استفاده از پول ملی در معاملات انرژی با ترکیه عملی است

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۹۹

گروه انرژی  

محمدحسین عادلی روز پنج‌شنبه و در آخرین روز دوران کاری خود به عنوان دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مصاحبه با خبرگزاری ترکیه‌یی آناتولی پرداخت.

او در این جلسه درباره امکان استفاده از ارز ملی در مبادلات انرژی ایران و ترکیه، کاهش اختلاف‌های تجاری 2کشور و وضعیت بازارهای جهانی گاز سخن گفت.  

عادلی، تصمیم ترکیه و ایران برای تجارت با واحد پولی ملی را از نظر فنی، عملی دانست که به ویژه می‌توان این روش را در مبادلات انرژی بین 2 طرف پیاده‌سازی کرد. وی از توافق این 2کشور برای استفاده از واحد پولی ملی استقبال کرد و آن را در راستای روند جهانی افزایش مبادلات غیردلاری دانست.

عادلی بیان کرد:«اگر تحریم‌ها، محدودیت‌ها و ملاحظات سیاسی به شکلی تجارت آزاد میان کشورها را محدود کنند، آنها تمایل بیشتری برای انجام این کار(استفاده از ارزهای ملی) خواهند داشت.»

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد: این اقدام اثری دومینویی روی سایر کشورها خواهد داشت و آنها هم اقدام به الگوبرداری از مبادلات با پول ملی خواهند کرد؛ چراکه مشاهده خواهند کرد این کار نه تنها عملی بلکه سودآور نیز است.

عادلی همچنین درباره اختلاف ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز، ابراز امیدواری کرد که در دیدار انجام شده روز چهارشنبه بین رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و همتای ایرانی خود، حسن روحانی تصمیمی در این باره گرفته شده باشد.

وی اظهار کرد:«اگر اردوغان به ایران رفته است، فرصتی بزرگ و تاریخی برای رسیدن به برخی توافق‌هاست. چراکه نه؟ من به عنوان یک ایرانی امیدوارم که ارتباط بسیار نزدیک‌تری بین ایران و ترکیه وجود داشته باشد. 2کشور بزرگ منطقه باید با هم دوست باشند و پتانسیل‌های خوبی هم (برای این موضوع) دارند.»

حسن روحانی در خلال کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه شب گفته بود:«یکی از مهم‌ترین تصمیمات گرفته شده در دیدارش با رییس‌جمهور ترکیه استفاده از پول ملی در تجارت برای توسعه روابط بانکی بین 2کشور است.»

وی اضافه کرد که این تصمیم، هفته بعد نهایی خواهد شد.  در سال 2012 ترکیه از ایران به دلیل قیمت‌گذاری سنگین گاز صادراتی خود در دوره 4ساله 2011تا 2015 به دادگاه بین‌المللی حکمیت شکایت کرد. این دادگاه به نفع ترکیه رای داد و هر 2طرف را ملزم کرد که با کاهشی 10تا 15درصدی در قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه موافقت کنند.

عادلی همچنین در واکنش به اخبار اخیر درباره دستیابی ایران به جایگاه نخست در صادرات نفت به ترکیه، اعلام کرد این مساله طبیعی است و گفت: از آنجا که دو کشور مشترکات زیادی دارند، تعجب نمی‌کنم که تصمیم بگیرند همکاری نزدیک‌تری داشته باشند؛ این نشان‌دهنده هوشمندی سران دو کشور است.

وی در نهایت، ثبات بیشتر در مناطق جغرافیایی ایران و ترکیه را عاملی برای افزایش تجارت بین 2کشور دانست.

 

 گاز شیل امریکا، قاعده بازی را تعیین نمی‌کند

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز نقش بالقوه گاز شیل امریکا را برای اثرگذاری در بازار جهانی بسیار ناچیز دانست. وی گفت: ایالات متحده امریکا در سال گذشته 3.5میلیون تن گاز شیل صادر کرد اما در سال جاری تاکنون این رقم به 8 میلیون تن رسیده است.

عادلی با تشریح این موضوع که چنین رقمی تنها 3درصد از بازار جهانی ال‌ان‌جی است، تاکید کرد: «بازیگری که تنها 3درصد را در اختیار دارد، نمی‌تواند قاعده بازی را تغییر دهد.»

وی توضیح داد: هزینه حمل ال‌ان‌جی صادراتی امریکا و رساندن آن به بخش‌های دیگر جهان ازجمله اروپا و آسیای شرقی نیز بسیار بالاست. این موضوع یک عامل بسیار مهم در دستیابی به بازارها و ایفای نقش در آنهاست.

عادلی افزود:«من فکر نمی‌کنم که تجارت ال‌ان‌جی امریکا چه برای صادرکننده و چه برای خریدار توجیه‌پذیر باشد. کسانی که آن را می‌خرند درحال خرید با قیمتی بالاتر از رقمی هستند که می‌توانستند به عنوان مثال از قطر یا استرالیا خرید کنند. آنها ممکن است یک، 2 یا 3محموله ال‌ان‌جی(امریکا) خریداری کنند اما در نهایت دست از این تجارت برخواهند داشت. از نظر صادرکننده، اگر آنها(بازارهایشان) را از دست بدهند، که البته چنین اتفاقی درحال رخ دادن است، تجارتشان پایدار نیست و به هیچ ‌وجه یک تغییردهنده قواعد بازی نخواهند بود.»

 

ارسال نظر