کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۴۶

 کاهش قیمت متوسط سبد نفتی اوپک

ایرنا  براساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز سه‌شنبه اعلام شد، بهای سبد نفت این سازمان روز دوشنبه به طور متوسط 53 دلار و 70سنت در هر بشکه بود که نسبت به جمعه گذشته 1.4درصد کاهش داشت. هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) جمعه گذشته به طور متوسط به بهای 54 دلار و 47سنت معامله شد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت امریکا در پایان معاملات دیروز بازار نایمکس این کشور با 0.59درصد افزایش نسبت به جمعه گذشته به 49دلار و 48سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال که قیمت دو سوم نفت‌های جهان ازجمله نفت اوپک براساس آن قیمت‌گذاری می‌شوند نیز در پایان معاملات بازار لندن به بهای 55 دلار و 79سنت معامله شد که نسبت به جمعه گذشته 0.31درصد افزایش داشت.

 افق تولید آب از دریا برای ایران

تعادل   ستار محمودی، سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه توسعه طرح‌های آب شیرین‌کن در مناطق ساحلی کشورمان از سیاست‌های وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: تامین آب آشامیدنی از طریق پروژه‌های آب شیرین‌کن با مشارکت بخش خصوصی در اولویت برنامه‌های این وزارتخانه قرار دارد که امسال این پروژه‌ها در اولویت برنامه وزارت نیرو است.  محمودی در جریان بازدید از پروژه‌های آبرسانی بوشهر با اشاره به طرح‌های آب شیرین‌کن در بوشهر افزود: هم‌اکنون ۵ طرح آب شیرین‌کن برای اجرا در این شهر تدوین شده که ۲پروژه آن در مدار تولید قرار گرفته است. وی بیان کرد: ‌هم‌اکنون روزانه ۲۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید و به شبکه توزیع شهرهای کنگان و بوشهر منتقل می‌شود.

 کاهش انتشار دی‌‌اکسیدکربن در عسلویه

آنا   رییس اچ اس یی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: انتشار گاز دی‌اکسید کربن این مجتمع در سال 95 نسبت به سال 93 به میزان 46درصد کاهش یافته است.  علیرضا نجومی، رییس اچ اس یی مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه عنوان کرد: کاهش مشعل‌سوزی، بهبود واحدهای بازیابی گوگرد، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی، حذف چاله‌های سوزان در پالایشگاه‌های سوم تا پنجم و برنامه‌ریزی برای حذف در پالایشگاه دوم، بهبود عملکرد سیستم‌های تصفیه فاضلاب، مدیریت بهینه پسماندهای صنعتی، ارتقای سطح آموزشی و فرهنگ محیط زیستی و افزایش سطح فضای سبز از برنامه‌های مجتمع در صیانت از عرصه‌های طبیعی است و در همین راستا در سال‌های اخیر چند شاخص برای پایش و بهبود مسائل زیست محیطی در پالایشگاه تعریف شده است.

 کمبود بنزین کار دست قزاق‌ها داد

ایلنا  نخست‌وزیر قزاقستان دو مقام بلندپایه بخش انرژی این کشور را به دلیل کمبود سوخت در بازار داخلی که صف‌های طولانی را در پمپ‌بنزین‌ها ایجاد کرده بود، اخراج کرد. این کشور 3پالایشگاه بزرگ را اداره می‌کند اما تقریبا یک سوم از سوخت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند. یکی از این 3پالایشگاه در ۲۱سپتامبر برای کارهای تعمیراتی، تولید بنزین را متوقف کرد. دولت قزاقستان درصدد مذاکره با روسیه برای عرضه بالاتر برای جبران توقف فعالیت این پالایشگاه برآمده است. اما بسیاری از پمپ بنزین‌ها در آلماتی که بزرگ‌ترین شهر قزاقستان است، ماه جاری با اشاره به نبود سوخت، فروش را متوقف کرده‌اند درحالی که سایرین قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

 

ارسال نظر