کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۲۹

بازسازی خط لوله کرکوک به ترکیه

ایرنا   به گزارش آناتولی، وزارت نفت عراق طی بیانیه‌یی اعلام کرد: جبار اللعیبی دستور مرمت و بازسازی خط لوله نفت کرکوک را که از استان صلاح‌الدین و موصل عبور کرده و به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، صادر کرده است. به گزارش این رسانه، بدین‌ترتیب با بازسازی این خط لوله، وضع اقتصادی و مالی عراق با صادرات نفت از این مسیر بهبود خواهد یافت. آناتولی همچنین به نقل از عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: انتقال نفت از طریق خط لوله نفت کرکوک ـ جیهان پس از سیطره گروه تروریستی داعش به استان‌های صلاح‌الدین و نینوا در سال 2014 به علت تخریب شدن خط لوله متوقف شده بود. این رسانه به نقل از وی اعلام کرد که با ترمیم این خط لوله، حجم صادرات سابق عراق که در حال حاضر متوقف شده، احیا شده و روزانه 250تا400هزار بشکه نفت خام از این مسیر صادر خواهد شد. به گزارش آناتولی، فاتح ییلدیز سفیر ترکیه در بغداد و وزیر نفت عراق نیز دیروز طی دیداری صادرات نفت این کشور از طریق خط لوله کرکوک - جیهان را بررسی کردند.

فاصله 10 درصدی ضریب بازیافت ایران با میانگین جهانی

ایسنا   مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران از فاصله ۱۰درصدی بین میانگین ضریب بازیافت نفت در ایران با میانگین ضریب بازیافت مطلوب در جهان خبر داد و گفت: میانگین ضریب بازیافت نفت در ایران 24.5درصد است. کریم زبیدی در دومین روز از کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست بالادستی با بیان اینکه ۱۸۴ میدان مشتمل بر ۳۹۰ مخزن در کشور وجود دارد، افزود: از این میان ۱۷۱ مخزن توسعه یافته یا در حال توسعه هستند و ۲۰۹ مخزن توسعه نیافته‌اند. وی افزود: ذخایر نفت درجای ایران بیش از ۷۱۲ میلیارد بشکه است و میانگین ضریب بازیافت نفت 24.5درصد است که با میانگین ضریب بازیافت مطلوب در جهان حدود ۱۰درصد فاصله دارد. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در پایان اظهار کرد: ظرفیت تولید روزانه نفت ایران که زمانی تا 6.2میلیون بشکه نیز رسیده بود اکنون حدود 4میلیون بشکه است و ظرفیت‌های بی‌شماری برای افزایش تولید نفت وجود دارد.

قطع همکاری بزرگ‌ترین بانک فرانسه با شیل امریکا

ایسنا   بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا اعلام کرد دیگر با شرکت‌های نفت و گاز طبیعی که در حوزه شیل یا نفت شنی فعالیت می‌کنند، همکاری نخواهند کرد زیرا قصد دارند حمایت از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر را افزایش دهد. بزرگ‌ترین بانک فرانسه اعلام کرد: دیگر پروژه‌های جدیدی که عمدتا شامل حمل یا صادرات نفت و گاز از شیل یا نفت شنی هستند را فاینانس نخواهد کرد. ژان لوران بونافه، مدیرعامل بی‌ان‌پی پاریبا در بیانیه‌یی اعلام کرد: ما شریک بلندمدتی برای بخش انرژی بوده‌ایم و مصمم هستیم از گذر به یک دنیای پایدارتر حمایت کنیم. این بانک پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد ۱۵ میلیارد یورو (17.72میلیارد دلار) برای فاینانس پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۰ هزینه کند و ۱۰۰میلیون یور در استارت‌آپ‌های متخصص در ذخیره و بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری کند. این وام‌دهنده فرانسوی پیش از این فاینانس معادن زغال‌سنگ و نیروگاه‌های زغال‌سوز را متوقف کرده بود و دیگر از شرکت‌های زغال‌سنگ که قصد ندارند منابع انرژی خود را متنوع کنند، حمایت نمی‌کند. براساس گزارش رویترز، بانک سوسیته جنرال که رقیب کوچک‌تر بی‌ان‌پی پاریبا است، اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود فاینانس نیروگاه‌های برق زغال‌سوز را از ژانویه متوقف کرده و حمایت از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر