافته‎اند و سرمایه‎یی که پژوهشگاه در دهه‎های گذشته و در فراز و نشیب‎های مختلف کسب کرده است، باید مورد استفاده قرار گیرد.»

وی به سرمایه‎های فیزیکی پژوهشگاه صنعت نفت هم اشاره و آن را در سطح خاورمیانه بی‌نظیر توصیف کرد.

توفیقی در ادامه با اشاره به اساسنامه جدید پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: به‌طور طبیعی اساسنامه مهم‌ترین سند پژوهشگاه است که باید به‌عنوان سندی مادر به آن اتکا شود. در این اساسنامه، بر ماموریت‌گرایی پژوهشگاه تاکید و این ماموریت، ارتقای ظرفیت‎های فناورانه و دانش فنی در صنعت نفت و تبدیل این صنعت به صنعتی دانش‌بنیان تعریف شده است.

 

ارسال نظر