آب سرد بر هیجان 5 هفته‌ای بازار نفت

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۱۶

گروه انرژی|

دیدار روز پنج‌شنبه مقام‌های سعودی و روس در حاشیه هفته انرژی روسیه عاملی بود تا گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال محدود کردن تولیدات نفتی در سال آینده میلادی تقویت شده و قیمت‌های نفت 2درصد به بالا رانده شود. در پی این گمانه‌زنی‌ها بود که بار دیگر قیمت نفت خام امریکا به بالاتر از 50دلار در هر بشکه بازگشت. اخبار این دیدار باعث شد تا 2 عامل کاهش‌دهنده قیمت‌ها در روز چهارشنبه خنثی شوند. در آن روز، علاوه بر آنکه گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا از ثبت رکورد صادرات این کشور حکایت داشت، تولید یک میدان نفتی مهم لیبی هم از سر گرفته شد. با این حال در روز جمعه ورق بار دیگر برگشت تا نگرانی‌ها از مازاد تولید جهانی، رشد قیمت‌ها را مهار کند.

به گزارش رویترز، افزایش قیمت روز پنج‌شنبه نفت برنت در معاملات آتی تحویل یک‌ماهه برنت در بازار نیویورک، برابر با 1.2دلار یا 2.2درصد بود. با این افزایش، قیمت نفت خام برنت به 57دلار در هر بشکه رسید. در همین روز، قیمت نفت خام وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در معاملات آتی یک‌ماهه با 81 سنت افزایش (معادل 1.6درصد) در ساعات پایانی کار بازار، 50.79 دلار در هر بشکه مبادله شد.

با وجود این، بازارهای جهانی نفت در روز گذشته شاهد سقوط دوباره قیمت‌ها بود تا بالاخره روند رو به رشد و طولانی از خوش‌بینی حاکم به بازارها به انتها برسد؛ روندی طولانی که به عنوان مثال برای نفت خام برنت در 16ماه گذشته بی‌سابقه بود.

در این روز قیمت نفت خام برنت در معاملات آتی بازار اروپا با 26سنت کاهش (معادل 1.5درصد) به 56.74دلار در هر بشکه رسید تا 5هفته صعودی برای قیمت‌های نفت به پایان برسد. نفت خام وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با 52سنت کاهش با قیمت 50.27 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد. با این وضعیت، قیمت نفت خام وست‌تگزاس اینترمدییت در ساعات پایانی کار بازارهای جهانی نفت، حدود 3درصد پایین‌تر از قیمت آن در زمان مشابه هفته گذشته بود تا شدیدترین سقوط قیمت هفتگی آن در 3ماه گذشته ثبت شود.

 تلاش برای افزایش قیمت‌ها

در هفته سپری شده ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه عنوان کرد که پیمان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه درباره کاهش عرضه نفت برای تقویت قیمت‌ها ممکن است به جای منقضی شدن در ماه مارس 2018 تا انتهای 2018 تمدید شود. وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک نیز روز پنج‌شنبه و در راستای این برنامه اوپک اظهار کرد که مسکو از کشورهای جدید برای پیوستن به توافق محدودسازی عرضه نفت حمایت خواهد کرد. این سخن در زمانی مطرح شد که شاه سلمان سعودی به مسکو رفته بود.

شرکت مشاوره انرژی امریکایی «اوراسیا گروپ» درباره دیدار مقام‌های سعودی و روس این‌گونه تحلیل کرد: «پوتین و سلمان به احتمال فراوان به توافق برای تمدید پیمان محدودسازی تولید کشورهای اوپک/غیراوپکی دست خواهند یافت اما آن را اعلام نخواهند کرد. با این حال توافق آنها شامل تعهد به کاهش تدریجی میزان محدودسازی تولید خواهد بود.»در همین اثنا بنا بر اظهارات روز پنج‌شنبه یکی از مقام‌های عالی‌رتبه دولت امریکا انتظار می‌رود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور به زودی لغو توافق هسته‌یی (برجام) را اعلام کند تا به این صورت مانع از برنامه هسته‌یی ایران شود. چنین اقدامی می‌تواند گامی برای از سر گرفتن دوباره تحریم‌های امریکا علیه تهران بوده و فروش نفت خام ایران را محدود کند. برنادت جانسون قائم‌مقام شرکت تحلیل اطلاعات بازار دریلینگ‌اینفو می‌گوید: «در صورت انجام چنین اقدامی از جانب ترامپ مبادله بشکه‌های نفتی به دلار دشوار خواهد شد. نفت (ایرانی) زیادی همچنان جریان خواهد داشت اما احتمالا یک‌میلیون بشکه در معرض خطر قرار می‌گیرد. »

 نیروهای منفی قدرتمند

جانسون ادامه می‌دهد: «با افزایش قیمت‌ها به بالاتر از 50دلار، تولیدکنندگان شروع به تولید شدیدتر کرده‌اند تا میزان نقدینگی و مقاومت در مقابل بحران‌هایشان را افزایش دهند. با این اقدام اکنون آنها تا حدی در مقابل زیان‌های احتمالی کاهش قیمت مصون شده‌اند. چنین وضعیتی ممکن است، تولید ایالات متحده را تحریک کند و تا حدی اثر خروج 1.8میلیون بشکه در روز از تولیدات اوپک را خنثی کند. »

عوامل دیگر هم به قیمت‌های نفت خام فشار می‌آورند که از جمله آنها از سرگیری تولید میدان نفتی شراره لیبی در روز چهارشنبه است؛ میدانی که یک تیپ مسلح، باعث توقفی دو روزه در آن شدند. گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد که صادرات نفت خام این کشور در هفته گذشته با جهشی چشمگیر به 1.98میلیون بشکه در روز رسیده است. رکورد قبلی صادرات نفت خام امریکا مربوط به هفته پیش از آن بود که با 1.5میلیون بشکه برابری می‌کرد. این افزایش در پی تشدید تخفیف قیمتی نفت خام امریکا در مقابل برنت بود که منجر به جذابیت وست‌تگزاس‌اینترمدییت در بازارهای جهانی شده است.

 

ارسال نظر