هدف‌گذاری افتتاح بید بلند 2 در بهمن 97

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۳۴
هدف‌گذاری افتتاح بید بلند 2 در بهمن 97

گروه انرژی| نادی صبوری|

بالغ بر صدها نفر بر صندلی‌های سالن اجتماعات پژوهشگاه صنعت نفت نشسته‌اند. افرادی که دیدشان نسبت به وضعیت صنعت پتروشیمی ایران و به‌ویژه حال و روز هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس که این روزها با حاشیه‌سازی برخی رسانه‌ها پیرامون تغییر مدیرعامل نیز مواجه شده، با عموم مردم متفاوت است. اگر برای اغلب جامعه، اهمیت سطح تولید و درصد پیشرفت فیزیکی طرح‌های هلدینگ خلیج‌فارس بیشتر از جنبه ملی اهمیت دارد، برای افرادی که دیروز در مجمع سالانه هلدینگ شرکت کرده بودند، در حساب بانکی‌شان نیز تجلی می‌یابد. دیروز جو حاکم بر مجمع عمومی و فوق‌العاده هلدینگ خلیج‌فارس از یک سو تحت‌تاثیر موضوع افزایش سرمایه و تقسیم سود و از یک سو تحت‌تاثیر «شایعات» پیرامون تغییر مدیرعامل بود. در بخش پایانی مجمع عمومی سهامداران خرد با تشویق عادل نژادسلیم مدیرعاملی که بین سهامداران محبوبیت دارد از او اعلام حمایت کردند. نژادسلیم نیز با بیان اینکه تکیه بر این صندلی‌ها «حماقت» است، عنوان کرد: «ما به این اخبار تا زمانی که اتفاقی نیفتد اهمیتی نمی‌دهیم و کارمان را ادامه می‌دهیم. چمدان ما آماده است اما تا آن زمان فکرمان را درگیر این مسائل نخواهیم کرد.» گزارش «تعادل» از اتفاق‌های رخ داده در این مجمع را در ادامه می‌خوانید.

هر کسی از گوشه و کنار عددی می‌گوید، یکی می‌گوید «60 تومان» دیگری بلند عدد «50» را فریاد می‌زند اما فرد کناری من که نگاه منطقی‌تری به موضوع دارد، آرام می‌گوید «40 تومان منطقی است. باید برای افزایش سرمایه و هزینه‌های پروژه‌ها نیز پولی باقی بماند.» اینها طیفی از جامعه هستند که بخشی از سرمایه‌شان یا تمامش را نه راهی بانک‌ها بلکه راهی حمایت از صنعتی کرده‌اند که در ایران اهمیت فراوانی دارد. در نهایت سود 40تومان پذیرفته می‌شود و سهامداران نیز نسبتا راضی به نظر می‌رسند. این سکانس پایانی مجمع عمومی سالانه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس است که روز گذشته در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شده و با صحبت‌های عادل نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ پیرامون روندی که هلدینگ در 4 سال گذشته طی کرده است، آغاز شده بود. نژادسلیم طی این صحبت‌های خود به تغییراتی که پس از سال 1392 و آغاز دوره مدیریتی وی در ساختار و رویکرد این گروه اتخاذ شده، اشاره کرده و عنوان کرد: «سبد هلدینگ در ابتدا ریسک زیادی داشت و خوراک مایع بسیار زیاد بود. اکنون و با رسیدن به سال 1397 و

به نتیجه رسیدن پروژه‌ها، زنجیره ارزش افزوده وضعیتی بسیار بهتر پیدا خواهد کرد.»

همان‌طور که انتظار می‌رفت او بخش زیادی از صحبت‌های خود خطاب به سهامداران جزء و اصلی هلدینگ را به ‌پروژه بید بلند 2 اختصاص داد. نژادسلیم در این باره گفت: «تمام توان هلدینگ در حال حاضر بر بید بلند متمرکز شده است. شیوه مدیریت ما در این پروژه نیز نه فردی بلکه تیمی است و بهمن سال 1397 پروژه راه‌اندازی خواهد شد.» او در این قسمت خطاب به حاضران عنوان کرد: «سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به‌طور کل و همچنین در هلدینگ خلیج‌فارس نتایج آنی کمتری دارد و باید به شکل بلندمدت به آن نگاه کرد. به همین واسطه از سهامداران خواهش می‌کنم که با تقسیم نکردن سود در امسال، اجازه بدهند که سود بیشتری را در سال 1397 و به نتیجه رسیدن پروژه‌ها دریافت کنند.»

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس سپس به دیگر تغییرات رخ داده در این شرکت پرداخته و عنوان کرد که در چند سال اخیر آنها توانسته‌اند با حذف واسطه‌ها با مصرف‌کننده نهایی ارتباط برقرار کرده و در نتیجه شرایط فروش محصولات خود را بهبود ببخشند. او همچنین با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری روی پلی اتیلن سبک و سنگین دیگر چندان جذاب نخواهد بود، عنوان کرد: «ما باید استراتژی جدید را مدنظر داشته باشیم، در این استراتژی یکی از مهم‌ترین ارکان مشارکت در خارج از ایران است که موجب ایمنی سرمایه می‌شود.»

نژادسلیم در بخش بعدی صحبت‌هایش با بیان این جمله که «صنعت پتروشیمی را دست‌کم نگیریم، پول‌های‌مان را در بانک نخوابانیم و در پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم»، ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی رگولاتوری در این صنعت، وضعیت بهبود پیدا کرده و در نتیجه جذب سرمایه از سوی مردم نیز روندی بهتر را در پیش گیرد. او همچنین عنوان کرد درحالی که تعداد شرکت‌های زیان‌ده خلیج‌فارس در سال 1392 برابر 8 شرکت بوده است این تعداد در سال جاری به 2 شرکت رسیده است که هلدینگ با جذب مشاور خارجی در حال بررسی راه‌های نجات این 2 شرکت که پتروشیمی خوزستان و پتروشیمی فیلیپین هستند، است.

درنهایت با قرائت گزارش سازمان حسابرسی و تصویب توسط سهامداران، همچنین افزایش سرمایه و پذیرفتن عدد 40 تومان برای سود، اعضای جدید هیات‌مدیره که تغییری نسبت به ترکیب سابق نداشتند نیز انتخاب و معرفی شدند.

 

ارسال نظر