کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۰۰

 افت برنت به کمترین سطح 3هفته اخیر

ایرنا  قیمت نفت خام در بازار نیویورک به کمترین سطح در 3هفته اخیر رسید. به گزارش پایگاه خبری تحقیقی اینوستینگ قبرس در پایان معاملات روز جمعه بازار نایمکس امریکا، قیمت آتی نفت خام این کشور با 2.95درصد کاهش نسبت به آخرین قیمت پنج‌شنبه گذشته به 49 دلار و 29 سنت در هر بشکه رسید که کمترین قیمت در سه هفته اخیر است. قیمت این نفت هفته گذشته 4.5درصد کاهش یافت. در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن با 2.23درصد کاهش به بهای 55دلار و 70سنت معامله شد. اختلاف قیمت زیاد این دو نفت، ممکن است تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا را تشویق به افزایش تولید و صادرات آن کند. همچنین احتمال می‌رود، توفان نیت با نزدیک شدن به خلیج مکزیک و افزایش قدرت آن، این منطقه را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و در زیرساخت‌های انرژی آن اخلال به وجود آورد. سرمایه‌گذاران همچنین خطرات ژئوپلیتیکی به وجود آمده در عراق به دلیل همه‌پرسی اقلیم کردستان این کشور که ممکن است موجب اختلال در عرضه نفت این کشور شود را نیز به دقت رصد می‌کنند.

 نیاز 5.5 میلیارد دلاری نفت مناطق مرکزی

تعادل  بسته سرمایه‌گذاری برای استفاده از فرصت‌های مالی سرمایه‌گذاران در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برای توسعه میدان‌های گازی، نفتی و احداث ایستگاه‌های تقویت فشار مشتمل بر ٥/٥میلیارد دلار برآورد شده که حدود یک میلیارد دلار آن در بسته پیشنهادی میدان محور ارائه شده است.  شهریار آقایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با پروژه‌های عمده در دست اجرای این شرکت خاطرنشان کرد: طراحی، ساخت و نصب واحدهای فرآورشی بخش گاز پالایشگاه فراشبند با هدف فرآورش روزانه ٢٠میلیون مترمکعب گاز از میدان آغار با حدود ٣٠درصد پیشرفت در حال اجراست. همچنین طرح جمع‌آوری و تزریق گاز همراه میدان سروستان و سعادت‌آباد در مراحل پایانی آن قرار دارد. آقایی درباره طرح جمع‌آوری و تزریق گاز همراه میدان نفتی چشمه خوش اظهار داشت: این طرح با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت جهت تامین خوراک NGL3100 و تزریق گاز در میدان چشمه خوش بوده و هم‌اکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌یی داشته است و باید تا قبل از اتمام واحد NGL3100 به بهره‌برداری برسد.

 شروع پربار سال آبی جدید

پاون   ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 15 مهر سال آبی جاری به 7.2میلیمتر رسید. بارش‌های خوب در روزهای پایانی هفته گذشته باعث شد که ارتفاع کل ریزش‌های جوی در دو هفته نخست امسال یعنی از اول مهر تا 15 مهر سال جاری به

7.2 میلیمتر برسد که 5 میلیمتر از این‌بارش‌ها در دو روز اتفاق افتاد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (2.7میلیمتر) 166.7درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (2.1میلیمتر) 242.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم بارش کشور از اول مهر تا پایان 15مهرماه جاری معادل 11میلیارد و 866میلیون مترمکعب بوده است. بر اساس این گزارش، حوضه آبریز اصلی دریای خزر شاهد بیشترین میزان بارش‌ها 55.2میلیمتر بوده و پس از آن حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه شاهد

7.8 و حوضه‌های آبریز اصلی فلات مرکزی و قره‌قوم هر یک شاهد 1.8میلیمتر بارندگی بوده‌اند. این گزارش در ادامه اعلام می‌کند که بیشترین بارش‌ها مربوط به ایستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران به میزان 505 میلیمتر بوده است. برپایه این گزارش، از ابتدای مهرماه تا 15 مهرماه سال آبی جاری حوضه آبریز خزر در مجموع از 55.2 میلیمتر بارش برخوردار بوده که این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 16میلیمتر، 245درصد و در مقایسه با متوسط درازمدت 16.2 میلیمتر، 240.7درصد افزایش را نشان می‌دهد. گفتنی است، میزان بارش در حوضه‌های آبریز اصلی خلیج‌فارس و دریای عمان و مرزی شرق صفر اعلام شده است.

 

ارسال نظر