تامین مالی؛ اولین مانع وزیر نیروی دولت دوازدهم

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۴۳
تامین مالی؛ اولین مانع وزیر نیروی دولت دوازدهم

گروه انرژی  نادی صبوری

نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب نیز برگزار شد و وزیر نیرویی نبود که بیاید آن را افتتاح کند. اما حرف و سخن از او، از همان ابتدا در سالن‌ها و غرفه‌های نمایشگاه پیچیده بود. دیروز سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب توسط ستار محمودی کسی که این روزها در قالب سرپرست، امورات وزارت نیرو را مدیریت می‌کند، افتتاح شد.

ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو که از چهره‌های بسیار قدیمی این حوزه به‌شمار رفته و تمام

 13 نمایشگاه را از نزدیک مشاهده کرده است، با مقایسه این نمایشگاه با سال‌های گذشته عنوان کرد: «امسال بسیاری از تولیدکنندگان از وضع بازار احساس رضایت دارند، پیامد جانبی این مساله بسیار مهم است و نشان می‌دهد بازار صنعتگران ما رو به توسعه است. نکته دیگر این است که در ایران قبلا گفته می‌شد استعداد صنعتی ندارد اما در نمایشگاه پیچیده‌ترین تاسیسات ساخته شده است.»

او با مطلوب خواندن نمایشگاه عنوان کرد که بیش از 280 شرکت ایرانی و 105 شرکت خارجی که عمدتا از کشورهای اروپایی هستند در اینجا شرکت کرده‌اند. او استقبال اروپایی‌ها را نسبت به سال‌های قبل بهتر توصیف کرده و عنوان کرد که امسال برخی آنها به‌صورت کاروانی در نمایشگاه حاضر شده‌اند و سرمایه‌گذاری سنگینی برای حضور داشته‌اند. من به‌عنوان کسی که تاریخچه این نمایشگاه را دارم می‌توانم بگویم تا چنین روحیه‌یی در کشور داریم بدین معناست که در عرصه آب و برق هیچ نگرانی بابت تهدید از جانب خارج از مرزها که صنعت را دچار نوسان کند، نداریم.

سرپرست فعلی وزارت نیرو پس از بیان صحبت‌هایی دیگر پیرامون وضعیت صنعت آب در حال حاضر، پاسخگوی پرسش خبرنگاران درباره گمانه‌زنی‌ها از وزیر بعدی نیرو بود. در هفته‌های اخیر «رضا اردکانیان» به‌عنوان مهم‌ترین گزینه در دست گرفتن سکان وزارت نیرو مطرح بوده است. ستار محمودی در واکنش به پرسشی در مورد این گزینه برای وزارت نیرو عنوان کرد: «اردکانیان به‌عنوان نیرویی توانمند و فرزند عرصه آب و برق در وزارت نیرو بوده و یکی از کاندیداهای مطرح این وزارتخانه است اما در آینده مشخص می‌شود که چه کسی این پست را احراز می‌کند.»

محمودی در پاسخ به این پرسش «تعادل» که از دیدگاه او مهم‌ترین چالشی که وزیر نیروی دولت دوازدهم با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد چه چالشی است، ‌گفت: ‌«مساله تامین مالی» مهم‌ترین مشکل پیش روی وزیر نیرو است. وزارت نیرو طی چند سال اخیر به‌شدت با مشکل کمبود منابع مواجه بوده و هیچ راه قطعی‌ای برای رفع این مشکل پیدا نشده است. در واقع در وضعیت فعلی تنها 3 راه

پیش روی این وزارتخانه قرار دارد؛ راه نخست افزایش سهم وزارتخانه از بودجه و صندوق توسعه ملی است که روندی که تاکنون در این زمینه طی شده چندان موفقیت‌آمیز نیست.

لازم به یادآوری است رحیم میدانی معاون آب و آبفای این وزارتخانه، چندی پیش در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرده بود: «در طرح تعادل‌بخشی، به وزیر نیرو و مدیران سازمان برنامه اعلام کردم که اگر موفق به دریافت بودجه برای این طرح نشوم، معاونت من به یک شاهی نمی‌ارزد و استعفا می‌دهم. خوشبختانه این افزایش بودجه اتفاق افتاد وگرنه بنده با 20میلیارد تومان چه کاری می‌توانستم انجام بدهم؟ چرا نباید به ما اختیارات متناسب با مسوولیت داده شود و تصمیم‌گیری کنیم و پاسخگوی مردم هم باشیم؟» راه دیگر افزایش قیمت آب و برق است که باتوجه به نارضایتی‌های عمومی که به‌دنبال دارد، دولت‌ها اغلب ترجیح می‌دهند این اتفاق را به گردن دولت‌های مابعد خود بیندازند. راه دیگر تامین سرمایه از منابع خارجی است. ستار محمودی روز گذشته در این زمینه عنوان کرد: «هم‌اکنون در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی حوزه آب و برق حدود 10میلیارد یورو طرح‌های در حال مذاکره بین شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی و خارجی وجود دارد.»

به گزارش «تعادل»، ‌چینی‌ها مثل همیشه غرفه‌های ارزان و کوچک حاشیه سالن‌ها را در اختیار دارند و تجهیزاتی که بیشتر مصرف‌کننده خانگی دارد ارائه می‌کنند، دستگاه‌های تصفیه آب یکی از این موارد است. دیروز و در جریان برگزاری نمایشگاه آب و فاضلاب، فرصتی برای طرح این پرسش که اساسا این دستگاه‌ها تا چه اندازه مفید است از مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب آبفا به دست آمد. کوشیار اعظم واقفی در این زمینه به «تعادل» گفت: «در مورد تهران این دستگاه‌ها نه تنها کارکردی ندارد بلکه با حذف املاح از آب، ضرر نیز به‌دنبال دارد.»

واقفی در ادامه در توضیح بیشتر پیرامون کیفیت آب تهران و شبهاتی که هر از گاهی پیرامون آن در رسانه‌ها ایجاد می‌شود، عنوان کرد: «70درصد تامین آب تهران از محل منابع سطحی و تنها 30درصد منابع آب زیرزمینی است، همین مساله از کیفیت و یکنواختی آن در آب تهران حکایت دارد. به همین واسطه دستگاه‌های تصفیه آب برای تهران محلی از اعراب ندارد.»

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب و آبفا همچنین عنوان کرد: «متاسفانه بعضی دستگاه‌های تصفیه آب نیز استاندارد نیستند و خواص آب را طوری تغییر می‌دهند که خود مضر است. مثلا آب را قلیایی می‌کنند یا در مخازن از لامپ‌ها استفاده نمی‌کنند و عوامل میکروبی در آن رشد می‌کند.»

در جریان این صحبت‌ها که در خلال برگزاری نشست خبری پاکروح معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار می‌شد؛ آخرین آمار در مورد تعداد انشعاب‌های غیرمجاز آب در کشور را ارائه کرد. طبق آماری که از سوی شاهین پاکروح بیان شد اکنون در ایران 300 هزار انشعاب غیرمجاز آب وجود دارد که دولت به‌دنبال این است که با روش‌های مختلف این انشعاب‌ها را به مجاز تبدیل کند.

او در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: «سهم آب شرب در مصارف کشور معادل 7درصد است. ما در موضوع تامین آب شرب شهرها و روستاها مشکل و دغدغه‌یی نداریم منوط به اینکه طرح‌های تامین آب در شهرها و روستاها به بهره‌برداری برسد.»

بهنام وکیلی مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب نیز در جریان این نشست خبری به آخرین وضعیت طرح‌های فاضلاب و همچنین بازچرخانی در کشور پرداخته و عنوان کرد: به‌طور کلی 80درصد از میزان مصرف آب خانگی به فاضلاب تبدیل می‌شود که این مساله نشان از اهمیت توسعه فاضلاب و بازچرخانی آب در کشور دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «در 3 دهه گذشته قبل از انقلاب کمتر از 10تصفیه‌خانه در ایران وجود داشت اما اکنون این آمار در 295 شهر به 183 هزار رسیده است و به‌طور متوسط نزدیک 47درصد جمعیت شهری تحت‌پوشش فاضلاب داریم. البته این آمار در روستاها کمتر است.»

وکیلی با اشاره به اهمیت بازچرخانی در جهان و اینکه در برخی کشورها با چندین دفعه بازچرخانی حتی فاضلاب به‌عنوان آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: «در ایران اما به دلایل مسائل مذهبی احتمالا جامعه پذیرش این مساله را نخواهد داشت. در حال حاضر یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب خروجی تصفیه‌خانه‌هاست که از این میزان 60 الی 70 درصد بازچرخانی می‌شود.»

گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب از دیروز دوشنبه 24 مهر در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. در سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب 258 شرکت داخلی و

 105 شرکت خارجی حضور دارند و شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه از 20 کشور ازجمله ایتالیا، ترکیه، آلمان، آذربایجان، مجارستان، چین، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، کره‌جنوبی، هندوستان، سوییس، اتریش، انگلستان، سوئد، ژاپن، کانادا، بلژیک، ایسلند و جمهوری چک حضور فعال دارند.

 

ارسال نظر