صادرات برق 25‌ درصد افزایش یافت

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۶۴

 

ایرنا| معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از افزایش 25درصدی صادرات برق در 6 ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان عنوان کرد: در 6 ماه نخست سال گذشته 4میلیون و 146هزار کیلووات ساعت برق به کشورهای دیگر صادر شد اما این رقم در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون کیلووات ساعت افزایش یافت و به 5 میلیون و 162هزار مگاوات رسید. وی ادامه داد: ایران با 7 کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق همچنین جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می‌کند.

معاون وزیر نیرو در مورد دریافت مطالبات ایران از عراق گفت: عراق بخشی از مطالبات ایران را در چند مرحله پرداخت کرده و باقیمانده مطالبات را نیز به مرور پرداخت خواهد کرد. گزارش‌های وزارت نیرو حاکی از این است که درآمد حاصل از صادرات برق در دولت یازدهم(ازشهریور 1392 تا پایان 3ماهه نخست 1396) با وجود افزایش مصرف داخلی، رشد کرد و به 3میلیارد و 373میلیون دلار رسید.

در دولت یازدهم 40میلیارد و 120میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همجوار شامل جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه و عراق صادر شد.

میزان صادرات برق در سال‌های پایانی فعالیت دولت دهم 8 میلیارد کیلووات ساعت و درآمد سالانه حاصل از آن نزدیک به 800 میلیون دلار اعلام شده بود. افزایش صادرات برق ایران در دولت یازدهم در شرایطی محقق شد که مصرف بخش خانگی با روندی صعودی همراه بود؛ البته ایران با برخی کشورهای همسایه مبادله برقی دارد؛ به این معنی که در کنار صادرات در برخی فصل‌ها و ساعت‌های شبانه‌روز از کشورهایی مانند ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می‌کند. وزارت نیرو«تبدیل ایران به مرکز راهبردی برق منطقه» را به عنوان یک چشم‌انداز در نظر گرفته و برای گسترش مبادلات الکتریکی برون‌مرزی، ارتباط با روسیه، تاجیکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس را در دست بررسی، مطالعه و اقدام قرار داده است.

واردات نفت کره جنوبی

از ایران رکورد زد

ایرنا| خبرگزاری رویترز دیروز اعلام کرد، واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر(شهریور- مهر) به بالاترین سطح در 6 ماه گذشته رسید.

رویترز براساس آمار به دست آمده از گمرک کره جنوبی خبر داد، پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه گذشته یک میلیون و 830 هزار تن یا 446هزار و 148بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که 22.8‌درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. کره جنوبی در سپتامبر سال 2016 حدود یک میلیون و 500 هزار تن نفت از ایران خریداری کرده بود؛ این کشور بیشتر میعانات گازی از ایران خریداری می‌کند.

رویترز نوشت: ایران پس از لغو تحریم‌ها در سال گذشته، تولید خود را افزایش می‌دهد و قصد دارد صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را تا پایان سال 2017 به حدود 2.6میلیون بشکه در روز برساند.

واردات نفت کره جنوبی از ایران از ابتدای سال 2017 تا پایان ماه سپتامبر(اواسط دی 1395 تا اواسط مهر 1396) با 43.1‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 14میلیون و 30هزار تن یا 377هزار و 59 بشکه در روز رسیده است.

کره جنوبی در 9ماه نخست سال 2016 (اواسط دی 1394 تا اواسط مهر 1395) 9میلیون و 810 هزار تن نفت از کشورمان خریداری کرده بود.

در 9ماه نخست امسال، مجموع واردات نفت خام کره جنوبی با 3.4‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 110میلیون و 510 هزار تن یا 2میلیون و 970هزار بشکه در روز رسیده است.

 

ارسال نظر