بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیکی به معادله قیمت نفت

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۰۶

گروه انرژی|

روز گذشته قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری با افزایش قابل توجهی همراه بود. مهم‌ترین عامل در این رشد قیمت مربوط به مسائل ژئوپلیتیکی و به‌خصوص انتظار بازار در رابطه با سخنرانی دونالد ترامپ و اعلام موضع درباره توافق هسته‌یی ایران بود.

بدین‌‌ترتیب پس از برگزاری رفراندوم کردستان، سرنوشت توافق هسته‌یی ایران و 6قدرت جهانی تبدیل به دومین فاکتور ژئوپلیتیکی در تعیین قیمت طلای سیاه شد تا بدین‌ترتیب پس از مدت‌ها، فعالان بازار دغدغه‌یی جز مازاد عرضه و توافق کاهش تولید نفت اوپک را پیدا کرده و آنها را در محاسبات خود بیاورند. انتظارها برای شنیدن تصمیم دونالد ترامپ در رابطه با توافق هسته‌یی ایران، قیمت نفت خام برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدییت را بیش از 2درصد افزایش داد که از ابتدای ماه اکتبر بی‌سابقه بوده است. تا لحظه نگارش این گزارش و پیش از آغاز سخنرانی رییس‌جمهور امریکا، هر بشکه نفت خام برنت با یک‌دلار و 12سنت افزایش به سطح 57دلار و 37سنت رسید و هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی نیز 51دلار و 66سنت معامله شد.

با برداشته‌شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور توانست تولید خود را به سرعت بالا برده و براساس آخرین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، ایران در ماه سپتامبر بیش از 3میلیون و 800هزار بشکه تولید داشت. اکنون این نگرانی وجود دارد که عدم تایید توافق هسته‌یی از سوی دولت جمهوری‌خواه امریکا یا اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، تولید و صادرات نفت‌خام سومین تولیدکننده بزرگ اوپک را تحت تاثیر قرار بدهد.

نگرانی از وضعیت توافق هسته‌یی ایران در حالی به وجود آمده است که بازار برای چند هفته بر تنش‌های بین حکومت مرکزی عراق و اقلیم خودمختار کردستان و سرنوشت 600هزار بشکه نفتی که روزانه در شمال عراق تولید می‌شود، تمرکز کرده بود.

در این ‌رابطه جیووانی استانوو تحلیلگر بازار نفت به مارکت‌واچ گفت: «تا همین چند وقت پیش تمام دغدغه‌ها معطوف به مازاد عرضه بود و فعالان بازار ریسک‌های ژئوپلیتیکی را نادیده می‌گرفتند. اما در حال حاضر بازار به این نتیجه رسیده است، وضعیت عراق و ایران به گونه‌یی است که می‌تواند منجر به کاهش عرضه نفت در بازار شده و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش دهد.»

در کنار نگرانی‌های ژئوپلیتیکی به وجود آمده در خاورمیانه عامل دیگری نیز در افزایش قیمت نفت موثر بود. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از وضعیت اقتصادی چین نشان می‌دهد که واردات نفت خام این کشور در ماه سپتامبر با رشد تقریبی یک‌میلیون بشکه در روز مواجه بوده است. انتشار چنین داده‌هایی از سوی دولت چین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در رابطه با کاهش تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام جهان را تا حدود زیادی کاهش داد.

 

 

ارسال نظر